נראה ששרי הממשלה לא לומדים לקח ושוב התקפה של שר בממשלה על מדיניות הריבית של בנק ישראל. שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן תקף אתמול בוועידה הלאומית לאנרגיה של "מכון האנרגיה והסביבה" את מדיניות הריבית שמנהיג בנק ישראל, אולם נזהר בדבריו וציין כי לבנק ישראל העצמאי לפי חוק שמורה הסמכות הבלעדית בנושא. בבנק ישראל לא אהבו את דברי השר והתגובה הגיעה כבר בכנס עצמו.
השר כהן אמר בכנס כי "הקדמת ההשקעות במשק כעת היא חיונית, מכיוון שברגע שיש חוסר ודאות במשק יש גורמים שפחות נוטים להשקיע. הריבית במשק היא גבוהה, כאשר יש בישראל נגיד שקובע את הריבית ויש לו עצמאות. אבל, כפי שאפשר להבין מותר לבקר אותו מקצועית ואני חושב שהריבית היא גבוהה ושאין הצדקה לריבית הזאת כעת בעוד שהאינפלציה נכנסה כבר לתוך היעד".
1 צפייה בגלריה
yk13915123
yk13915123
(אמיר ירון | צילום: יובל חן)
גולן בניטה, ראש חטיבת השווקים בבנק ישראל, אמר בתגובה לדברי כהן: "כל ביקורת היא לגיטימית, אבל צריכים להיזהר שביקורות לא יתורגמו למעשים של פגיעה בבנק ישראל ובעצמאותו, ולא שלא היו ניסיונות כאלו בזמן האחרון. ההיסטוריה מלאה בדוגמאות שבהן מדינות קרסו כלכלית כי פוליטיקאים התערבו בשיקולי הבנק המרכזי".
עוד אמר בניטה, כי "האינפלציה בישראל אכן מתמתנת אבל רואים שהציפיות לאינפלציה עלו, מחירי אנרגיה עלו, וגם קיימים חיכוכים בהיצע בשוק הדיור - והמכלול הזה מחייב מדיניות זהירה. ישנם גם אתגרים לפנינו ואי-ודאות כלכלית וגיאופוליטית רבה. קיימת חשיבות לשמירה על יציבות ותפקוד בשווקים ולכן אנו מנהלים מדיניות מוניטרית אחראית ומדודה".
בנק ישראל הוא גוף עצמאי לפי חוק ואסור לממשלה להתערב בהחלטותיו. בעבר תקפו שרים וחברי כנסת, את בנק ישראל ואף ניסו לחוקק חוקים שיגבילו את סמכויותיו והדבר עורר סערה בשווקים. בבנק המרכזי הגיבו בחומרה לניסיונות הללו.