למרות שהמשלחת הישראלית נשארת בקהיר, עסקה נוספת עם חמאס עדיין לא נמצאת בהישג יד. להפך: בישראל אמרו בימים האחרונים שהסיכוי להגיע לפריצת דרך אינו גבוה והוא תלוי במרחב התמרון של חמאס. גורמים מדיניים מביעים פסימיות ואף מתקשים להאמין שיכולה להתגבש עסקה.
אחרי שראש ה-CIA ביל ברנס, המבקר בארץ, נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד דדי ברנע, גורם מדיני בכיר עידכן כי המשלחת הישראלית של דרגי העבודה המקצועיים נותרה במצרים - כדי לנסות "למצות", כלשונו, את המשא ומתן מול חמאס על עסקת חטופים והפסקת אש. ברנס הגיע לישראל לאחר שביקר בדוחא ובקהיר, שם המשיך במאמצים לקדם את המגעים לעסקת חטופים.
1 צפייה בגלריה
yk13917294
yk13917294
(טנקים ישראליים בגבול עזה | צילום: Tsafrir Abayov, אי־פי)
"קשה להאמין שחמאס יעלו על נתיב זהה לשלנו, ההצעה שלו נועדה להטעות ולהציג את ישראל כסרבנית", אמר גורם ישראלי.
"ההצעה שהתקבלה על ידי חמאס אינה מקובלת", הבהיר בכיר אחר, "היא חוצה את כל הקווים האדומים ולא מאפשרת התקדמות. למרות זאת, צוות המו"מ ימשיך ויפעל בקהיר כדי לנסות ולצמצם את הפערים, תוך מאמץ עילאי לנסות ולקדם עסקה", אמר. לדבריו, אף שהמשלחת לא קיבלה מנדט חדש - לא מדובר במכשול כלשהו במגעים. "הצוות קיבל מנדט מלא לניהול המו"מ. יש לו חבל ארוך לפעולה מול תנאים בלתי אפשריים מכל זווית שהיא - זה לא רק הסעיף של הפסקת מלחמה אלא זה בכל הפרמטרים: במפתחות, באסירים, בווטו (על זהות המחבלים שישוחררו - א"א), בעובדה שרוצים לקבוע שהם יכולים להחליט באמצע העסקה לשחרר גופות ולא אנשים שחיים בקטגוריה", אמר הבכיר. הוא הוסיף כי בהצעה שהגיש חמאס ישנם "דברים מזעזעים מבחינת מדינת ישראל" - כאלו שהיא לא יכולה לקבל ולא תסכים לקבל. "ישראל ממשיכה לפעול לנסות ולקדם עסקה למרות התנאים הקשים והמשלחת לעת עתה נשארת במצרים", הוסיף.
על פי ההצעה של חמאס, נזכיר, במהלך השלב הראשון (42 יום) ישחרר חמאס 33 חטופים, בהם נשים (אזרחיות וחיילות), ילדים (מתחת לגיל 19 שאינם חיילים), מבוגרים (מעל 50), חולים ופצועים אזרחים. חמאס ישחרר שלושה חטופים ביום השלישי, ואחר כך ישחרר שלושה חטופים אחרים כל שבעה ימים, ולבסוף את כל היתר. אם מספר החטופים הישראלים החיים לא יגיע ל-33, יושלם המספר עם גופות מאותה הקטגוריה של שלב זה. בשלב השני ישוחררו כל הגברים הישראלים שנותרו בחיים - אזרחים וחיילים. בשלב השלישי והאחרון יהיו חילופי גופות ושרידים. בהצעת חמאס אין לישראל זכות וטו על זהות האסירים שישוחררו, והוא מוכן לשחרר 33 חטופים “חיים או מתים” - ורק 18 אם ישראל לא תסכים לסיום המלחמה.
מהבית הלבן נמסר לאחר ביקורו של ברנס בקהיר, בדוחא ובישראל כי “השיחות נמשכות. ישראל וחמאס קרובים להסכם”. בנוסף, בהודעה נטען כי “ניתן לגשר על הפערים הקיימים בין שני הצדדים. הנשיא ביידן סומך על מאמצי המתווכים מטעמו”.
גורמים אמריקאיים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי מאז הודעת חמאס ביום שני על "הסכמתו" להצעה לעסקה לשחרור חטופים והפסקת אש - ששונה מזו שישראל הסכימה עליה - ארגון הטרור הציע "כמה תיקונים", והמשא ומתן הפך לאינטנסיבי יותר.
חמאס מסר אתמול הודעה רשמית לאל-ערביה, בה צוין כי משלחת התנועה עדיין נוכחת בקהיר. "ההצעה שאישרנו מבוססת על מתווה פריז והכנסנו כמה הערות. סעיף הווטו של ישראל על שמות האסירים והבני ערובה הוסר", נטען. "נתניהו מודע לכל פרטי ההצעה והתחמק מהמשך המלחמה. ארה"ב חייבת ללחוץ על ישראל להסכים להצעת הפסקת האש, כפי שעשתה עם התנועה". בחמאס קראו לישראל לסגת ממעבר רפיח: "איננו מקבלים את השליטה של ​​ישראל או של צד שלישי במעבר רפיח. ניהול המעבר ייקבע בהמשך".
במקביל, בצל הלחץ הבינלאומי לצמצם את המבצע ברפיח - והאיומים המתממשים של האמריקאים לעצור משלוחי נשק לישראל, הדרג המדיני הנחה אתמול על פתיחה מחודשת של מעבר כרם שלום - שלושה ימים לאחר המטח מרפיח שממנו נהרגו ארבעה לוחמים.
אתמול, עזתים רבים המשיכו לעזוב את רפיח. ב”מעוז האחרון של חמאס” נערכים להרחבת המבצע, ובית החולים אבו יוסף א-נג’אר ברפיח פונה ממטופלים ואנשי צוות. במקביל, גדודי אל-קסאם - הזרוע הצבאית של חמאס - טענו כי ניהלו “חילופי אש וקרבות עזים” עם צה”ל מזרחית לעיר רפיח, בדרום רצועת עזה. במקביל להפצצות בדרום הרצועה - צה"ל פעל גם במרכזה ובעיר עזה. אתמול הותקפו יעדי טרור גם בשכונת זייתון - בה כוחות צה”ל תמרנו בחודשים הראשונים של המלחמה - וגם בבית לאהיה ובמחנות המרכז - בהם נוסייראת.
בכיר ישראלי: "ההצעה של חמאס חוצה את כל הקווים האדומים ולא מאפשרת התקדמות. למרות זאת, צוות המו"מ ימשיך ויפעל בקהיר תוך מאמץ עילאי לנסות ולקדם עסקה"