עוזריו של נשיא המדינה יצחק הרצוג מספרים ששולחן האוכל המשפחתי שלו, בביתו הפרטי, תמיד מבולגן. הכיסאות מכותרים בערימות ארגזים משרדיים חומים. בכל אחד מהם בקשות חנינה הממתינות גם בסופי השבוע להכרעתו. הרצוג מקדיש את שעות השקט שלו כדי לשקוע בכל אחת מהן, לצלול לפרטים, לחוות הדעת הסותרות לעיתים בין הגופים הממליצים - שלטונות הכלא, עובדים סוציאליים, שירות המבחן, להתעמק בבקשת הפונה ובחוות דעת מסכמות של מחלקת החנינות במשרד המשפטים. הוא יודע שמאחורי כל תיק יש סיפור אישי, לעיתים קורע לב.
ביום ראשון מחזיר הרצוג את הארגזים ללשכתו בירושלים, מזמן את היועצת המשפטית, עו"ד מיכל צוק, והחלטות הרות גורל יוצאות לדרך. הרצוג הוא משפטן בנשמתו, אבל הדגש שלו במתן החנינות הוא חברתי. הוא לא רואה עצמו כערכאת ערעור על בתי המשפט. במערכת האכיפה הוא ידוע כמחמיר בבקשות חנינה של עברייני אלימות במשפחה ועברייני מין, בבקשות להקלה בעונשי פסילת רישיון של עברייני תנועה חוזרים, וגם בעבירות פגיעה בסביבה.
1 צפייה בגלריה
yk13918076
yk13918076
(הרצוג בדלית אל־כרמל. הקל קנסות על חריגות בנייה של קצין דרוזי שנמצא כבר חצי שנה בעזה | צילומים: מעיין טואף, לע״מ)
בתקופת המלחמה, החיל הנשיא מדיניות מקילה בבקשות שסווגו כמקרי חירום: המעגל ראשון של נפגעי מלחמה. מאז 7 באוקטובר נרשמה עלייה של 45 אחוז בכמות הפניות לחנינה ביחס לחודשים הקודמים של שנת 2023, והועברו בקשות רבות למחיקת רישום פלילי עבור חיילים בסדיר וחיילי מילואים. במספר מקרים שוברי לב נחשף כי מפקדים, שנפלו מאז במלחמה, נתנו המלצה לנשיא עבור פקודיהם, ובכך עזרו להם לפתוח דף חדש.
כמי שכיהן גם כשר הרווחה והשירותים החברתיים, הרצוג משלב בטיפול בתיקי החנינה, או כחלופה - אם הפונה אינו זכאי לחנינה, את מחלקת פניות הציבור שלו, כדי לעזור לפונה או למשפחתו באמצעות קישורם למוקדי סיוע סוציאלי. עוד לפני המלחמה, נקודת המבט החברתית באה לידי ביטוי גם בסיכום החנינות של 2022, עם עלייה ניכרת בהקלה בעונשי קנסות למתמודדים עם מצוקה כלכלית קשה במיוחד.

מהסמים לזק"א

בדצמבר פירסם בית הנשיא מתווה שגובש עם שר המשפטים שנוגע לאוכלוסיות ייחודיות - משרתי המילואים וכוחות הביטחון, מפונים ומי שביתם נפגע, משפחות חטופים, נופלים, או נרצחים, כל מי שנפגעו באופן ישיר ממצב המלחמה. על פי המתווה, השימוש בסמכות החנינה בהקלות בקנסות הורחב בשני הקשרים: הראשון הוא בעלי חובות שנקלעו למצב כלכלי קשה על רקע המלחמה. בין הבקשות שנענו הייתה פנייתה של קרובה של אחד החטופים, המתמודדת גם עם קשיים כלכליים. הנשיא החליט להקל באופן משמעותי בקנסות שעמדו לחובתה. הוא גם הקל בקנס שניתן עקב חריגות בנייה לתושב הצפון, בן 71, גמלאי צה"ל שאשתו סובלת מבעיות בריאות והוא עוזר גם לארבעת ילדיו. שניים מבניו משרתים במילואים בגבול הצפון ובן נוסף שירת כלוחם וסובל מפוסט-טראומה.
ההקשר השני, שזכה לכינוי "מתווה הדרוזים" אבל חל על הכל, נוגע לבעלי חובות בתחום התכנון והבנייה. כך למשל, אשת קצין דרוזי, המשרת זה חצי שנה בעזה, כרעה תחת נטל קנסות של 400 אלף שקל בגלל חריגות בנייה שנעשו בשטח תוכנית מתאר שכבר אושרה אך טרם יצאה לפועל. הנשיא אישר להקל בקנסות שהוטלו עליה. לפני שבוע ביקר הרצוג בדלית אל-כרמל, ועל פי מה שפורסם אמר שם לחניכי המכינה הקדם-צבאית כי "הצעירים הדרוזים לא צריכים להרגיש שאין שוויון... הודענו על שורה של חנינות על עבירות בנייה למי שקיבל קנסות".
במהלך המלחמה החליט הנשיא לקצר את הרישום הפלילי של ר"ס, עבריין רכוש וסמים, שעבר פגיעות מיניות בילדותו. מיד עם שחרורו ממאסר החל הצעיר הליך שיקום, ובשנים האחרונות ביצע תפנית מרשימה שכללה הקמת עסק, השתתפות במערכי התנדבות שבמסגרתם סייע להציל חיים, כולל באסון מירון. מבקשת החנינה עלה כי הוא עומד בראש חוליה ב"זק"א" שפעלה לילות כימים בטיפול בנרצחי הטבח ביישובי העוטף.
בקשה לחנינה אחרת הוגשה על ידי תושב שדרות, שמילא תפקיד ביטחוני ב-7 באוקטובר. במהלך ההתקפה על העיר הוא הספיק להציל שתי ילדות ולהרוג מחבלים לפני שנפצע באורח קשה. הנשיא קיצר את תקופת הרישום הפלילי שחלה על הרשעותיו, כדי לאפשר לו לפתוח דף חדש.
פונה נוסף, ניצול המסיבה ברעים, שאחד מחבריו נחטף לעזה, הוא אב לילדה ומתקשה לפרנס אותה בשל מורכבות נסיבות חייו. הוא ביקש לבטל עונש פסילת רישיון נהיגה. במקביל, כדי לסייע לו במצבו הכלכלי והנפשי הקשה, הוחלט להקל עליו בעונשי הקנסות. מחלקת פניות הציבור בבית הנשיא גם מסייעת לו במיצוי זכויותיו מול הרשויות הרלוונטיות. במקרה אחר נענה הנשיא לבקשה לקיצור הרישום הפלילי של אדם עם עבירות מרמה, שקרוב משפחתו נרצח בנובה.

הדובדבן של מ"ב

בסך הכל במהלך 2023 התקבלו בבית הנשיא, 3,552 בקשות לחנינה. בין 7 באוקטובר ל-30 באפריל התקבלו 1,068 בקשות חדשות לחנינה. הנשיא הכריע ב-952 מקרים. הוא נענה ל-346 בקשות וסירב ל-606. יש שנים ש-1,068 הן סך הבקשות במשך השנה כולה. בתקופה המקבילה אשתקד החליט הנשיא בנוגע ל-494 תיקים - מתוכם סירב ל-355 בקשות ונענה ל-139. בכל שנת 2023 הנשיא החליט ב-1,058 תיקים - סירב ל-673 בקשות (65 אחוז) ונענה ל- 385 (35 אחוז). רוב הבקשות שבהן החליט הנשיא נוגעות למחיקת רישום פלילי והתיישנות - 285 בקשות נענו ו-233 סורבו. מאז המלחמה, החלטות על מחיקת רישום פלילי היו 47 אחוז מההחלטות החיוביות, ובתחום הקנסות שיעורן טיפס ל-83 אחוז.
בשנת 2023 הורה הנשיא על 285 בקשות לקיצור תקופת ההתיישנות ומחיקת רישום פלילי - 117 מהן בשל נסיבות אישיות ומשפחתיות יוצאות דופן והליכי שיקום משמעותיים. כך למשל, מ"ב פנה אל הנשיא וסיפר כי עשה בחירות שגויות כמתבגר והתחבר לסביבה שהזיקה לו. לאחר ביצוע העבירה שהה במעצר בית במשך שנה, בדיוק בתקופה שבה אחיו הגדול השתחרר מהצבא, כך שלשניים הייתה הזדמנות להיות שעות ארוכות יחד. בעקבות זאת החליט מ"ב לעשות שינוי בחייו. הוא הוציא תעודת בגרות, התגייס ל"דובדבן" וסיים מסלול בהצטיינות. במהלך המלחמה נעתר הנשיא לבקשת החנינה שלו שלוותה בהמלצת קצין חינוך ראשי. מ"ב ישתחרר מהצבא ללא כל רישום פלילי.