התוכנית הממשלתית הגדולה לשיקום הגליל אמורה לעלות להצבעה בממשלה בשבוע הבא. אחרי המחלוקות הגדולות מול ראשי המועצות והיישובים בצפון, עושה רושם שהמתווה הסופי שגיבש מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי – לא יענה על הצרכים של האזור, שנמצא תחת לחימה חודשים ארוכים ורבים מתושביו פונו.
לפני כחודש נחשפה ב-ynet החלטת ממשלה שגיבש שלי שהייתה אמורה לעלות להצבעה, ללא שיתופם של ראשי הרשויות בקו העימות. בעקבות חשיפת עיקרי התוכנית והביקורת שנשמעה נגדה, נדרש שלי להגיש תוכנית חדשה, בשיתוף הנהגת הצפון.
1 צפייה בגלריה
yk13919225
yk13919225
(לוחמים באימון ברמת הגולן, אתמול | צילום: Amir Levy, גטי אימג'ס)
לפני ימים אחדים הועברה הטיוטה הסופית של התוכנית למשרדי הממשלה להתייחסות והשלמת פרטים אחרונים. אתמול היא הגיעה לידי יו"ר פורום יישובי קו העימות משה דוידוביץ', שהיה המום לנוכח המתווה המתגבש. במכתב ששלח לשלי מאשים אותו דוידוביץ' בניהול "שיח של חירשים" וטוען כי הערות שהועברו אליו, גם מצד התארגנויות ציבוריות כמו "לובי 1701" ותנועת "מצפינים", לא זכו להתייחסות.
דוידוביץ' כתב: "התוכנית לשיקום הצפון בטווח המיידי מציגה תקציבים עבור מטרות ללא תבחינים והגדרות, כמה כל רשות תקבל, וללא מנגנון חלוקת התקציב בצורה אחידה". במצב הרצוי, כל משרד ממשלתי יוכל להגדיר פרמטרים שונים לחלוקת תקציבים, כמו לפי גודל עיר, סוג היישוב, קרבה לגבול ומצב סוציו-אקונומי. ראשי הרשויות מאשימים כי הממשלה רוצה לגרום להם להיאבק זה בזה. בנוסף, בתוכנית למיגון הצפון יוקצבו לכל הרשויות 1.4 מיליארד שקל, כשקריית-שמונה לבדה זקוקה לשני מיליארד שקל. בתוכנית אין גם התייחסות להחזרת עסקים וסטארטאפים לאזור ולשימור קהילות.
על פי החלטת הממשלה המסתמנת, המשרד לפיתוח הנגב והגליל "ייענש" משום שהשר וסרלאוף החרים ישיבות ממשלה בדרישה לקבל החלטה בנוגע לגליל. בשל כך דאגו לכאורה במשרד ראש הממשלה שהחלק שהוא יידרש להעביר מתקציבו למימון התוכנית יהיה עשרות מיליוני שקלים. המשרד של אורית סטרוק, לעומת זאת, יידרש להקציב מיליונים בודדים.
דוידוביץ' אמר: "משחקים איתנו. כל ראשי רשויות קו העימות יתארגנו יחד עם התושבים ונקיא את הממשלה מתוכנו. אין לנו יותר כוח לשמוע מילים ריקות". ניסן זאבי, מייסד "לובי 1701", אמר: "במקום להקשיב לצרכים מהשטח, מציגים פקידי הממשלה תוכנית מביכה שרק מבריחה עוד ועוד תושבים מהגליל".
בכירים במשרד ראש הממשלה טוענים כי תוכנית הפיתוח לטווח הרחוק תיכתב יחד עם הרשויות והקהילות, כאשר לכל רשות תותאם חליפה. כל התוכנית מבוססת על בקשות הרשויות".