בשבועות האחרונים נוצר קרע שהולך ומחמיר בין בכירי מערכת הביטחון, בהם שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי, לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, כך חשף אתמול רון בן ישי ב-ynet.
הם דורשים ממנו להכריע בחמש סוגיות אסטרטגיות שלדבריהם נחוצות כדי לסיים את מלחמת חרבות ברזל בזירה הדרומית והצפונית, אך לדבריהם הוא ממאן להחליט. כל הסוגיות הללו קשורות אחת בשנייה, ולדברי מקורות בכירים במערכת הביטחון נמנע נתניהו מלהכריע, ובכך מונע מצה"ל מלפעול באופן שיקדם את השגת מטרות המלחמה.
4 צפייה בגלריה
yk13908145
yk13908145
(מפגינים למען שחרור חטופים מחוץ לישיבת הקבינט, אמש | צילום: מוטי קמחי)
גורם מדיני שהתייחס לקרע החמור, אמר כי "מי שקיבל ומקבל את ההחלטות זה נתניהו, אבל יש מי שמנסים לסכל את החלטותיו, לרבות בעניין רפיח, באמצעות תדרוכים שקריים".
נתניהו עצמו, אמר אמש בטקס הזיכרון לחללי האצ"ל שנפלו בקרב על יפו, כי "היו וישנם חילוקי דעות בתוכנו לגבי פעולות בזירות רחוקות וקרובות. אבל בסוף הדיון קיבלתי החלטה. פעלנו שם ונפעל גם כאן. נעשה מה שצריך כדי לנצח ולגבור על אויבנו, לרבות ברפיח".
4 צפייה בגלריה
yk13907888
yk13907888
רה"מ נתניהו | צילום: אלכס קולומויסקי
הסוגיות שבהן דורש הצבא מראש הממשלה ומהקבינט המורחב לקבל החלטות ברורות הן סוגיית החטופים, "היום שאחרי" ברצועת עזה, הכניסה לרפיח, העימות בצפון ותקציב הביטחון. כל ההחלטות האסטרטגיות הללו קשורות ומותנות זו בזו, לכן מערכת הביטחון כולה, בהובלת גלנט, הלוי וכנראה גם ראש השב"כ רונן בר וראש המוסד דדי ברנע, דורשים מנתניהו לקבל החלטות. שני מקורות בכירים אמרו ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet שאם ראש הממשלה והקבינט המורחב לא יקבלו החלטה - ראשי הצבא וגלנט עשויים לנקוט צעדים שעד כה נמנעו מהם.
4 צפייה בגלריה
yk13907893
yk13907893
הרמטכ"ל הלוי | צילום: דובר צה"ל
לדברי אותם מקורות, רבים מבכירי צה"ל עשויים להודיע בתוך חודשים לא רבים על החלטתם לפרוש עקב חלקם במחדלי 7 באוקטובר, ועובדה זו מקלה עליהם להבהיר לנתניהו את עמדתם. לטענתם, הם רוצים לסיים את המלחמה בהכרעת חמאס והרחקת חיזבאללה מגבול הצפון כדי לתקן את הנזק האסטרטגי שנגרם למדינת ישראל ביום הטבח, אבל אם חוסר ההחלטה של ראש הממשלה מחמיר את הפגיעה בהרתעה, ולא מאפשר להשיג את התוצאות הנדרשות למלחמה, אזי אין טעם להמשיך ולדשדש. הלך הרוח הזה רווח בקרב חלק ניכר מבכירי מערכת הביטחון והם לא שומרים זאת לעצמם: בימים האחרונים הם הבהירו זאת לנתניהו ולשרי ממשלתו.
4 צפייה בגלריה
yk13907942
yk13907942
השר גלנט | צילום: טל שחר