הקרע הדיפלומטי בין ישראל לטורקיה מעמיק: גורמים במשרד הסחר הטורקי אישרו כי החל מאתמול בבוקר קיימת הנחיית מכס גורפת האוסרת יבוא ויצוא לישראל, מהלך שגרם לדרמה במשרדי הממשלה הרלוונטיים - הכלכלה, התחבורה והחוץ.
ההערכה היא שמדובר בהחלטה טורקית להפעלת לחץ על ישראל נוכח האפשרות של כניסה לרפיח.
1 צפייה בגלריה
yk13908183
yk13908183
(ארדואן | צילום: Burhan Ozbilici ,AP)
שר החוץ ישראל כץ מסר כי ‏"ארדואן שובר כלים וחוסם את הנמלים ליצוא ויבוא תוצרת לישראל. כך נוהג דיקטטור שרומס את האינטרסים של העם הטורקי ואנשי העסקים ומתעלם מהסכמי סחר בינ"ל. הנחיתי את מנכ"ל משרדי לקיים דיון מיידי עם כל הגורמים הנוגעים בדבר בממשלה כדי לייצר אלטרנטיבות לסחר עם טורקיה, ברמת הייצור המקומי והיבוא ממדינות אחרות. לישראל כלכלה חזקה ומעז יצא מתוק".
הפסקת כל המסחר בין ישראל לטורקיה עשויה לגרום נזק כבד לתעשייה ולמסחר בישראל, היקף יבוא חומרי הגלם והסחורות מטורקיה מסתכם בכחמישה מיליארד דולר בשנה. מעבר לחרם שכבר הוכרז על יצוא מטורקיה של חומרי גלם לבנייה, מדובר כעת גם על הפסקת היבוא של מינרלים, מכונות, מכוניות, מוצרי אנרגיה, גומי, פלסטיק, מוצרי בריאות וחקלאות. במקביל, צפויים עשרות מפעלים ישראליים להפסיק את היצוא לטורקיה בהיקף של מיליארד וחצי דולר.
טורקיה כיום היא אחת משותפות הסחר הגדולות של ישראל, ולדברי גורם כלכלי ממשלתי "יהיה צורך למצוא בהקדם האפשרי חברות ומפעלים שייצאו לישראל את הסחורות וחומרי הגלם שיחסרו. ככל הנראה חלק מאלה ייובאו ממדינות ידידות כמו גרמניה, בריטניה, צ'כיה, הונגריה ויוון".
נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר אמר כי "צריך להטיל כבר כעת מכסי מגן של 100 אחוז לשלוש שנים על כל היבוא מטורקיה, ובמוצרים מסוימים לאסור לגמרי יבוא משם. רק ככה יבין ארדואן שהוא לא יכול לשחק איתנו, ושצעד שלו גורר תגובה והיא ארוכת טווח. דבר זה גם יאפשר ללא מעט תעשיינים מקומיים, שמוכנים להשקיע ולהקים קווי ייצור נוספים בישראל, לשמור על העצמאות היצרנית כי יש עתיד לרכש מקומי מהם. כמו כן, זו העת לחזק את העצמאות היצרנית שלנו בתחום המזון והבנייה, כדי להתנתק מהתלות בטורקיה".
שחר תורג'מן, נשיא איגוד לשכות המסחר החדש אמר כי "מדובר בחדשות מצערות מאוד. לאורך השנים הקפידו במגזר העסקי בשתי המדינות שלא לערב יחסים כלכליים עם התפתחויות פוליטיות, וחבל שהרשויות בטורקיה לא שומרות על מסורת זו. המפסידים העיקריים מהמהלך של ארדואן הם הסוחרים הטורקיים, ולא מדינת ישראל. כלכלת ישראל מספיק חזקה בשביל למצוא חלופות ליבוא מטורקיה וכך נעשה גם אנחנו בלשכת המסחר, נסייע לכל חברי הלשכה שמקיימים קשרים מסחריים עם התעשייה הטורקית לאתר יעדי יבוא חדשים. כולנו תקווה שגם המשבר הזה יחלוף במהרה ונחזור לעשות עסקים עם המגזר העסקי בטורקיה, אנחנו למודי משברים מול ארדואן והממשל הטורקי, ובטוחים שגם זה יעבור".
לפני כחודש, טורקיה הסלימה, כאמור, את העימות שלה עם ישראל, כאשר משרד המסחר הטורקי הודיע על הגבלת יצוא של מוצרים לישראל ב-54 קטגוריות מתחום הבנייה והתשתיות, ובראשם מלט ומוצרי פלדה ואלומיניום. בטורקיה הודיעו כי הגבלת הסחר תישאר בתוקף עד שישראל תכריז על הפסקת אש מיידית בעזה, ותאפשר הכנסת סיוע מספק לרצועה בצורה רציפה.