זוכרים את מחאת הקוטג'? בחסות המלחמה בעזה, כשמדינת ישראל מתמודדת גם בחזית הצפונית ומול האיום האיראני, היא נשכחה כמובן ‑ ובינתיים, שלוש המחלבות הגדולות במדינה הודיעו שבעוד כשבועיים הן ייקרו את הגבינה. זאת, כחלק מהעלאת מחירים של רוב מוצרי החלב. בכך יושלם מהלך התייקרות ענק של רוב היצרנים והיבואנים ברשתות השיווק תוך שנה. חלקם העלו מחירים ב-2023, חלקם ב-2024 ורובם אף עשו זאת פעמיים. הפגיעה בכיס תורגש בכל משק בית בישראל.
כמו אבני דומינו, אחת אחרי השנייה, הודיעו השבוע שלוש המחלבות הגדולות על ההתייקרויות. אתמול הייתה זו חברת שטראוס שהחליטה לחבור לטרה ותנובה ולייקר החל מ-19 במאי חלק ממוצרי החלב שלה בעד 4.48%. בין המוצרים שיתייקרו: גמדים, דנונה בר וביו וחלק ממוצרי יטבתה. יש לציין, כי רק בחודש מרס האחרון, חילקה חברת שטראוס דיבידנד של 270 מיליון שקלים לבעלי המניות. עפרה שטראוס ואחיה שמחזיקים ב-57% מהחברה, משכו דיבידנד של כ-150 מיליון שקלים.
1 צפייה בגלריה
yk13907959
yk13907959
(צילום: יריב כץ)
גם גד, המחלבה הרביעית בגודלה מעלה מחירים: בין היתר יתייקרו בעד 4.5% גבינות בולגרית, פטה, לאבנה, צפתית, יוגורט עיזים, מסקרפונה, ריקוטה, גבינת שמנת, גבינות יבוא כמו גרנה פדאנו מעדן אורז ומעדן שיבולת שועל. מהמחלבה נמסר כי ההתייקרות היא "במינימום האפשרי" וקרתה בשל "עליות המחירים הדרסטיות במלחמה".
כאמור, גם תנובה מייקרת בעד 10% את מוצרי מעדנות וטירת צבי וכן את מוצרי סנפרוסט - וגם, כמובן, רבים ממוצרי החלב שלה – שמהווים את רוב המוצרים במקררי הרשתות ובמרכולים. טרה הודיעה כי מעבר להתייקרות מוצרי החלב שבפיקוח, תעלה מחירים גם למוצרים כמו יוגורט מולר וגבינת נועם, ועל הדרך גם הוסיפה לחגיגה את קוקה קולה, קולה זירו, ספרייט, קרלסברג ומותגי בירות נוספים.
יש לציין כי זו כבר הפעם השנייה בשנתיים האחרונות ששלוש החברות מעלות מחירים. תנובה כבר ייקרה את מוצרי טירת צבי ומוצרי חלב רבים. שטראוס כבר ייקרה לפני כחצי שנה שורה של מוצרים, בין היתר: שמן זית יד מרדכי ב-25%, שוקולית וקקאו ב-10%, שוקולד פרה וספלנדיד ב-14%-12%, חומוס אחלה וטחינה ב-6%-3% ותפוצ'יפס ב-6%.

כל קטגוריה בסופר

מה עוד צפוי להתייקר במאי? מוצרי היבואנית דיפלומט, היבואנית והיצרנית הנקל סוד, היבואנית והיצרנית גלידות נסטלה והיצרנית יחיעם. בין היתר יחולו עליות מחירים של עד כ-10% בכל הנקניקים, הנקניקיות והפסטרמות של יחיעם (וטירת צבי), מילקה, אוראו, סוד, פרסיל, קטשופ היינץ, קפה ג'ייקובס ורוטבי קיקומן.
בין מוצרי הנון-פוד שמתייקרים: אבקות כביסה טייד ואריאל, מוצרי היגיינה נשית טמפקס ואולווייז, נוזל כלים פיירי, וגם: שלגוני קראנץ' וקוקילידה.
ההתייקרויות האלה יצאו לפועל אם רשתות השיווק יקבלו את הגזרה ללא קרב ואם צרכני המותגים ימשיכו לקנות - למרות הכל.
גם מוצרים שלא התייקרו - הוקטנו. הכל כדי לגרוף עוד כמה שקלים מהצרכן. ההתייקרות הגיעה לכל קטגוריה בסופר, עד כדי כך שאם תכסו, כמו בפסח, את המדפים של המוצרים שהתייקרו - ייתכן שלא יישאר לכם הרבה לקנות. גל ההתייקרויות מציף את הסופר והצרכנים? שיטבעו.

מאות שקלים נוספים לסל

איפה המדינה? שר האוצר ניסה לפתוח את שוק החלב לייבוא ממדינה עוינת כמו טורקיה וממדינה רחוקה כמו פולין - במקום לנסות לסבסד סל מוצרי בסיס רחב וכך באמת להוריד את המחיר לצרכן, באופן ישיר ובטוח. משרד הכלכלה ניסה לאיים על היבואנים והיצרנים וכעת חושב שמתן הקלות ליבואנים (שמעלים בעצמם מחירים כל הזמן) כמו פטור ממכס, זה הפתרון. רשות התחרות חוקרת וקונסת את השחקנים הגדולים - באופן שאולי מרתיע אותם מלדבר, אך לא מרתיע אותם מלייקר, ורק נותן להם מוטיבציה להעלות מחירים.
ומה לגבי אחריות ציבורית של היצרניות והיבואניות? אין כזאת. החברות לא נענות לתחינות להימנע מהתייקרויות לפחות כל עוד אנחנו במלחמה, ממלמלות שהתשומות התייקרו, מתחפרות בעמדתן ויורות עלינו עליות מחירים כל כמה חודשים.
והצרכן הישראלי? מוריד את הראש וקונה. מדובר בסטירה מצלצלת לצרכנים, כיוון שמאות רבות של מוצרים כבר התייקרו בתחילת השנה וכעת מתייקרים עוד אלפי מוצרים ויחד עם התייקרות 2023 - מדובר בעלייה של מאות שקלים לסל.
הוסיפו לזה התייקרויות שקרו או יקרו בכל תחומי החיים (וחלקן גם משפיעות על היצרניות המקומיות שמעלות מחירים גם בגללן): חשמל, ארנונה, דלק, הריבית, משכנתה, בתי קפה, רשתות מזון מהיר, שכירויות, גנים פרטיים, כלי רכב, טיסות, מוצרי חשמל ואולי גם המע"מ. החיים בארץ היו יקרים והתייקרו עוד יותר, ועוד לא הזכרנו את מה שגבתה מאיתנו המלחמה. אם עד לאחרונה התנחמנו בעובדה שגם בארה"ב ובאירופה נסקו המחירים - נראה שכעת אנחנו שוב פותחים פער.