כששומעים על הקרב שניהל ליד ביתו באופקים ועל כמות הירי האדירה שספג, קשה להאמין שרנ"ג דניס קניאזויק (44) עדיין כאן איתנו כדי לספר את סיפור הגבורה וההישרדות האישי שלו.
בבוקר 7 באוקטובר יצא דניס, שמשרת כמנהל עבודה פיקודי של הנדסת פיקוד דרום בשדה תימן, מביתו שבאופקים לטיול עם הכלב, ומיהר לחזור הביתה כשהתחיל מטח הרקטות. "אחרי 15 דקות שמעתי ירי באופקים ממש צמוד לבית", הוא משחזר. "הבנתי שמשהו לא בסדר. היה לי ציוד בבית. התלבשתי מהר ועליתי על מדים, שכפ"ץ וקסדה. תוך כמה דקות כבר יצאתי ברגל לרחוב ליד הבית".
1 צפייה בגלריה
yk13922380
yk13922380
("טוב להיות בבית שבוע־ שבועיים, אבל אחר כך רוצים לחזור לעשות משהו משמעותי". דניס קניאזויק | צילום: הרצל יוסף)
קניאזויק מצא שם אישה פצועה שנפגעה מכדור בבטן. הוא התקשר למשטרה ולמכבי האש בניסיון לארגן סיוע, אבל לא היה מענה. במקביל הירי התעצם והתקרב אליהם. הוא הרים את ראשו, ראה מחבל וניהל איתו קרב פנים אל פנים. "החלפנו יריות, הוא פגע לי ברגל ימין, נפלתי על הכביש ואחרי כמה דקות החלפתי מחסנית. הבנתי שיד שמאל שלי לא מתפקדת. עזבתי את הנשק, היה לי אקדח והמשכתי לירות ממנו". רק לאחר מכן יבין קניאזויק שבקרב השתתפו מחבלים נוספים שירו עליו מאחור.
אחרי 20 דקות של חילופי אש, פגע כדור בראשו של קניאזויק, חדר את הקסדה ופגע בראשו. הוא איבד את ההכרה לזמן קצר, התאושש חלקית ושב להכרה מעורפלת. שוטרים קהילתיים שהיו בשכונה הגיעו וירו במחבלים שפגעו אנושות בדניס. הם חבשו אותו ועזרו לפנות אותו מהרחוב שהפך לשדה קרב.
קניאזויק, שנפצע אנושות ודימם בצורה קשה, ביקש מהשוטרים להתפנות לשאר אירועי הירי במקום לטפל בו, אבל השוטרים סירבו להשאיר אותו בשטח, ולבסוף הצליחו לפנות אותו לבית החולים סורוקה, שם עבר ניתוח מורכב שכלל הוצאה של שבעה כדורים מגופו. "כדור פגע ברגל ימין, כדור אחר בגב, שני כדורים ברגל שמאל, כדור ביד, כדור בשכפ"ץ הקרמי שגרם לריאות להתמלא בנוזלים וכדור אחד שפתח לי את הראש והרסיסים שלו התפזרו, אבל המוח לא נפגע", מסביר קניאזויק. לאחר הניתוח, דניס שהה בטיפול נמרץ שישה ימים ולאחר מכן עבר למחלקת אורתופדיה. במשך חצי שנת אשפוז עבר מספר רב של ניתוחים בראש ובגפיים והתחיל תהליך שיקום ארוך.
בין היתר, דניס עבר ניתוח החלפת מפרק ירך, וכרגע הוא הולך בעזרת קביים. רופאיו מסבירים שמדובר בטיפול לא שגרתי לפצעי ירי, מכיוון שהפציעה שלו גרמה הרס רב ברקמות ובעצמות, אך למרות זאת הוחלט על ביצוע ההשתלה כדי שדניס יוכל לחזור לתפקוד מרבי.
ד"ר ואדים בנקוביץ, מנהל המערך האורתופדי בסורוקה, שטיפל בדניס יחד עם ד"ר אסף אקר וד"ר יותם ניימן, מספר שקניאזויק "הגיע עם פציעות משולבות כתוצאה מרסיסים במקומות רבים בגוף, ועם פציעה בבית החזה ובריאות שגרמה ל'חזה אוויר' - מצב מסכן חיים. הפציעה המשמעותית ביותר שלו הייתה במפרק הירך שהתרסק מהפציעה. מרגע שהוא יצא מסכנת חיים, היינו צריכים לחשוב איך הוא יקבל איכות חיים טובה. ניסינו לשחזר בסדרת ניתוחים את המפרק שלו על מנת לשמור את המבנה להשתלה עתידית. כרגע הוא מתקדם וחוזר ללכת".
לפני שבועות ספורים רשם ניצחון קטן כששוחרר לביתו עומד על שתי רגליו, לצד חלק מחבריו ליחידה ועשרות אנשי צוות מבית החולים שהגיעו לחגוג איתו. מאז הוא ממשיך להגיע מביתו באופקים לבית החולים בבאר-שבע פעמיים בשבוע להמשך השיקום והטיפולים, ונהנה מהזמן שהוא מבלה עם אשתו ושני ילדיו - אבל כבר סופר את הימים עד שיוכל לחזור לשירות. "טוב להיות בבית שבוע-שבועיים, אבל אחר כך מתחיל להיות קצת קשה ויש חשק לחזור לעשות משהו משמעותי. אני בצבא 23 שנה, ועכשיו זה ה'חופש' הכי ארוך שהיה לי. אני רוצה לחזור ליחידה, לתפקיד שלי ולשגרה. גם עם קביים לא חסרה עבודה, וביחידה מחכים לי".
הקושי הכי גדול, לדבריו, היה להיות מטופל סיעודי. "אתה לא יכול לטפל בעצמך, לא יכול לעשות כלום. רק שוכב במיטה וזהו. ואז, לאט-לאט, אתה עובר לכיסא גלגלים, ויכול פתאום לזוז בעצמך. המשפחה ליוותה אותי צמוד ביום ובלילה, 24/7". עכשיו, מלבד החזרה לשירות, הוא מתכנן לבלות עוד זמן עם משפחתו וגם להשלים לימודים ולהמשיך בחיים החדשים שקיבל במתנה. "אני משתדל כמה שפחות להיות שלילי ולא לחשוב 'נפגעתי בראש, מה יקרה מחר, מחרתיים'. היום אני קם בבוקר, רואה שמש, רואה בית, רואה את המשפחה והחברים שלי. וככה אני סוגר את היום ומתקדם ליום הבא".