הרגעים הם רגעי הכרעה. לפי דיווחים, על שולחנם של בכירי חמאס כבר הונחה הצעה מצרית עדכנית שגובשה ברובה בהסכמת ישראל, וכעת ממתינים לתשובת ארגון הטרור. לפי ההערכה בישראל, התשובה תגיע תוך ימים.
2 צפייה בגלריה
yk13901875
yk13901875
(הפעולה הישראלית תצא לדרך? רפיח, בסוף השבוע | צילום: MOHAMMED ABED , אי־אף־פי)
למרות פסימיות ששוררת בקרב בכירים, בירושלים נערכים להוצאת משלחת לשיחות בקהיר, אך החלטה זו תלויה בתגובת חמאס. אם תצא משלחת, היא תהיה מורכבת מנציגי מוסד, שב"כ וצה"ל בדרגי מקצוע.
גורם ישראלי בכיר אמר ל"ידיעות אחרונות" אתמול כי, "ניתן יהיה להגיע לעסקה רק אם חמאס יוותר על דרישתו לסיום המלחמה וליציאת צה"ל מעזה".
גורמים ישראליים הוסיפו כי במהלך המו"מ המתמשך "למדנו שסינוואר גורר רגליים ולא רוצה עסקה, למעט הפסקת מלחמה, ולכן אנחנו ממשיכים במלוא העוצמה בהכנות לרפיח". הם הסבירו כי ברגע שמתנהל משא ומתן עם רב-מרצחים "אסור לפתח תקוות". "סינוואר רוצה הפסקה של המלחמה, ואם הפעם חמאס יגיד 'כן', זה יהיה רק בגלל הלחץ מרפיח והרצון לעכב פעולה שם - ולקבל ערבויות עתידיות להפסקת המלחמה".
המתווכים המצרים מבינים שהמחלוקת העיקרית היא בשאלת הפסקת המלחמה - ולכן מציעים "נוסחאות מעומעמות" שמדברות על משא ומתן עתידי על המשך הפסקת האש בשלב השני של העסקה. לפי דיווחים, במסגרת העסקה ישוחררו 20 עד 33 חטופים - נשים, מבוגרים, חולים ופגועי נפש, בתמורה ל-20 עד 40 ימי הפוגה ולשחרור 30 עד 50 מחבלים בעבור כל חטוף. כמו כן, ישראל הסכימה לסגת ממסדרון נצרים ולאפשר חזרה של התושבים לצפון עזה.
ב"ניו יורק טיימס" דווח כי הסיבה לכך שישראל הסכימה לשחרור של 33 חטופים נעוצה בהערכה שחלק מ-40 החטופים שהיו אמורים להשתחרר בעסקה הומניטרית מתו בשבי. השינוי בעמדה הישראלית, כך לפי הדיווח, העלה ציפיות בקרב המתווכות שניתן יהיה להגיע לעסקה בניגוד לפעמים קודמות שבהן התנהלו מגעים - שלבסוף נגמרו בפיצוץ השיחות. גם ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי הסוגיה שעשויה להקשות גם הפעם על השיחות היא אורכה של הפסקת האש. בעוד חמאס מעוניין בהפסקת אש קבועה והפסקת המלחמה, ישראל מוכנה להסכים רק להפסקת אש זמנית - כדי שאחריה תוכל לפעול ברפיח, שמוגדרת כ"מעוז האחרון של חמאס".
בינתיים, מופעל לחץ מצד מצרים וארה"ב על שני הצדדים. הנשיא ג’ו ביידן שוחח עם נשיא מצרים וידבר גם עם אמיר קטאר, כדי שילחצו על חמאס. מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן אמר במהלך הפורום הכלכלי העולמי בסעודיה כי על חמאס להסכים להצעה המצרית לעסקה. בלינקן אמר כי בפני חמאס עומדת "הצעה נדיבה בצורה יוצאת דופן" מצד ישראל, והביע תקווה שחמאס יקבל את "ההחלטה הנכונה", כלשונו. "חמאס צריך להחליט - ולהחליט מהר", הדגיש, כשברקע בכירים בחמאס משדרים אמנם אופטימיות בנוגע להצעה המדוברת - אך מדגישים כי ידרשו בשיחות הצפויות בקהיר "הבהרות" שונות בנוגע לעמדת ישראל. סאמח שוקרי, שר החוץ של מצרים, אמר באותה ועידה כי הוא "מקווה" שיושג הסכם בקרוב. לדבריו, "ההצעה לקחה בחשבון את עמדות שני הצדדים, אנחנו מחכים שתתקבל החלטה סופית".
בינתיים, אחרי שבתחילת השבוע הרמטכ"ל אישר תוכניות לכניסה לרפיח, בשיחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הציב נשיא ארצות-הברית ג'ו ביידן תמרור עצור בפני מבצע שכזה. בשורה התחתונה של הודעת הבית הלבן לגבי השיחה עם נתניהו נכתב כי, "המנהיגים שוחחו על רפיח, וביידן חזר בשיחה על עמדתו הברורה". לפי ההודעה, השניים שוחחו גם על "המשא ומתן לשחרור החטופים והפסקת אש מיידית בעזה. ביידן חזר על ההצהרה שלו ושל 17 מדינות נוספות, בדרישה שחמאס ישחרר את החטופים ללא דיחוי, ויאפשר הגעה להפסקת אש, לטובת תושבי עזה".
הלילה יגיע מזכיר המדינה בלינקן לביקורו התשיעי בישראל מאז פרוץ המלחמה. זאת, מיד אחרי שביקר בסעודיה כדי לקדם את הסכם הנורמליזציה.
במערכת הביטחון מבינים שיש חשיבות כעת לעסקת חטופים כדי להניע את הנורמליזציה, ולכן תומכים בעסקה הנוכחית. למעשה, כל בכירי מקבלי ההחלטות וראשי מערכת הביטחון תומכים בעסקה, ואילו נתניהו מסתייג ממנה מחשש שהדבר יתפס כסיום המלחמה.
מחר בבוקר ייפגש בלינקן עם נתניהו בארבע עיניים. בלינקן יקדם בביקורו את השיחות לעסקת חטופים ויציג בפני נתניהו את המגעים שקיים בריאד לנורמליזציה עם סעודיה.
במהלך הביקור, בלינקן צפוי גם לצאת בליווי שר הביטחון יואב גלנט למעבר כרם שלום. עדיין לא ברור אם מזכיר המדינה יבקר גם בנמל אשדוד ובקיבוץ בארי, אך בישראל יש רצון לקדם ביקור כזה. ההערכה בישראל היא שהפסקת אש בעזה תוביל גם לקידום הסדר מדיני בצפון, שאותו מתווך שליחו של ביידן עמוס הוכשטיין. ההערכה היא שאם תינצר האש בעזה, חיזבאללה אולי יפסיק את השיגורים, אך לא ייסוג מהגבול ללא מלחמה. היום יגיע לצפון עוד מתווך פעיל בין ישראל ללבנון: שר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה, שמקדם תוכנית ביניים במסגרתה חיזבאללה ייסוג 10 ק"מ מהגבול ובתמורה ישראל תפסיק את התקיפות. בישראל לא מייחסים חשיבות גדולה ליוזמה הזו.