משחק הכיסאות של פוטין: דווקא כשרוסיה פותחת בחזית חדשה-ישנה על מצפון לעיר השנייה בגודלה באוקראינה, פוטין טורף את הקלפים בממשלתו. את מקורבו סרגיי שוייגו, שר ההגנה מאז 2012 שהוביל את פלישת הבזק הכושלת לאוקראינה, הוא הודיע אתמול שיחליף במקורב אחר - אנדריי בולסוב, כלכלן וסגן ראש הממשלה.
במסגרת הקמת הממשלה החדשה לאחר השבעתו בשבוע שעבר של הנשיא פוטין לתקופת כהונה חמישית בקרמלין, הודיע הנשיא פוטין על שורת מינויים לתפקידים הבכירים במדינה. המינוי הדרמטי ביותר הוא זה של הכלכלן בלוסוב בן ה-65, שיהפוך לשר ההגנה הרוסי, במקומו של השר שוייגו. פוטין לא מדיח את שוייגו אלא החליט למנות אותו לתפקיד הבכיר של ראש "המועצה לביטחון" במקום ניקולאי פטרושב, מקורבו של פוטין שכיהן בתפקיד מאז 2008, ולמעשה הודח ע"י הנשיא הרוסי, שאליו הוא נחשב מקורב.
בהתייחסו למינויו של בלוסוב לתפקיד שר ההגנה מסר הקרמלין: "הנשיא פוטין החליט שבראש משרד ההגנה צריך לעמוד אזרח. המשרד חייב להיות פתוח לחדשנות ורעיונות מתקדמים".
כל האירועים הללו התרחשו אתמול ברוסיה בזמן שכוחות רוסים ממשיכים כל העת בקרבות צפונית-מזרחית לעיר חרקיב. "המצב בחזית הופך מסובך יותר", כתב אתמול בדאגה הרמטכ"ל האוקראיני, הגנרל אולקסנדר סירסקי. בערוץ הטלגרם שלו הוא טען: "האויב תוקף את הכוחות שלנו במספר קווים ישרים, במטרה להיכנס עמוק לתוך שטח מדינתנו. המצב באזור חרקיב הסתבך מאוד. נכון לעכשיו, יש קרבות באזורי הגבול".
2 צפייה בגלריה
yk13923137
yk13923137
צילום: Gavriil Grigorov, אי-פי
ואכן, הדיווחים בימים האחרונים, מיד לאחר שרוסיה ציינה את "יום הניצחון" על גרמניה הנאצית ב-9 במאי, מלמדים שבערך 50 אלף חיילים חצו את הגבול הרוסי-אוקראיני בסוף השבוע. הכוחות נכנסו צפונית-מזרחית לעיר חרקיב, השנייה בגודלה באוקראינה, והחלו להתקדם דרומה בכמה צירים מקבילים, תוך שהם מצליחים לכבוש כמה וכמה כפרים בתוך השטח האוקראיני - כפרים שהיו רובם ריקים מתושבים, באזורים שבהם הצבא האוקראיני נפרס בדלילות.
הגנרל סירסקי הוסיף: "כוחות ההגנה האוקראיניים מנסים לעשות הכל על מנת למנוע את התחזקות האויב". הוא ציין מספר אזורים במחוז חרקיב שבהם מתרחשים קרבות קשים, והוסיף שבאזורים מסוימים הצבא הרוסי זוכה להצלחה חלקית, אך באחרים כוחות ההגנה האוקראיניים מצליחים להגן על עמדותיהם. בנוסף, נמשכים קרבות גם במחוז דונייצק, שם מנסים הרוסים, בין השאר, להתקדם מערבה ולכבוש את העיר צ'אסיב ייאר, השוכנת ממערב לבחמוט.
2 צפייה בגלריה
yk13923136
yk13923136
צילום: Turar Kazangapov, רויטרס
במקביל, בסוף השבוע הודיע משרד ההגנה הרוסי כי רוסיה כבשה חמישה כפרים בגזרת חרקיב, ונראה שהצבא הרוסי מנסה למוטט את קווי ההגנה האוקראיניים באזור. לא ברור עדיין אם מטרתם של הרוסים היא להמשיך ולהתקדם לכיוון העיר חרקיב עצמה או לכתרה, או לנסות ולנצל את העובדה שהצבא האוקראיני סובל ממחסור חמור בכוח אדם, למשוך כוחות אוקראינים לגזרת חרקיב ואז לתקוף בגזרה אחרת.