שני ראשי ממשלה שנויים במחלוקת מהשמאל האירופי, שהיו בולטים גם בהתייחסותם הביקורתית מאוד לישראל בחודשים האחרונים, נמצאים בטלטלה פוליטית.
חמזה יוסף, 39, עשה אשתקד היסטוריה כשמונה לפני שנה כשר הראשון (המקביל לראש ממשלה) של סקוטלנד - והיה בכך גם לפוליטיקאי הצעיר ביותר וכמובן למוסלמי הראשון בתפקיד. אמש סיפור הסינדרלה הפוליטי הגיע לסיומו: יוסף התפטר מראשות הממשלה ומראשות מפלגת SNP, המפלגה הלאומית הסקוטית, לאחר התמוטטות הקואליציה שלו. בנאום ההתפטרות אמר באופן נרגש כי "לא הייתי מוכן לוותר על העקרונות שלי בשביל דיל". יוסף עלה לכותרות בהקשר של מלחמת חרבות ברזל כשהורי אשתו - ממוצא פלסטיני מעזה - "נתקעו" ברצועה במהלך ביקור משפחתי באוקטובר. הם חזרו לסקוטלנד כעבור כחודש, דבר שהוביל אותו לצייץ "אלחמדוללה". יוסף, שהוריו היגרו מפקיסטן, אמנם גינה בחריפות את טבח ה-7 באוקטובר, והגיע לנחם משפחה יהודית-סקוטית שקרובה נרצח בטבח, אך בהמשך האשים את ישראל ב"ענישה קולקטיבית" ו”זלזול עצום בחיי אדם".
2 צפייה בגלריה
yk13902272
yk13902272
(יוסף. הולך | צילום: EPA)
עוד מנהיג ביקורתי כלפי ישראל שקרא מיידית להפסקת אש אחרי 7 באוקטובר הוא פדרו סנצ'ס, ראש ממשלת ספרד, והוא כנראה ניחן בחושים פוליטיים חדים יותר. במלודרמה פוליטית שנמשכה שבוע, עבר סנצ'ס מלהודיע ביום רביעי כי "הוא לוקח פסק זמן" כדי "לחשוב אם עליי להמשיך כראש ממשלה" - אחרי טענות למעשי שחיתות מצד אשתו - להודעה אמש שהוא כאן כדי להישאר. בשבוע שעבר נפתחה חקירה פרלמנטרית נגד אשתו בגוניה גומז בחשד שסייעה לחברות פרטיות. בחמישי הודיע התובע הכללי במדריד שאין בחשדות ממש וגנז את החקירה. במקביל, רבבות תומכי סנצ'ס יצאו לרחובות להפגנות תמיכה בעדו. אמש, הוא התייצב מול המצלמות, הודיע כי חזר בו ותקף את התקשורת. "הודות לתמיכתכם, החלטתי להישאר בתפקיד", אמר סנצ'ס, וגרס כי התחקירים נגד אשתו הם "הטרדה".
2 צפייה בגלריה
yk13902268
yk13902268
סנצ'ס. ממשיך | צילום: רויטרס