אמש, לאחר דיווחים פלסטיניים על "כניסה קרקעית פתאומית למזרח רפיח" ו"שיבושים בתקשורת ובחשמל", הגיעה הודעת דובר צה"ל: כוחות תוקפים ופועלים נגד מטרות של חמאס באופן ממוקד במזרח רפיח. זאת כאשר שעתיים בלבד קודם לכן הגיעה תשובה חיובית מחמאס לעסקה, שבוע אחרי שהונחה בפניו ההצעה המצרית. אלא שבישראל טענו: ההצעה שאישר חמאס היא לא זאת שאנחנו אישרנו, לא נוכל לקבלה.
הפלסטינים דיווחו כי בתים פוצצו באזור אל-שוקה ובסביבת מעבר רפיח, וכי יש ירי טנקים והפגזות ארטילריה מזרחית משם. גורמים פלסטינים הביעו בלבול מהתקיפה של צה"ל וטענו כי היא לא מובנת מאחר ש"יש הסכם והמלחמה נגמרה".
2 צפייה בגלריה
yk13913608
yk13913608
(צילום: Ramadan Abed, רויטרס)
"ההסכם", תשובת חמאס לעסקה, הגיע כאמור מוקדם יותר דרך סגנו של יחיא סינוואר, חליל אל-חיה, שאמר לאל-ג'זירה כי ארגון הטרור הסכים להתחיל בשלב הראשון של העסקה גם ללא הפסקת אש קבועה. לדבריו, "המתווכים אמרו לנו שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן מחויב להבטיח את יישום ההסכם".
בעקבות ההתפתחויות התכנס אמש קבינט המלחמה, לבקשת שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ומלשכת ראש הממשלה מסרו: "קבינט המלחמה החליט פה אחד שישראל ממשיכה בפעולה ברפיח כדי להפעיל לחץ צבאי על החמאס במטרה לקדם את שחרור חטופינו ושאר מטרות המלחמה. במקביל, אף שהצעת החמאס רחוקה מהדרישות ההכרחיות של ישראל, ישראל תשלח משלחת של דרגי עבודה למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם בתנאים שמקובלים על ישראל".
למרות הטענות בישראל, סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה "גורם שמעורה בפרטים", שאמר כי בניגוד לתגובות שפרסמו גורמים ישראלים - חמאס דווקא הסכים להצעת ישראל מ-27 באפריל ללא שינויים מהותיים.
לדברי גורמים מדיניים, המשלחת שיוצאת לקהיר מורכבת מגורמים שבקיאים בפרטי המו"מ. "יש פערים מאוד משמעותיים בתשובת חמאס, שלא עולים בקנה אחד עם ההצעה המצרית שישראל קיבלה", אמרו, "המשלחת תבדוק האם ניתן לגשר על הפערים. בכך ישראל מושיטה יד וממשיכה לקדם את המגעים לעסקה, אך במקביל תימשך הלחימה ברפיח".
השר גלנט והרמטכ"ל הלוי נפגשו אמש גם עם ראש אגף המבצעים בצה"ל, האלוף עודד בסיוק, כדי לדון בתוכניות המבצעיות הצפויות של צה"ל ברצועת עזה בכלל וברפיח בפרט.
2 צפייה בגלריה
yk13913675
yk13913675
הרמטכ"ל הלוי ושר הביטחון גלנט דנים בתוכניות הפעולה בעזה, אמש
כמו כן, ראש ה-CIA ויליאם ברנס שהיה אמור להגיע לישראל, ימריא מקטאר למצרים ולא יגיע בינתיים לכאן. בישראל יש כעס על האמריקאים שבהובלת ברנס בישלו את המהלך מול חמאס, ולמעשה הבטיחו למתווכות ערבויות בדבר הפסקת המלחמה שלא היו מקובלות על ישראל - כדי לעצור את הפעולה הרפיח. בישיבת הקבינט התבטאו גורמי מקצוע בחריפות נגד ההצעה שאישר חמאס, והבהירו כי מדובר במלכודת שמטרתה להוציא את ישראל סרבנית, בזמן שחמאס חרג מהפרמטרים שישראל אישרה.
גם בארה"ב תקפו את ישראל. גורם אמריקאי המעורב בפרטי המו"מ אמר לרויטרס כי "ישראל מתכננת מהלך של 90 יום ברפיח. ארה"ב מחויבת לעצור את זה. ישראל לא התנהלה בתום לב במו"מ מול חמאס". מוקדם יותר אתמול, לפני תשובת חמאס, שוחח נתניהו עם ביידן במשך חצי שעה על רקע ההכנות לפעולה ברפיח.
במערכת הפוליטית נשמעו תגובות מעורבות להודעת חמאס. בימין טענו כי מדובר בתרגיל, ואילו בשמאל ובאופוזיציה טענו כי אם הפסקת האש תוביל לשחרור חטופים - יש לאשר אותה מיד. השר איתמר בן גביר אמר: "לתרגילים והמשחקים של חמאס יש רק תשובה אחת: פקודה מיידית לכיבוש רפיח!" והשר עמיחי שיקלי בחר לצייץ ברשת X: "פאק חמאס".
פורום הגבורה, המאגד משפחות שכולות מהמלחמה הנוכחית, מסר: "כל עצירת הלחימה פירושה כניעה לחמאס, ולממשלה אין מנדט להיכנע לחמאס. יקירינו יצאו לקרב ובנפילתם ציוו לנו ניצחון, ואנחנו חייבים זאת לנופלים ולחיים. אנו המשפחות השכולות לא ניתן לעצור את המלחמה הזאת בפחות מניצחון. לא נזוז ממשרד ראש הממשלה עד שנראה שישראל חזרה לנצח ופועלת למלא את כל מטרות המלחמה שהתחייבה אליהם. אנו מחזקים את הממשלה - רפיח עכשיו".