אוסטאופורוזיס, ירידה במסת העצם, היא אמנם מחלה "שקטה" אבל שכיחה מאוד בקרב האוכלוסייה המבוגרת, ועם הגיל המחלה הופכת ממחלה ללא סימפטומים לבעיה שגורמת לעלייה דרמטית בסיכון להתרחשות שברים בעצם הירך או בחוליות הגב, שגורמים לפגיעה משמעותית בתפקוד היומיומי ואף לקיצור תוחלת החיים.
אחת מהדרכים היעילות ביותר לעכב את הפגיעה בעצם ואף לשפר את מסת העצם, היא ביצוע סדיר של פעילות גופנית: הליכה או ריצה קלה ואימון כנגד התנגדות שמבוצע באמצעות מכשירי כוח, משקולות או גומיות כושר. באימונים גורמים לכיווץ של השרירים ולפעולת "משיכה" של העצמות. עומסי המשיכה שמפעילים השרירים בטווח הקצר גורמים לשפעול תהליכים מטבוליים אשר גורמים לבנייה של מסת העצם, ובטווח הארוך גורמים לעלייה במסת העצם. אולם למרות היעילות הרבה והבטיחות של הפעילות גופנית, עדין רבים הסובלים מאוסטאופורוזיס בוחרים בביצוע אימון התנגדות קלה, שמבוצע באיטיות, מתוך חשש טבעי שהעומסים באימון עלולים דווקא לפגוע בעצם, כשם שאנו מחזיקים חפץ שביר ביד ומתנהלים איתו באיטיות ובזהירות.
פתרון יעיל ולא מוכר לשיפור תוצאות האימון מבלי להזדקק לציוד או לביצוע אימונים כנגד התנגדות מרבית הוא ביצוע כיווץ מהיר של השרירים. מסיכום של מחקרים שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Bone, שבחן 11 מחקרים שהתפרסמו בנושא, עולה שבפרק זמן של חצי שנה ביצוע כיווץ מהיר של השרירים בזמן האימון גרם לשיפור רב יותר במסת עצם, של אחוז עד חמישה אחוזים, גם באזור חוליות הגב וגם בעצם הירך, בהשוואה לאימון כנגד התנגדות גבוהה מאוד. הסיבה שביצוע כיווץ מהיר של השרירים יעיל יותר נעוצה ב"משיכה", אמנם קצרה אך חזקה יותר, על העצמות. הגירוי הזה הוא החשוב ביותר לשפעול משמעותי יותר של התהליכים המטבוליים של שאחראים על בניית העצם. איך תבצעו נכון? התאימו את המשקל, בצעו את התנועה של התרגיל מהר ככל שניתן למשך כשנייה, את החזרה לעמידת המוצא ניתן לבצע בצורה איטית, כשלוש שניות. מומלץ לבצע פעמיים בשבוע, בכל אימון כשמונה חזרות בשלושה סטים או עד מצב של עייפות.