על רקע שריקות אדירות של בוז, בדיוק כמו בחזרות הקודמות ובחצי הגמר, עדן גולן נתנה אתמול עוד הופעה מצוינת על במת האירוויזיון בשוודיה.
2 צפייה בגלריה
yk13921330
yk13921330
(עדן גולן | צילום: JESSICA GOW, אי-פי-איי)
כבר במצעד הדגלים לפני הגמר ספגה גולן שריקות בוז ממושכות, אבל הפעם היו בקהל גם ישראלים שנתנו פייט ונופפו בדגלי ישראל כשגולן עלתה לבמה. זה היה המשך ישיר למה שהתרחש לאורך היום באירוויזיון במאלמו, כשמגישי משדרי הנקודות במדינות שונות, בהן נורווגיה, הודיעו כי הם פורשים מהגשת המשדר בגלל סיבות הקשורות להשתתפות ישראל בתחרות. בהמשך דיווח הסאן הבריטי כי לוריין, המנצחת בתחרות בשנה שעברה, הודיעה שתסרב להעניק את גביע האירוויזיון לעדן גולן אם תזכה.
אבל את עדן כל זה לא עניין. היא עלתה לבמה ונתנה ביצוע מלוטש, מוקפד ומדויק, מול כל השנאה שבעולם ובאולם. מחיאות הכפיים בסוף העידו שהקהל נכבש על ידי הזמרת הצעירה והשתוו לקריאות הבוז.
2 צפייה בגלריה
yk13921375
yk13921375
דמעות של התרגשות והקלה. עדן רגעים ספורים אחרי הירידה מהבמה
בסיום ההופעה עדן ירדה בדמעות מהבמה ואמרה "אני לא מאמינה שזה נגמר". בהמשך אמרה ל"ידיעות אחרונות": "עשינו את זה! הוכחנו לעולם שאנחנו כאן ואף אחד לא ישתיק אותנו. עם ישראל חי!".
גם בחזרות השונות שהתקיימו מול קהל חיכו לגולן חוויות לא נעימות, כשבכל פעם שעלתה על הבמה נשמעו שריקות וקריאות בוז מהקהל, וצופים תועדו מנופפים בדגלי פלסטין - אולם אלה הורחקו מהאולם על ידי ההפקה. "אני גאה לייצג את המדינה שלי, במיוחד בשנה הזו", מסרה גולן לאחר אחת מהחזרות, "אני מקבלת תמיכה ואהבה ואני נחושה לתת את הביצוע הכי טוב שלי בחצי הגמר ושום דבר לא יסיט אותי מהמטרה. גאה להיות ישראלית".
השנה השתתפו בתחרות 25 מדינות ולא 26, בשל ההדחה הלא צפויה של נציג הולנד, יוסט קליין, בשל מה שהוגדר כ"תקרית אלימה" בינו לבין עובדת הפקה. "אנו שומרים על מדיניות אפס סובלנות כלפי התנהגות בלתי הולמת באירוע האירוויזיון ומחויבים לספק סביבת עבודה בטוחה", מסרו מטעם ה-EBU. קליין הודח למרות לחץ כבד שהפעילו בכירים בטלוויזיה ההולנדית - והתערבות ממדינות נוספות שאיימו לעזוב את התחרות. בשל הדחתו, נוצר רצף הופעות בין טלי גולרגנט, נציגת לוקסמבורג הישראלית (ביצוע מספר 4), לבין גולן (ביצוע מספר 6).
גולרגנט נחשבת לגאווה הישראלית השנייה של הערב, שכן היא נולדה בישראל, אולם חיה בלוקסמבורג במשך 13 שנה - עד שבגיל 19 עזבה את ביתה לטובת לימודי שירה בניו יורק, ומאז שסיימה את לימודיה היא מלמדת פיתוח קול בתפוח הגדול. הזמרת בת ה-23 מתמודדת עם שירה Fighter, והופעתה סימלה את חזרתה של המדינה לתחרות אחרי 31 שנה. המשלחת הישראלית שצפתה במשדר חצי הגמר הראשון מבית המלון חגגה את החדשות לפיהן, נציגת לוקסמבורג, העפילה לגמר.
בשיחה עם ynet בתום משדר חצי הגמר הראשון, אמרה גולרגנט שהיא מאוד מעריכה את התמיכה הישראלית והדגישה כי היא התרגשה מדגלי ישראל שהונפו במהלך ביצוע השיר שלה בארנה. "אי-אפשר היה שלא לשים לב לדגלים. תגיד בבקשה לישראלים שאני אוהבת אותם ושנתראה בגמר". כמו כן, כשגילתה על המחווה של המשלחת הישראלית לעלייתה לגמר, הוסיפה שזה "מרגש מאוד".