לכל אחד מתושבי עוטף עזה שחולץ מביתו לאחר מתקפת 7 באוקטובר יש סיפור קטן על עזרה שקיבל ממתנדב או מתנדבת, על מעשה טוב שעשו עבורו או עבור משפחתו ברגע המשבר הגדול בחייהם.
בימים הראשונים שלאחר הטבח, כשמערכות המדינה והרשויות היו משותקות ועדיין לא הבינו את סדר הגודל של האירוע, אזרחים טובים במדינה התעשתו ראשונים והתגייסו. לא רק אלה שיצאו להילחם במחבלים ביישובים שהופקרו, גם אלה שהסתערו על האזרחים מוכי התדהמה וסייעו להם בדברים הקטנים והגדולים: ציוד אישי, בגדים לילדים, צעצועים, אוכל לתינוקות, מקום לינה ואפילו כסף מזומן להישרדות בסיסית. זה התחיל במוקדי הפינוי, במלונות ובתי ההארחה שאליהם הגיעו התושבים חסרי כל, אבל עם מטען כבד של מי שאיבדו את קרוביהם או שבני משפחתם נחטפו.
אזרחים פרטיים מילאו את מוקדי הפינוי בציוד, בלי שביקשו מהם, ועד היום הצטבר שם ציוד רב, שהועבר לתרומות למטרות אחרות: אלפי ספרים, בגדים, ציוד היגיינה, מכשירי חשמל ועוד. גם החקלאים קיבלו סיוע שכמותו לא היה בעבר, וכך המשקים ניצלו מקריסה, בזכות המתנדבים. במקומות רבים, עד שגופי המדינה החלו להתאפס ולהבין את הזוועות, כבר לא היה בהם צורך. המתנדבים היו שם הרבה לפני ונתנו מענה. מעבר לתמיכה החומרית, ההתנדבות הייתה מכל הלב. אני זוכר מורים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים - כולם אנשים פרטיים שלא חיכו שמישהו יבקש מהם סיוע - שהתייצבו ותרמו מניסיונם. גם אנשים מתחום הבידור, מליצנים ועד מדריכים, פשוט הגיעו לעשות קצת טוב למי שצריך.
כמות המתנדבים הייתה כה גדולה שראשי היישובים ניהלו טבלאות שבועיות לשיבוץ המתנדבים ובמקרים מסוימים, למרות הכרת התודה הגדולה, נאלצו אפילו לבלום את הסחף. כמה הופעות בידור אפשר לראות ביום וכמה משלוחי אוכל אפשר לקבל? בחפץ לב המשיכו לקבל מתנדבים שהיה בהם צורך, בעיקר מטפלים בתחומים שונים.
גם ערים ומועצות אזוריות ברחבי הארץ התגלו במלוא תפארתן. תוך זמן קצר הוקמו בתי ספר מאולתרים לילדי המפונים, ובערים הם השתלבו בבתי ספר קיימים. הכל נעשה במהירות הבזק, לפעמים גם מהיום למחר. הרשויות שהובילו את המבצעים האלה כלל לא היו בטוחות שיהיה לכך כיסוי כלכלי, אבל זה לא מנע מהן לפתוח את הכיס. עם שוך הקרבות נתחשבן עם המדינה, הם אמרו לעצמם.
מפוני עוטף עזה יודעים היטב מי היה שם לצידם ברגעים הקשים, ובעיקר מי לא היה שם. "ברגעי משבר מתגלים האנשים הטובים באמת. ברגעי משבר היכולות של האנשים והגופים הרשמיים באות לידי ביטוי בעוצמה הכי גדולה, ואי-אפשר להסתיר זאת. מי שטוב ומונע מסולם ערכים שבראשו הערבות ההדדית - נחשף בגדולתו. מי שעושה פוליטיקה ויחסי ציבור - מתגלה בחולשתו", אמר לי אחד מראשי הרשויות בעוטף עזה בימים האחרונים. "ותאמין לי, הופעתנו מאנשים ומנהיגים, לטובה ולרעה. בשורה התחתונה, אזרחי מדינת ישראל היו שם לצידנו וכל אחד מהמפונים הרגיש זאת היטב. זה עם שאפשר לסמוך עליו. לגבי ההנהגה שלנו - אני בספק". ¿
מפוני עוטף עזה יודעים היטב מי היה שם לצידם ברגעים הקשים, ובעיקר מי לא היה שם