בישראל חיים כיום 133,362 ניצולי שואה ואנשים שנפגעו מהתנכלויות אנטישמיות במהלך מלחמת העולם השנייה.
לפי נתוני משרד הרווחה, כ-2,500 שורדי שואה חוו ישירות את המאורעות הקשים של 7 באוקטובר. אחד מהם נרצח בטבח, ניצול נוסף נחטף ונמצא בשבי חמאס, כ-2,000 מהניצולים נאלצו להתפנות מבתיהם. 86 משורדי השואה שפונו מבתיהם הלכו לעולמם מאז החלה המלחמה. בנוסף לכל אלה ישנם גם מי שאיבדו נכדים, ילדים וחברים בשבת השחורה, או כאלה שהטבח החיה אצלם מחדש את טראומת השואה.
2 צפייה בגלריה
yk13909050
yk13909050
(ענת שוסטר | צילום: עודד מוסקט)
הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי שואה תתכנס מחר לדיון מיוחד על השורדים שפונו מבתיהם בעקבות אירועי 7 באוקטובר. "שבעת חודשי המלחמה השפיעו על החיים של כולנו, אבל בהשלכות שלהם על שורדי השואה יש אלמנט מיוחד", אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ מירב כהן, "השבת השחורה והשידור המתמשך של הזוועות הציפו מחדש טראומות וכאבים בקרב כלל שורדי השואה, במיוחד בקרב אלה מהם שגרו בעוטף עזה. זה דור שהולך ומזדקן, הולך ומתמעט. אנחנו חייבים להם לא רק את היכולת לחיות בכבוד בגיל הזה, אלא גם לראות את תקומת המדינה ואת החזרת החטופים".
מורן בן דוד, מנהלת תוכניות מחוז דרום ב"קרן לידידות", מסבירה כי "הקושי העיקרי שלהם נובע מההבנה שזה קרה פה. במלחמת העולם השנייה הם לא היו במדינת היהודים. ב-7 באוקטובר זה קרה בישראל, במקום הבטוח שלנו. חלקם איבדו שכנים, חברים, אנשים שקרובים להם. יש ניצולים שיש להם נכדים שהם חיילים, והטראומה מתעצמת".
2 צפייה בגלריה
yk13909368
yk13909368
מורן בן דוד | צילום: גדי קבלו
לדבריה של ענת שוסטר, מנהלת השירות הסוציאלי בקרן לרווחת נפגעי השואה, הזיכרונות הישנים מהמלחמה דווקא סייעו לחלק מהניצולים בהתמודדות. "ניצולי השואה מהעוטף שאנחנו דיברנו איתם היו עם חוסן נפשי מטורף, הרבה יותר מהצעירים", היא מספרת, "משהו באיך שהם גדלו והתלאות שהם עברו בשואה ואחריה נתן להם חוסן וכלים להתמודדות עם הסיטואציה הנוראית הזו".