לעסקן הספורט הישראלי המצוי אין מוניטין טובים, ואלוהים יודע שגם לספורטאים עצמם (במיוחד בכדורגל, שם אין כל מתאם בין הפופולריות להישגים) אין יחסי ציבור מי-יודע-מה. אבל עם כל הכבוד שאין לרבים מהאנשים בחליפה או לשחקנים במדים, את שק החבטות הגדול ביותר ביקום הספורט הישראלי סוחב על גבו האוהד הפשוט ביציע.
במשך עשרות שנים כלאו אותו מאחורי גדרות משל היה חיה עם פרווה ולא אדם עם צעיף, וגם אחרי שהתחילו להתנהג אליו כמו בן תרבות, הוא נותר שקוף. מינהלות הליגה מציבות אותו בתחתית סדר העדיפויות כשהן קובעות שעות למשחקים, ומשרדי הכרטיסים הגדולים מעבירים אותו דרך ייסורים וירטואלית – ולעיתים גם פיזית – עד שמתאפשר לו לרכוש כרטיס במחיר מופקע לאצטדיון שאין בקרבתו חניה ושמחוץ לשעריו משתרך תור באורך הגלות. כשהוא כבר מצליח להיכנס, הוא מגלה שהתנהלותו הפגומה של מיעוט זעום מכתימה גם אותו. לא קל להיות לקוח של שום דבר במדינה הזאת, אך לאוהד הישראלי אין את הפריבילגיה לוותר. הוא שבוי, קשור בשלשלאות בלתי נראות של רומנטיקה, אך במקום שהמחויבות שלו תועיל לו, היא גורמת לו להיתפס כמובן מאליו.
1 צפייה בגלריה
yk13917226
yk13917226
(צילום: הרצל יוסף)
זה הזמן, אחרי שמתפזר עשן הרימונים והאבוקות שהבעירו בודדים, להלל ולשבח את הפרט היחיד בכדורגל הישראלי שהוא ברמה בינלאומית, לא פחות. בשבת האחרונה, עם יותר מ-80 אלף אוהדים במגרשים, כמעט נשבר שיא הצופים למחזור בליגת העל. במכבי חיפה יש רשימות המתנה לכרטיסים כבר כמה שנים, אוהדי מכבי ת"א כמעט ממלאים את בלומפילד מדי משחק בית, אוהדי הפועל ת"א משמרים את מעט הלגיטימיות שנותרה מקבוצתם, ואוהדי בית"ר ירושלים היו ונשארו האלמנט הכי יציב במועדון שלהם.
העלייה העקבית במספר הצופים קשורה בהכרח לשדרוג המתקנים, אבל בעיקר לכך שאהדת הכדורגל בישראל הפכה לאירוע תרבותי שלם, שהמשחק עצמו הוא רק חלק ממנו. דגלי פריסה ענקיים, שלטים מתוחכמים, שירים יצירתיים ותמיכה בלתי מתפשרת הם בראש ובראשונה, יותר מהשחקנים עצמם, הסיבה שמשחקי כדורגל בישראל הפכו לאירוע ממכר. לעולם אי אפשר להיות בטוחים כיצד ינהג המגן השמאלי והאם הכדור שיצא מרגלו יגיע הפעם לראש של החלוץ או יפגע באחד ממביאי הכדורים, אבל תמיד אפשר להיות בטוחים שהאווירה תהיה מחשמלת, מופע תיאטרו-ספורטיבי שכבר הפך לדבר שבשגרה. לו רק הכדורגלן הישראלי היה טוב כמו האוהד הישראלי.
זה הזמן להלל ולשבח את הפרט היחיד בכדורגל הישראלי שהוא ברמה בינלאומית - הקהל. לו רק הכדורגלן הישראלי היה טוב כמו האוהד הישראלי