רגע לפני כניסת החג השני של פסח: רעידת אדמה בצוות המקצועי של הפועל ת"א. בזה אחר זה סיימו את דרכם במועדון המאמן יוסי אבוקסיס, עוזרו אורי גוטמן והמנהל המקצועי חן סול - כל זאת כשנותרו שלושה מחזורים לסיום העונה, והקבוצה ממוקמת מתחת לקו האדום. מנהל הקבוצה, סלים טועמה, יאמן עד לסיום העונה, והבוקר הוא יעביר את האימון הראשון לקראת המשחק מול מכבי נתניה בשבת.
1 צפייה בגלריה
yk13902101
yk13902101
(צילום: עוז מועלם)
אבוקסיס פוטר בטלפון. "זו העונה הכי קשה בקריירה שלי, פשוט מתסכל", אמר אבוקסיס בשיחות סגורות שקיים לאחר ההחלטה לפטר אותו. "כל מה שניסיתי לעשות בהפועל ת"א - לא הלך שום דבר, הכל היה נגדי, ולכן כל הלחץ שהיה במועדון לא הצליח להשתחרר עם ניצחון. אמרו ששיחקתי בקו חמש בהגנה, אז נגד בית"ר ירושלים שיחקנו עם שני בלמים. עשינו הרבה טעויות בסיסיות, כולל עם התיקו נגד הפועל פ"ת, כשעל כל טעות שילמנו מיד את המחיר. יש גם שנים כאלה בכדורגל".
"עברתי ימים לא קלים", המשיך אבוקסיס באותן שיחות. "אני לא זוכר אם היה לי דבר כזה עם עשרה משחקים ללא ניצחון, זה אכזרי. מה יכול להיות גרוע יותר מזה? אכלתי את עצמי מבפנים, חיכיתי לחזור להפועל ת"א, רציתי לשמח את האוהדים, ואני לא מצטער לרגע עם המהלך שהיה בבית"ר ירושלים. ניסיתי לעשות הכל כדי להצליח, אבל שום דבר לא הלך לי".
סול שוחח עם אבוקסיס שלשום בשעות הצהריים, אמר לו שהחליט להתפטר מתפקידו והוסיף שהוא חושב שמן הראוי שגם הוא יתפטר – אלא שהמאמן סירב, מה שהוביל להחלטה משותפת של סול והמנכ"ל עמית פסט לפטר אותו. הסיבות העיקריות לפיטורים: אבוקסיס לא הצליח להשפיע על הקבוצה, הוא לא הראה אנרגיות חיוביות ולא עשה שום שינוי בעשרת המשחקים שלו על הקווים, ובנוסף הצורך לעשות שינוי בחדר ההלבשה אם עוד מפנטזים על הישארות בליגה.
סול עידכן את אבוקסיס שהוא יפוטר בסופו של דבר, ובסביבות השעה ארבע אחר הצהריים התקשרו פסט והיועץ המשפטי של המועדון, עו"ד בועז שפירא, למאמן ומסרו לו הודעת פיטורים רשמית שהועברה בטלפון בשל הקרבה לכניסת החג.
לאבוקסיס נאמר באותה שיחה כי הצדדים ייפגשו אחרי החג וידונו בפיצויים. המאמן מחזיק בחוזה גם לעונה הבאה, בעלות של 1.5 מיליון שקל, ללא אפשרות יציאה, כשהמטרה היא לנסות להגיע עימו למתווה פיצויים של מספר חודשים. קשה לומר שאבוקסיס ניסה לשכנע את אנשי הפועל להישאר בתפקיד, ייתכן שאפילו הוקל לו, והוא ביקש שלא להיות מצוטט בהודעת המועדון.
בין מינצברג לספרא. למרות שכבר חתם על מזכר ההבנות להעברת המועדון למיליארדר היהודי אדמונד ספרא, דייויד מינצברג נחשב עדיין לבעלים והוא היה שבור אחרי התבוסה לבית"ר ירושלים. מינצברג עודכן על ידי המנכ"ל פסט באירועים, אולם הבהיר לו ולסול כי בנושאים מקצועיים, כמו ההחלטה לפטר את אבוקסיס, הוא נותן להם יד חופשית. הייתה לו רק בקשה אחת: שיעדכנו את ספרא לפני שיחת הפיטורים, כיוון שהרוכש יצטרך בסופו של דבר לשלם את עלות החוזה של אבוקסיס. על פי ההסכם בין הצדדים אין מחויבות כזו, אולם לטובת היחסים הטובים ביניהם הוחלט לעדכן את אנשיו של ספרא, שאמרו כי זו לא החלטה שלהם והם לא מתערבים, מה שנתן למעשה אור ירוק למהלך.
סול לקח אחריות. בזמן שעשרות מאוהדי הפועל ת"א ניסו לפרוץ לאזור חדרי ההלבשה בבלומפילד אחרי התבוסה לבית"ר, סול כבר הציע להתפטר. הוא הבין שהאחריות עליו אחרי שקיבל תקציב ענק והוביל את הקבוצה כפסע מהלאומית. חוסה רודריגס ויהב גורפינקל עזבו בינואר, והרכש שהביא סול לא רק שלא חיזק את הקבוצה, אלא אפילו שינמך את הסגל עם איאב גנאים, סתיו טוריאל, אליאן רוחנא, רז מאיר, דויד קופרמן וזיו מורגן. בקיץ הוא החתים שחקנים מעבר לשיא בשכר שיא כמו עומרי אלטמן, מאוויס צ'יבוטה ואלן אוז'בולט, וגם בחירת הזרים הייתה חלשה.
סול הבין שהוא חייב להוריד לחץ, בשעה שכל האש מכוונת אליו והקהל רוצה את הראש שלו. בערב החג, אחרי השיחה עם אבוקסיס, סול הודיע על התפטרותו בלי להתייחס לאבוקסיס: "כמי שעמד בראש המערכת, האחריות על מצב הקבוצה היא שלי. סלים, הצוות המקצועי והשחקנים צריכים כרגע להתרכז במשימה היחידה שנותרה העונה - להשאיר את המועדון בליגה. אני סומך על סלים והשחקנים ומאמין שיש להם את היכולת לעמוד במשימה".
טועמה נקרא לדגל. כאשר סול התקשר לטועמה וביקש ממנו לעבור בפעם השנייה העונה מעמדת מנהל הקבוצה למאמן, סלים לא היסס לרגע. "אין לי בעיה, אעשה הכל להשאיר את הקבוצה בליגה", אמר טועמה, "כל תפקיד שיבקשו ממנו, אעשה בהפועל ת"א. אני צריך את כל השחקנים וכל הקהל איתי". בפעם הקודמת בה טועמה עמד על הקווים, בתפר שבין בורחה למה לאבוקסיס, הקבוצה הפסידה 4:3 להפועל חיפה וניצחה 1:3 את אשדוד, היריבה העיקרית שלה בקרב נגד הירידה. במועדון בונים בעיקר על החיבור שלו עם האוהדים והאנרגיות שיכניס בשחקנים.