מחירי העוף והבשר עלו בחודשים האחרונים מאוד, כשמחיר בשר טרי מיובא וישראלי זינק ב-50%. מחירי העוף עלו ב-10%-12% עד 20% (תלוי איזו רשת שואלים). באופק: גל התייקרויות בתום החג שכולל גם את טירת צבי, עוף טוב ויחיעם כשזוגלובק כבר העלתה מחירים. הבשורה הטובה לקראת יום העצמאות: מבצעי החג הצליחו לשמור על מחירים דומים לשנים קודמות.
"העוף התייקר בחצי השנה האחרונה וזה התגבר בשלושת החודשים האחרונים ועוד ממשיך", אמרו ל"ממון" באחת הרשתות. "העוף נמכר למעשה במחיר שיא של חמש השנים האחרונות, אבל ההתייקרות שלו לא מגיעה לידי ביטוי מלא לצרכנים. אני קונה ק"ג כרעיים ב-23 שקל בממוצע כולל מע"מ ומוכר ב-26-25 שקל לק"ג, כי זה מוצר שמאוד קשה לייקר לצרכן. עוף שלם היה נמכר ב-17-16 שקל לק"ג היום הוא נמכר ב-21-20 שקל. יש התייקרות לצרכנים אבל עליית המחיר לקמעונאי ולקצביות יותר משמעותית. אנחנו נתאמץ ולא נמכור כרעיים או עוף שלם ביוקר. עוף זה סמל והצרכנים לא יסכימו לשלם עליו ביוקר". ברשתות אחרות אמרו לנו שעושים מאמץ כביר כדי שמבצעי החג יהיו זהים לשנים קודמות, אך לפחות ברשת אחת הודו: "יום העצמאות הזה יהיה יקר בכ-10% בגלל עליות המחירים".
1 צפייה בגלריה
התייקרות הבשר והעוף
התייקרות הבשר והעוף
התייקרות הבשר והעוף

לפי גורמים בענף, ההתייקרות נובעת מביקושים שהולכים וגדלים, היצע שלא מספק את הביקוש המתגבר, מחסור בעובדים, המלחמה שפוגעת בענף בצפון ובדרום, עלייה במחירי התערובות שהם כמעט 65% מעלות גידול העוף ומחלות שפגעו בלולים בדרום. למרות זאת הצפי לירידת מחירים לאחר ש-27 מיליון אפרוחים בקעו לאחרונה.

המכרז לבשר טחון התפוגג - המחיר זינק

בשר בקר התייקר בין היתר בשל קפיצה במחירים בעולם, בשל התייקרות תערובות ומאז המחירים למעלה. "מחיר הבשר הטחון קפץ ב-10 שקלים. אם את מוצאת ב-50 שקל ק"ג בשר טחון טרי זה מחיר הוגן", מסביר הקמעונאי, רק שמחיר בשר טחון עלה בהרבה יותר. עד לאחרונה המדינה פיקחה על מחיר המוצר הזה באמצעות מכרז שבו פתחה מכסות יבוא ליבואנים שהתחייבו למחיר נמוך לצרכן. הם התחייבו לנקוב במחיר ולדבוק בו כמחיר מקסימום. עקב כך רשתות מכרו בשר טחון ב-33-30 שקלים לק"ג. אולם המכס הוסר והמכרז התפוגג. שופרסל מכרה אז בשר טחון ברשת שופרסל שלי העירונית ב-29.90 שקל לק"ג והנה היום אחרי שהמכס הוסר – היא מוכרת בשר טחון ב-59.90 שקל. לפי הקמעונאי: "יש פה עליות מחיר שאף אחד לא בולם. לא שופרסל, תנובה או דיפלומט אשמות – המדינה לא מטפלת בכלום. אין מדיניות, אין סיוע וגם אין יד קשה. אין כלום".

ההודו עלה ב-20%

יצרן נקניקים סיפר: "אנחנו משתמשים בעיקר במוצרי בקר והודו. בהודו יש עלייה של 20%-15% במחיר בגלל מחסור בהודים. הודו זה מוצר לתעשיית הפסטרמות והשווארמה – צרכן פרטי לרוב לא קונה הודו. אנחנו משתדלים להחזיק גם הודו קפוא במלאי וכבר אין להשיג קפוא. אין למשחטות מלאים יותר. יש מחסור בכל חלקי ההודו. זה ענף מצומצם אם נוצר מחסור – הוא פוגע מיד במחיר".

מלאי של אנטרקוט

"הבקר התייקר לנו מעל 40%. הזינוק במחירים החל מנובמבר 2023, ולא ירד. המחירים עלו ליבואנים ממגוון סיבות: יש התייקרויות בעולם של 10%, שער הדולר עלה ב-5% והריבית. בנוסף, פעמיים בשנה הם יוצאים לשחיטות בדרום אמריקה. באוקטובר לא יצאו לשחיטה בגלל המלחמה ונוצרה אווירת מחסור".
לפי יבואנים, הם קונים בקר שלם, אך המרכיב העיקרי בסל זה האנטרקוט. הוא לא בהכרח החלק היקר ביותר (פילה למשל יקר ממנו), אבל הוא החלק היקר הנמכר ביותר. גורם בענף: "מצב הרוח הלאומי היה ירוד ואנשים לא קנו סטייקים ולא הלכו למסעדות. השוק התמוטט וירד מ-100 לאפס, והם נתקעו עם מלאי גדול של אנטרקוט. כדי להציל את המצב היבואנים ייקרו את הנתחים האחרים ודווקא אותם התעשייה קונה. אני לא קונה אנטרקוט אבל כן קונה כתף בקר, צלעות, חזה בקר ושומן בקר שהם ייקרו מאוד כדי לאזן את הירידה של האנטרקוט. כיוון שיש פה מלחמה יותר מחצי שנה, החלקים היוקרתיים של הבקר הוזלו מאוד כי יש להם פחות ביקוש. אנשים פחות חוגגים ומסעדות פחות עובדות על חלקים יוקרתיים. לכן ייקרנו את המוצרים הזולים של הבקר".

מבצעים לחג

אז כמה נשלם על בשר ועוף לקראת יום העצמאות? בדקנו את המחירים באתרי השוואות המחירים CHP ופרייסז. רוב המבצעים דומים בעומקם לחגים בשנים האחרונות אם כי יש פריטים שלא הוזלו לכבוד החג.
שוקיים עוף טרי מתומחרים בימים אלה ב-24.9 שקל לק"ג במבצע ועד ל-47.9 שקל לק"ג.
ק"ג חזה עוף טרי – מוצר שמתאים למנגל - נמכר ב-54.9-34.9 שקלים ובמבצע ב-25 שקל, כשהמחיר הנמוך נמצא בחלק מסניפי רמי לוי, שופרסל, חצי חינם ואושר עד. מדובר במבצע טוב יותר ממבצעי שלוש השנים האחרונות.
ק"ג כבד עוף טרי נמכר במבצע בכ-15 שקל בויקטורי וסופר ברקת, ביוחננוף ב-17.90 שקל ובשופרסל דיל ב-22.90 שקל. בשאר הרשתות הוא נמכר ב-39.90-19.90 שקל.
סטייק פרגית נמכר ברשתות רבות ב-55 שקל במבצע ועד 74.90 שקל לק"ג. אנטרקוט נמכר במחיר מבצע רגיל לחג: 99 שקל לק"ג ברוב הרשתות. יש גם רשתות שמוכרות ב-149.9 ואף ב-179.9 שקל לק"ג. קבב מזרחי 500 גרם של טיבון ויל נמכר במבצע החל מ-9.90 שקלים בחלק מסניפי רמי לוי ויוחננוף ועד 21.90 שקל באמ:פם.