12 קטגוריות גבורה במקום 12 משיאי משואה: לקראת חגיגות יום העצמאות, החלו להתפרסם אתמול משיאי המשואות שיכללו 40 נציגים מקטגוריות שונות, ובהן נציגי מערכת הביטחון, חזית ההסברה ועוד. היום צפויות להימשך ההודעות על הנציגים הנבחרים, ובהן גם נציגי החטופים. "בלתי אפשרי היה לבחור רק בין 12 ל-14 משיאים", הסבירה אתמול השרה הממונה על הטקס מירי רגב את ההחלטה להרחיב את מספר משיאי המשואות בשנה בה הטקס יתקיים בסימן "גבורה ישראלית".
בצל המלחמה, הודיעה אתמול השרה רגב על שורת שינויים נוספים שייערכו בטקס שצפוי להיות ארוך מהרגיל. במסיבת העיתונאים, רגב אמרה כי "מדינת ישראל נכנסת לשבועיים שבהם מציינים את השואה, הזיכרון והתקומה. הימים האלה רגישים וכואבים והמעבר החד מהול בכל שנה בעצב, כאב ושמחה. השנה המעבר קשה שבעתיים, השנה לא יהיו חגיגות כמו בשנה שעברה". היא הדגישה כי השנה זו הפעם הראשונה שפרק הזיכרון של הטקס "יוצא מחוץ להר הרצל - המקום הסימבולי שבו כל שנה אנחנו מציינים את עצמאותנו".
1 צפייה בגלריה
yk13908044
yk13908044
(הטקס בהר הרצל, בשנה שעברה | צילום: שלו שלום)
השרה פירטה כי פרק הזיכרון יורחב. "אנחנו חוזרים לאתרים שבהם התרחשה מתקפת הטרור ב-7.10, ברחבי העוטף, בערים, בקיבוצים, בבסיסי צה"ל ובאתר המסיבות. במוקדי האסון נקיים הדלקת 12 אבוקות זיכרון". כמו כן, ייערך הטקס ללא קהל וללא ריקודים. לצד זאת, השרה רגב צפויה לבטל את הנאום הארוך של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, ולהותיר רק את נאומו בשלב השאת המשואות.
הרב שחר בוצחק מאופקים, שנבחר יחד עם נוספים להדליק את משואת "גבורת המחלצים", אמר אתמול ל"ידיעות אחרונות" לאחר בחירתו: "אמרתי לשרה רגב שיש גיבורים יותר ממני. זו התחושה הראשונה. ברוך השם, זו שמחה וזכות גדולה להיות חלק ממשיאי המשואות שמדינת ישראל מתפארת בהם. נבחרנו כדוגמית, אבל זו מראה לעשרות אנשים שעשו בדיוק אותו דבר".
יוסף אלזיאדנה, נהג המיניבוס שחילץ 30 איש מהמסיבה ברעים, ידליק גם הוא משואה, כאחד ממייצגי גבורת המחלצים. אמש הוא אמר: "אני רוצה להגיד תודה למדינה שבחרה בי להשיא את המשואה, אני חלק מהמדינה וחלק מהעם הזה. אני גאה שאני אזרח ישראלי. הרבה יותר חשוב לי שכל החטופים יחזרו למשפחות שלהם בשלום. זה מאוד מרגש שבחרו בי".
משואה נוספת, תוקדש כאמור לגבורת כוחות הביטחון. אחד מהציגים שנבחרו להשאת אותה משואה הוא מפקד מחוז הדרום במשטרה, ניצב אמיר כהן. "אני השליח של 61 השוטרים והשוטרות הגיבורים והגיבורות, ששילמו בחייהם להגן על תושבי העוטף ב-7 באוקטובר", הוא אמר אמש. כהן, שנפצע בקרב על תחנת שדרות באותה שבת, הוסיף: "כשהשרה רגב הודיעה לי והקריאה לי ציטוטים מעשרות מכתבים שנשלחו לוועדה, של ראשי רשויות שסיפרו על גבורת לוחמי המשטרה, זה פשוט הביך אותי. הם הגיבורים האמיתיים, אני רק השליח".
את "משואת חזית ההסברה" ישיאו ביום העצמאות יוסף חדאד ואלה קינן. "זה כבוד גדול ואחד מהרגעים הכי מרגשים בחיים שלי, להשיא משואה כאזרח ערבי ישראלי גאה, כגולנצ'יק ונכה צה"ל, כפעיל חברתי והסברה", הוא מסר. "זו תהיה זכות להשיא את משואת ההסברה יחד עם אלה קינן שעושה עבודה הסברתית מדהימה ובשם כל מאות האלפים בעם שנרתמו להסברה בזמן המלחמה".