1. מלט, מכוניות, חיתולים, סכיני גילוח, מכונות כביסה, מדיחי כלים ומייבשים. כמעט על כל מדף ברשתות השיווק ובחנויות החשמל תמצאו מוצר טורקי. ברוב המקרים כנראה לא הייתם מודעים לכך אפילו שהמותג הבינלאומי שאתם קונים מגיע לישראל ממפעלים שנמצאים בטורקיה. היקף היבוא של ישראל מטורקיה עומד על 5.5 מיליארד דולר. אחרי ארה"ב, סין וגרמניה — טורקיה מדורגת במקום הרביעי בטבלת המדינות המייצאות לישראל.
2. המוצרים מטורקיה נחשבים זולים והאיכות אמינה באופן יחסי ככל שמדובר במוצרים בסיסיים ובמזון. זאת אחת הסיבות המרכזיות שטורקיה כל כך חביבה על ידי היבואנים הישראלים. אז כן, צפויה התייקרות מסוימת במוצרים פופולריים, אבל החרם הטורקי הוא לא מכה קשה למשק. חיתולים או סיכני גילוח אפשר להביא גם ממקומות אחרים בעולם. המכה לענף הבנייה קשה יותר, אבל גם שם ימצאו בסופו של דבר תחליפים. הסכנה היא במקום אחר.
1 צפייה בגלריה
yk13916830
yk13916830
(צילום: איי-פי, Khalil Hamra)
3. נכון שאין לנו הרבה מה לצפות מארדואן והיחסים עם טורקיה בשנים האחרונות הם סוג של רכבת הרים, אבל צריך להסתכל על התמונה הרחבה. היצואנית מספר 4 לישראל מטילה עלינו חרם. בלגיה כבר קוראת למדינות נוספות באיחוד האירופי להצטרף אליה להטלת סנקציות כלכליות על ישראל. ארה"ב מעכבת משלוחי נשק קריטיים לצה"ל. טורקיה היא אבן הדומינו הראשונה, ברגע שייפלו עוד שתיים-שלוש אבנים כבר אי-אפשר יהיה לעצור את המפולת. ואז באמת נעמוד בפני צונאמי מדיני וכלכלי.