אמנם לא מדינה חברה באופן רשמי, אבל עם זכויות רבות שיש רק למדינות חברות: העצרת הכללית של האו"ם אישרה את בקשת הרשות הפלסטינית לקבל סמכויות הדומות לאלו של מדינה חברה.
ההצבעה שלשום עברה ברוב גדול: 143 תמכו, ורק תשע התנגדו. מלבד ישראל, המדינות הנוספות שהצביעו נגד ההצעה היו ארצות-הברית, ארגנטינה, צ'כיה, הונגריה, מיקרונזיה, נאורו, פלאו ופפואה ניו-גינאה.
1 צפייה בגלריה
yk13920925
yk13920925
("אתם ארגון חסר בושה". ארדן על במת האו"ם, שלשום | צילום: Eduardo Munoz, רויטרס)
25 מדינות נמנעו: אוסטריה, בולגריה, קנדה, קרואטיה, פינלנד, גרמניה, גאורגיה, לטביה, אלבניה, איי מרשל, מונקו, הולנד, צפון מקדוניה, אוקראינה, שווייץ, שוודיה, בריטניה, רומניה, ליטא, מולדובה, פרגוואי, איטליה, פיג'י, ונואטו ומלאווי.
בין המדינות שתמכו בהצעה היו צרפת, דנמרק, יוון, אוסטרליה, בלגיה, יפן, הודו, נורווגיה, סעודיה, קטאר, פורטוגל, טורקיה, פולין, סרביה, סין וגם גוואטמלה שנחשבת לידידה קרובה של ישראל. בסיום ההצבעה נשמעו מחיאות כפיים סוערות באולם.
הצעת ההחלטה המקורית שהוגשה רוככה, כך שהפלסטינים לא עמדו על דרישתם לקבל זכות הצבעה באו"ם ובארגונים בינלאומיים, אך אישור ההצעה מעניק להם מקום בשורה אחת עם מדינות העולם. מעתה הם יהיו זכאים לישיבה לצד המדינות החברות לפי סדר האלף-בית; להירשם לדיונים בנושאים שאינם קשורים לסוגיה הפלסטינית; לנאום בשם קבוצה אזורית; להציג החלטות ותיקונים להחלטות; להציע נושאים לאג'נדה בכינוסים ודיונים; להיבחר לוועדות; להשתתף בכינוס העצרת וכנסים בינלאומיים; וגם לקבל זכות תגובה, זכות להסבר הצבעה וזכות להעלות הצעות פרוצדורליות.
טרם הדיון הודיעו נציגי ארה"ב רשמית שבכוונתם להצביע נגד ההצעה וקראו גם למדינות אחרות לעשות כך: "מאז הפיגועים ב-7 באוקטובר היה לנשיא ביידן ברור ששלום בר-קיימא באזור יכול להיות מושג רק באמצעות פתרון שתי המדינות. עמדת ארה"ב נותרה בעינה, שצעדים חד-צדדיים באו"ם ובשטח לא יקדמו מטרה זו. לכן ארה"ב תצביע 'לא' ומעודדת מדינות חברות אחרות לעשות את אותו הדבר".
שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, עלה על הבמה עם תמונה של מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, שעליה נכתב: "הנשיא סינוואר, נשיא מדינת הטרור של חמאס". בנאומו אמר ארדן: "היום אנחנו עומדים לקדם מדינת טרור פלסטינית, שאותה ינהיג ההיטלר של זמננו. מה היה אומר צ'רצ'יל אם הוא היה בחיים היום? מה רוזוולט היה חושב? הם מתהפכים בקברם.
"השבוע מדינת ישראל ציינה את יום השואה. דווקא בשבוע הקדוש הזה הארגון חסר הבושה הזה החליט להעניק לנאצים המודרניים זכויות ופריווילגיות", הוסיף ארדן. "בעוד שבישראל עדיין מתאבלים על התינוקות היהודים שנשרפו בקרמטוריום בשואה, אתם, כאן באו"ם פותחים את הדלת לשותפים לשריפת תינוקות בישראל ב-7 באוקטובר". בסיום דבריו גרס ארדן מעל הבמה את אמנת האו"ם.
"ההחלטה הנואלת שהתקבלה היום מציגה לעיני כל את העיוות המובנה של מוסד האו"ם ואת הסיבות שבגינן האו"ם הפך את עצמו, תחת הנהגתו של מזכ"ל האו"ם גוטרש, לגוף לא רלוונטי", אמר שר החוץ, ישראל כץ. "המסר שהאו"ם שולח לאזורנו רווי הכאב - האלימות משתלמת".
נשיא הרשות הפלסטינית, אבו-מאזן, מסר אחרי ההצבעה: "אנו מודים למדינות שהצביעו בעד פלסטין ואנחנו רואים שהן צידדו באמת ובצדק. ההצבעה המוחצת הזו בעד פלסטין מאשרת שהעולם לצד החופש והזכויות של העם הפלסטיני ודוחה את הכיבוש הישראלי. לאור הצבעה זו, מדינת פלסטין תמשיך במאמציה להשיג חברות מלאה באו"ם".
ארה"ב אמנם תמכה בישראל באו"ם בצורה גורפת, אך על פי דוח שהגישה אתמול לפנות בוקר מחלקת המדינה האמריקאית לקונגרס, ארה"ב סבורה שישראל השתמשה בנשק אמריקאי בצורה שאינה תואמת את החוק הבינלאומי. עם זאת, על פי הדוח, לא נמצא מספיק מידע על מקרים ספציפיים שבהם הופר החוק, ושיצדיקו מניעה של המשך הסיוע הצבאי מוושינגטון.
בדוח נכתב שניתן להניח שישראל השתמשה בנשק מתוצרת ארה"ב במקרים ש"אינם תואמים" את המחויבויות הבינלאומיות שלה, אלא שמחלקת המדינה סבורה שההבטחות שישראל סיפקה על כך שתשתמש בנשק בהתאם לחוק הבינלאומי הן "אמינות ומהימנות", ולכן מאפשרות את המשך הזרמת הסיוע הצבאי.
מסקנות הדוח אינן קשורות להחלטתו האחרונה של הנשיא, ג'ו ביידן, לעכב את מסירתן לישראל של 3,500 פצצות והצהרתו על בחינת משלוחי נשק אחרים, שכן פעולות אלו ננקטו בתגובה לתוכניות המוצהרות של ישראל לפעול ברפיח - ולא בגלל הפרות לכאורה של החוק הבינלאומי.