ירדן חרמוני (17), תלמיד כיתה י"א מקיבוץ דן שבגליל העליון, פונה למלון דן כרמל בחיפה עם משפחתו ועם עוד מאות מתושבי הקיבוץ מספר ימים לאחר שפרצה המלחמה, ומאז הוא שם.
"זה מצב מורכב", הוא מספר, "בקיבוץ אנחנו חיים בבית גדול ומרווח, עם חדר לכל ילד, כשמסביב מדשאות מטופחות, ופתאום מצאנו את עצמנו, משפחה של חמש נפשות – מצטופפים בשני חדרי מלון קטנים. בבת אחת איבדנו את הפרטיות שלנו. המיטה במלון היא גם מיטה, גם שולחן הלימודים, גם פינת משחקים. וככה זה כבר חצי שנה".
2 צפייה בגלריה
yk13927238
yk13927238
(כמה מהשלטים שהכינו המפונים במלון דן כרמל | צילום: קבוצת "יוצרים שייכות")
מעבר לצפיפות, כולם מתגעגעים לתחושה של בית אמיתי, שלא קיימת במלון. וכאן, משפחת חרמוני הייתה המקור לשינוי מרענן. "אחותי יעל, בת 12, החליטה יום אחד ליצור שלט, כתבה עם טוש 'כאן גרה משפחת חרמוני' בדרך הכי ילדותית ותמימה, ותלתה אותו על דלת החדר במלון", סיפר ירדן, "ברגע שהיא סיפרה לי על זה ואמרה שהיא קיבלה בגלל השלט תחושת שייכות – החלטתי ליצור מיזם כזה עבור כל בתי המלון בישראל שמארחים מפונים".
2 צפייה בגלריה
yk13927234
yk13927234
ירדן חרמוני | צילום: גלעד שפניר
חרמוני פעיל זו השנה השנייה בתוכנית "קו הזינוק" מבית שותפויות אדמונד דה רוטשילד. במסגרת התוכנית, שמכשירה בני נוער למנהיגות, הם מתבקשים להציע מיזמים חברתיים שונים, שהטובים ביניהם נבחרים. "בדקתי מה חושבים על הרעיון חבריי לתוכנית והם התלהבו", הוא מספר, "החלטנו שנגיע לבתי המלון ונעביר למפונים סדנה להכנת שלטים. תוכנית 'קו הזינוק' העניקה לנו תקציב וכך נולד פרויקט 'יוצרים שייכות'. התחלנו לפנות לבתי המלון בהצעה להצטרף למיזם והגענו כבר לשלושה מלונות – בטבריה, ראש פינה וחיפה. בכולם אנשים עפו על המיזם ובסדנאות השתתפו כבר מאות אנשים. מבחינתי מדובר בהישג ענק".
שובל אסא (24), רכזת החינוך החברתי של ילדי קיבוץ דן, מספרת כי "בהדרכתו של ירדן הילדים שלנו הכינו שלטים, כל אחד לפי הטעם האישי שלו. זה היה בשבילם מאוד משמעותי – רעיון קטן עם תרומה ענקית. הם חזרו לחדרים, כל אחד תלה את השלט האישי שלו בכניסה לחדר וזה עשה להם טוב. חלק חשוב בפרויקט הוא חומרי היצירה, שמותאמים למלון מאחר שהם לא ישאירו סימן על הדלת כשהשלט יוסר בבוא היום".