היה לכם חם אתמול? תתרגלו. זה דפוס שעומד לחזור בעתיד יותר ויותר.
"השרב הנוכחי חריג בכל קנה מידה", מסביר ד"ר אבנר גרוס מהמחלקה למדעי הסביבה באוניברסיטת בן-גוריון, "אפשר לומר שאנחנו בעידן החדש. 12 החודשים האחרונים היו החמים ביותר מאז תחילת המדידות, ולהערכתנו זה ילך וייעשה יותר ויותר קיצוני עם הזמן. אם פעם היו ימים ספורים בשנה של 40 מעלות ומעלה באזור המרכז, עכשיו כבר אפשר לצפות ל-20 ימים כאלה בשנה".
4 צפייה בגלריה
yk13900548
yk13900548
(המציל עמרי זיו | צילום: עידו ארז)
ד"ר עמיר גבעתי, מנהל השירות המטאורולוגי, מסביר שגלי חום כמו הנוכחי הם חלק ממגמת ההתחממות הגלובלית – והם צפויים להחריף ולהגיע בתכיפות רבה יותר בשנים הקרובות. "גל החום הנוכחי הוביל לשבירת שיאי הטמפרטורות לחודש אפריל בשורה של תחנות מדידה בחוף ובשפלה הדרומית", אומר גבעתי, "בתל-אביב נשבר שיא טמפרטורות בן 85 שנים לחודש אפריל, כאשר נמדדה טמפרטורה של 40.8 מעלות. השיא הקודם, 40.4 מעלות, נמדד ב-1939. שיאים נוספים נשברו בתחנות ביבנה ובניצן".
להערכת המומחים, הטמפרטורה בישראל צפויה לעלות בכמעט מעלה וחצי בממוצע עד אמצע המאה. תהיה ירידה של יותר מ-50 אחוז במספר הימים הקרים מאוד וצפויה הפחתה של כ-10 אחוז במספר ימי הגשם. עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל ארגון "אדם טבע ודין", אומר כי "כאשר יגורנו בא לנו. לשינויי האקלים האלה יש השלכות אדירות על המשק הישראלי, הבריאות והסביבה. בכל גל חום יהיו כ-45 מקרי מוות, נמצא את עצמנו עם אובדן גידולים חקלאיים ופגיעה בביטחון התזונתי, יש חשש לייבוש מקורות מים ובסופו של דבר אנחנו מדברים גם על פגיעה קשה בבריאות של הציבור הישראלי".
4 צפייה בגלריה
yk13900286
yk13900286
חוף תל־אביב, אתמול | צילום: קובי קואנקס
ד"ר אסף הוכמן מהמכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית חוקר אירועי מזג אוויר קיצוני. לדבריו, "לגלי חום בעונות המעבר, כמו זה שחווינו עכשיו, בני אדם עוד לא התאקלמו. לכן, ההשפעה על הבריאות יכולה להיות קשה יותר מאשר זאת של גל חום בקיץ. מחר, לדוגמה, צפויה ירידה בטמפרטורות של כ-14 מעלות, והבדלים כאלה גדולים יכולים לגרום לתופעות בריאותיות". ואכן, כ-150 בני אדם נזקקו לטיפול מד"א. באחד המקרים, צוות האמבולנס שפינה גבר במצב קשה עצר בתחנת דלק, קנה שקיות קרח גדולות וצינן בעזרתן את גופו. במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, לשם הגיע, ציינו כי פעולה זו הצילה את חייו.
רובנו מתמודדים עם החום בעזרת מזגנים. אולם מה עושה מי שעובד בחוץ? אמיר חלבי מדלית אל-כרמל, בעל חברה לאיטום וזיפות גגות, סיפר: "אני ושניים מעובדיי הלחמנו יריעות על גג בעוספיה. התחלנו ב-7:00 בבוקר, וכבר בשעה הזאת היה חם בצורה קיצונית. הקפדתי שנשתה הרבה מים ונהיה עם כובעים על הראש. עשינו גם הרבה הפסקות. בימים רגילים אפשר לעבוד עד 15:00 ואפילו 16:00, אבל הפעם עצרנו בשעה 13:00 והחזרנו את הציוד למחסן".
4 צפייה בגלריה
yk13900467
yk13900467
אמיר חלבי. לא קל לעבוד על הגג
כדי להימלט מהחום, אנשים רבים הגיעו לחופי הים. הכנרת הייתה עמוסה וכמה מהחניונים סביבה התמלאו עד אפס מקום. עמרי זיו, מציל ותיק בחוף סירונית בנתניה, מסביר כי "בימים כאלה חשוב להגיע לים עם הרבה שתייה, עם קרם הגנה, ובעיקר לשהות במקומות עם סככות הצללה. הימנעו ממשקאות אלכוהוליים, כי בחום השפעתם מתעצמת. רצוי להגיע מוקדם בבוקר או לקראת שעות הערב, כי אז הרבה יותר נעים".
4 צפייה בגלריה
yk13900381
yk13900381
אוכלים "ארטיקים" בספארי | צילום: אורן אהרוני