תנובה מצטרפת לחגיגת ההתייקרויות ומעלה מחירים בשיעור של עד 10% – ממוצרי חלב ועד שניצלים של מאמא עוף, ירקות קפואים של סנפרוסט ומוצרי בשר של טירת צבי. המחירון החדש ייכנס לתוקף החל מ-16 במאי, לאחר יום העצמאות. ההתייקרות תחול גם בשוק הקמעונאי וגם בבתי קפה, מסעדות ומלונות.
לצד מוצרי החלב המפוקחים שמתייקרים מהיום ב-4.5%, מעלה תנובה גם את מחירי מוצרי החלב הלא-מפוקחים ב-3.5% בממוצע. בין היתר מדובר ביופלה, קוטג' תנובה, חלב מועשר, גבינת עמק פרוסה ויולו.
כזכור, הודיעה שלשום טרה כי היא מעלה את מחירי מוצרי החלב הלא-מפוקחים ב-3.2% בממוצע. שטראוס, המחלבה השנייה בגודלה (שבניגוד לתנובה רוב מוצריה אינם מפוקחים), לא הודיעה בינתיים על כוונות לעלייה נוספת במחירי מוצריה.
תנובה לא הסתפקה בעליית מחיר מוצרי החלב לסוגיהם. החברה מייקרת גם את מוצרי סנפרוסט, הנחשבים ממילא ליקרים בקטגוריית הירקות הקפואים, ב-4.5% בממוצע; המאפים של מעדנות מתייקרים ב-4.2% בממוצע; פסטרמות, נקניקים ונקניקיות של טירת צבי מתייקרים ב-9.6% בממוצע; ומוצרי העוף והבשר של מאמא עוף ב-9.8%.
בהודעת החברה נמסר: "תנובה סופגת זה תקופה וביתר שאת מאז תחילת המלחמה את עליות התשומות ובהן חומרי הגלם. למרות הגידול המשמעותי בהוצאות, החברה עשתה כל מאמץ על מנת לעדכן את המחירים באופן מידתי. כל המחירים לצרכן נקבעים על ידי הקמעונאים על פי שיקול דעתם, וללא התערבות תנובה".
תנובה היא המחלבה הגדולה ביותר בישראל. מכירות מוצרי החלב שלה מסתכמות בכ-4 מיליארד שקל לשנה ועליות המחירים כעת מוסיפות כ-160 מיליון שקל לחברה. עליית מחיר המפוקחים, שאינה ביוזמת תנובה אלא לפי נוסחה שקבעה הממשלה, מוסיפה לתנובה 90 מיליון שקל. החלטת תנובה על עליות מחירים של הלא-מפוקחים מוסיפה למחזורה עוד 70 מיליון שקל.
לתוספת של 160 מיליון שקל יש משמעות כפולה לתנובה: לא מדובר רק בשיפור בתוצאות, או לטענתה בפיצוי בגין התקופה שמימנה את התייקרות החלב הגולמי, בלי שקיבלה על כך פיצוי מלא במחיר המוצרים המפוקחים. החברה הצהירה גם כי בכוונתה להנפיק את מניותיה ולכן כל תוספת לרווח התזרימי כפול המכפיל שבו נהוג להעריך שווי חברות מסוגה - מכפיל 10, מוסיפה לשווייה.
לפני שנה תנובה העלתה מחירים של רוב מוצריה כולל מוצרי אוליביה ואלטרנטיב שלא מתייקרים כעת. מחיר גבינת קוטג' 5% באריזת 250 גרם, שהייתה סמל למחאה הצרכנית היחידה המוצלחת בתולדות המדינה, נע בין 5.5 ל-6.5 שקלים כיום, טרם ההתייקרות הנוכחית. בשיאו הגיע המחיר ל-8 עד 9 שקלים לגביע. יש גם התייקרויות שקורות בתנובה מתחת לרדאר. בין היתר, מוצרי בשר טרי והתייקרות תלולה במוצרי סלמון קפוא מיובא ובמוצרי אמנון קפוא שמיובא מסין והמכס עליו הורד במטרה להוזילו לצרכנים. מאז מחירו נמצא בעיקר במגמת עלייה.