חברות הפרייבט אקוויטי המערביות ג'נרל אטלנטיק ו-CVC משנות חלק מהאסטרטגיה שלהן במדינות מזרח אסיה בשל החרם המתגבר נגד חברות אמריקאיות הנתפסות כתומכות בישראל. לפי דיווח בפייננשל טיימס הן עוצרות עסקאות במיליוני דולרים למכירת החזקות בזכייניות של רשתות מזון מהיר אמריקאיות במדינות כמו אינדונזיה ומלזיה, זאת לנוכח המחאות והחרם סביב המלחמה בעזה המשבשים את הפעילות העסקית.
1 צפייה בגלריה
yk13901866
yk13901866
(הפגנה פרו־פלסטינית נגד סטארבקס, וושינגטון | צילום: Elizabeth Frantz, רויטרס)
המותגים שנפגעו מהמחאות כוללים את סטארבקס, KFC ופיצה האט, זאת על אף שהדגישו מספר פעמים כי הם שומרים על נייטרליות בנוגע לעימות, וכי הסניפים במדינות הללו פועלים בכלל תחת זכיין מקומי. בסטארבקס אינדונזיה לדוגמה, מסרו בהצהרה שעלתה באתר שלהם כי אינם מקושרים בשום צורה למלחמה בעזה ואינם מספקים תמיכה פיננסית לממשלה הישראלית או לצבא.
לפי הדיווח, ג'נרל אטלנטיק השעתה כבר בדצמבר מכירה של ההחזקה שלה בגובה 20% ובשווי 54 מיליון דולר בחברת מאפ בוגה אדיפרקאסה (Map Boga Adiperkasa), שהיא זכיינית מסעדות המזון המהיר הגדולה באינדונזיה ובעלת שווי שוק של 285 מיליון דולר. בדומה, CVC קפיטל פרטנרס, אחת מחברות הפרייבט אקוויטי הגדולות באירופה, עצרה גם היא מכירה של ההחזקה בגובה 21% ב-QSR ברנדס המלזית, המפעילה במדינה את רשתות KFC ופיצה האט, וזאת בשל החרם. בכלי התקשורת המקומיים דיווחו בשנה שעברה כי שווי ההחזקה עומד על 252 מיליון דולר, אך לפי מקורבים החברה לא השיגה את הסכום המבוקש. במקביל, מפעילת סטארבקס במלזיה דיווחה בחודש שעבר על הפסד של 42.6 מיליון רינגיט מלזי בשלושת החודשים האחרונים של 2023, זאת לעומת רווח של 35.5 מיליון רינגיט שנה קודם לכן.
לנוכח המצב פיצה האט אף מיתגה מחדש חלק מהסניפים שלה באינדונזיה תחת השם Ristorante, אף שנראה שהמהלך השיג הצלחה חלקית בלבד.
הדבר מדגיש את החומרה של החרמות באזור שבו מתגוררים 250 מיליון מוסלמים. "החרם אינו רק סימבולי", אמר נירגונאן טירוצ'לוואם מחברת הייעוץ אלתיאה קפיטול המתמקדת באזור אסיה והפסיפיק.