בבתי העלמין ברחבי הארץ מחלקים ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה מדבקות שעליהן צילום של פרח דם המכבים, שהפכו לאחד מסמלי היום. אולם מיזם מיוחד מאפשר לקבל גרסה מיוחדת של הפרח עצמו, מיובש ומחובר לסיכה שאפשר לענוד על הבגד.
את פרויקט הסיכות הקים שבי ספירו (35), תושב נוקדים, מורה דרך במקצועו. מאז 2019 הוא מקדיש למיזם 4-3 חודשים בשנה כדי להגיע מוכן ליום הזיכרון. "ההוצאה לפועל של הרעיון שלנו הייתה מורכבת במיוחד מאחר שזה פרח מוגן, הוא מספר, "אחרי שנתיים של ניסויים ומחקרים עם מומחים בתחום הצלחנו לייבש אותו".
2 צפייה בגלריה
yk13912699
yk13912699
(סיכת דם המכבים | צילום: טובי שריד)
בשנה שעברה, שבי והשותפה שלו, רננה הדרי, צירפו אליהם את חברו של שבי משירות המילואים, מיקי מנדיל, והם הקימו חממות נוספות של הפרח באזורים חדשים בארץ. אבל אז פרצה המלחמה ועצרה הכל. שבי ומיקי גויסו ב-7 באוקטובר לשירות מילואים קרבי שנמשך 171 ימים. "מאחר שהשתחררנו רק לאחרונה מהמילואים, אנחנו בפיגור משמעותי בזמנים", אומר ספירו, "אבל העשייה של העמותה חשובה לנו, בטח אחרי האסון שעברנו כעם וכמדינה. דווקא בימים אלה אנחנו לומדים לצמוח ולהתחזק מתוך הדם, הכאב והטרגדיה. הפרח מסמל עבורנו את העמידה לצד המשפחות השכולות, זיכרון הנופלים האהובים והאחדות בין המגזרים השונים בחברה".
השנה, בית הספר SAR היהודי בעיר ריברדייל שבמדינת ניו-יורק רכש מעמותת "דם המכבים" סיכות ליום הזיכרון. הנהלת בית הספר גם החליטה לתרום 500 סיכות עבור תלמידי בית הספר פלך בירושלים לזכר המנהל שלו, יוסי הרשקוביץ ז"ל (44), שנהרג בקרבות בעזה. לפני מספר שנים יצא יוסי לשליחות בארה"ב, לימד ב-SAR ובין היתר היה אחראי על טקסי יום הזיכרון שם. בזכות התרומה, תלמידיו של יוסי משני צידי האוקיינוס יענדו את הסיכות לזכרו.
2 צפייה בגלריה
yk13912723
yk13912723
יוסי הרשקוביץ ז"ל | צילום: רחל גלמן
"היוזמה שלהם מאוד ריגשה אותי. שני בתי הספר הם חלק ממי שיוסי היה בחייו ובשניהם המורשת שלו ממשיכה להדהד", מספרת אלמנתו, הדס, שלימדה גם היא ב-SAR, "יוסי היה משמעותי מאוד עבור התלמידים, דמות ישראלית-צברית שהם נשאו אליה עיניים. מלבד טקסי הזיכרון שהפקנו יחד, כתבנו את תוכניות לימודי העברית עבור התלמידים, שכללו את מורשת הקרב של מדינת ישראל ובתוכה סיפורי נופלים ופצועים. כשיוסי נהרג, זו הייתה הפעם הראשונה שהתלמידים האמריקאים הכירו אישית לוחם שנהרג, ועוד אדם שהיה כל כך יקר להם".
לדבריה, "יוסי האמין שהעתיד של המדינה הוא בחינוך. הייתה לו היכולת לראות כל תלמיד ואיש מקצוע בגובה הלב. הוא היה פורץ דרך, איש חזון, שממהר לבצע – אומר ועושה. היו לו המון תוכניות וחלומות לעתיד, שברגע אחד נקטעו".
את הסיכות ניתן לרכוש בנקודות מכירה המופיעות באתר העמותה, בסניפי רשת ויקטורי ובדוכנים בקניוני עזריאלי. בני המשפחות השכולות יקבלו אותן ללא עלות, לציבור הרחב עולה כל סיכה 18 שקלים. ההכנסות משמשות את העמותה להנצחת נופלים וסיוע למשפחות שכולות. אתר העמותה: damhamaccabim.org.