חג הפסח עבר ושורת התייקרויות בתחומים רבים צפויה לגרום לעלייה משמעותית בהוצאות של כל משק בית בישראל. כבר מחר צפוי לזנק מחיר הדלק, מוצרי החלב שבפיקוח יתייקרו בעד 5% והמחיר של שורה של מצרכי מזון, מוצרי היגיינה ומוצרים לבית יעלה ב-3%-10%. גם העלייה בשערי המטבעות הזרים כבר גורמת לייקור של חומרי גלם ומוצרים מיובאים. בחודשים הבאים צפויות התייקרויות נוספות של המים וכנראה גם החשמל ואישור ממשלתי להעלאות חריגות במסי הארנונה. עליות המחירים עלולות להביא לעלייה מחודשת באינפלציה בחודשים הקרובים ולהפחתת הסיכויים שבנק ישראל יוריד את הריבית בקרוב. על פי תחזיות כלכלני הבנקים ובתי ההשקעות גל ההתייקרויות יגרום לעלייה ניכרת של מדד המחירים לצרכן בחודש המסתיים היום, אפריל, ובחודשים מאי ויוני בשיעורים של 0.5% עד 0.7% בכל אחד משלושה החודשים האלה. למדד אפריל תתרום, מעבר להתייקרות הדלק ושורה של מוצרי מזון ערב הפסח, גם העלייה בשכר המינימום ב-308 שקל - לפחות בשורה טובה אחת למשקי הבית בעשירונים התחתונים.

עלייה חמישית ברציפות

הלילה בחצות צפוי הדלק להתייקר זה החודש החמישי ברציפות. המחיר הסופי יפורסם היום על ידי מנהל הדלק במשרד האנרגיה וההערכות הן שהתייקרות הנפט בעולם והעלייה הניכרת בשער הדולר בחודש אפריל תגרום לייקור הדלק בכ-15 אגורות לליטר. ייקור כזה יעלה את מחירו של ליטר דלק 95 אוקטן בשירות מלא ליותר משמונה שקלים ובשירות עצמי למחיר קרוב לרף שמונה השקלים, 7.87 שקל לערך. מחיר ליטר דלק בשירות עצמי עד הלילה בחצות עומד על 7.72 שקל. שער הדולר זינק בימים האחרונים לשערי שיא מזה חמישה חודשים ונקבע ביום שישי על 3.8180 שקל. שער היורו חצה את רף 4.10 שקלים ונקבע על 4.1042 שקל. גם החוזים למחיר הנפט העתידי בחודש יוני עלו במהלך החודש בשיעור ניכר, אף כי בימים האחרונים העלייה נבלמה מעט. הנתונים הללו מחייבים להעלות את מחירו של ליטר 95 אוקטן בשירות עצמי החל מהלילה בחצות ככל הנראה בכ-15 אגורות לליטר ולהתקרב מאוד לשיא של כל הזמנים, 8.25 שקל, שנרשם בחודש ספטמבר של שנת 2012.
בשל החג לא דנו גורמים ממשלתיים באפשרות לשוב לסבסוד המס על הדלק בישראל, אולם בכל מקרה, סבסוד כזה, לא יקרה ככל הנראה בזמן הקרוב בגלל הגירעון הגדול בתקציב המדינה. סבסוד המס על הדלק היה מגדיל את הגירעון בעוד מאות מיליוני שקלים. באוצר ובבנק ישראל מתנגדים לחידוש הסבסוד, אולם שר האנרגיה אלי כהן ושרים נוספים צידדו לאחרונה בחידוש הפחתת המס על הדלק. דעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שצידד בעבר בסבסוד מחיר הדלק, תכריע בנושא בשבועות הבאים. המומחים בתחום האנרגיה בבנקים ובבתי ההשקעות סבורים שסבסוד הדלק עשוי להתחדש לקראת הקיץ אם מחיר הדלק בישראל ימשיך ויעלה.

מוצרי החלב מתייקרים

מחר יעלו מחירי מוצרי החלב שבפיקוח ב-4.5%. בשונה מהעבר, הפעם לא יזדקקו המחלבות לאישורם של שרי האוצר והחקלאות שלא יוכלו לעכב ולבלום את ההתייקרות. המשמעות של המנגנון האוטומטי היא שעל פי נוסחאות קבועות אחת לחצי שנה עד שנה, נבחנים המחירים במסגרת מנגנון אוטומטי שאינו מצריך חתימת שרים ולוקח בחשבון את השינויים שחלו בתשומות העיקריות בייצור המוצרים בהתחשב בשינוי במדדי התשומות והמחירים. כזכור, במאי 2023 הייתה אמורה להתרחש התייקרות של 16%, ובהסכם בין המחלבות לשר האוצר הוחלט למתן את ההתייקרות ל-9% ולפרוס את הפער על פני 3 שנים.
בעקבות עליית מחירי מוצרי החלב שבפיקוח עלולות המחלבות לנסות ולהעלות את שאר מוצרי החלב ועל שרי הכלכלה והחקלאות לעמוד על המשמר ולוודא שעדכון המחיר של המוצרים בפיקוח לא יהפוך לגל עליות מחיר לכל רוחב שוק החלב.
המחירים החדשים החל ממחר: חלב בקרטון 3% מתייקר ב-30 אגורות ל-7.11 שקלים לליטר - התייקרות של 4.4%. גביע אשל מתייקר ב-10 אגורות, ל-1.95 שקלים - עליית של 5.4%. שמנת מתוקה 250 מ"ל מתייקרת מחר ב-32 אגורות, מ-7.07 שקלים ל-7.39 שקלים - עליית מחיר של 4.52%. גבינה לבנה בגביע 250 גרם מתייקרת ב-25 אגורות, מ-5.43 שקלים ל-5.68 שקלים - עליית מחיר של 4.6%.

קפה, חטיפים ונקניקים

אלא שגל ההתייקרויות לא נעצר בחלב והחל ממחר דיפלומט, גלידות נסטלה, נקניקי יחיעם והנקל סוד מייקרים את מוצריהן בעד 15%. בין מוצרי המזון של דיפלומט שיתייקרו: מרגרינה מזולה, ויולייף ובלו בנד, קטשופ היינץ, קפה ג'ייקובס ואילי, רוטבי קיקומן, לחם מסטמכר, חטיפי פרינגלס ודגני בוקר קלוגס. בין מוצרי הנון פוד שמתייקרים: סוללות דורסל, אבקות כביסה טייד ואריאל, מוצרי היגיינה נשית טמפקס ואולווייז, נוזל כלים פיירי, מברשות שיניים חשמליות אורל בי ומסירי שיער של בראון. למרות המספר המרשים של המותגים שבפורטפוליו של דיפלומט - אין מוצר שאין לו תחליף על המדף, והחברה למעשה לא שולטת באף קטגוריה שהיא מתחרה בה. לכן, ההמלצה לצרכנים היא להשוות מחירים ולנסות מותגים מתחרים במקרה של מחירים גבוהים מדי.
גם גלידות נסטלה (פרונרי) ייקרה את מוצריה בשיעור של עד 7.55%. בין המוצרים שיתייקרו: שלגוני ומאגדת גומיגם, שלגון אבטיח, שלגוני קראנץ', פיינט אוריאו ומילקה, טילון אקסטרים ענק ורגיל, טילון אוריאו, סנדוויץ' אוריאו, קוקילידה, שלגוני מילקה וסופר רולר.
לחגיגת ההתייקרויות מצטרפת חברת יחיעם, הזולה מבין חברות הנקניקים והפסטרמות, שגם מייצרת למותג הפרטי של שופרסל. היא הודיעה לקמעונאים שבכוונתה לייקר לקמעונאים את כל מוצריה ב-9%.
מוצרי הנקל סוד ובהם צבעי שיער של אינדולה, מוצרי כביסה של פרסיל, דאודורנט fa ומשחות שיניים לילדים יעלו אחרי הפסח בשיעור של 30%-10%. גם חברת פרימיום, המייבאת ומשווקת מוצרי שוקולד וגלידות, הודיעה לקמעונאים על העלאת מחירים שתיכנס לתוקף לאחר פסח. ב-1 במאי, תייקר את מחירי שוקולד נוטלה, קינדר, פררו רושה, רפאלו וסוכריות המנטה טיק טק בשיעור של כ-6%. נוסף לכל התייקרויות סביר להניח שמחיר הסל בסופר יהיה גבוה יותר בשל סיום מבצעי החג וחזרה של המחירים ל"שגרה". ואם לא די בכך, הרי שבמשרד האוצר פועלים להקדים את העלאת המע"מ שאמורה להיכנס לתוקף בעוד 8 חודשים, מה שיזניק עוד יותר את ההוצאה על מזון.
הלילה בחצות צפוי הדלק להתייקר זה החודש החמישי ברציפות לכ-7.87 שקל לליטר - עלייה של כ-15 אגורות, ולהתקרב מאוד לשיא של כל הזמנים, 8.25 שקל, שנרשם בחודש ספטמבר של שנת 2012