ואני ראיתי ברוש / שניצב בתוך שדה מול פני השמש / בחמסין, בקרה / אל מול פני הסערה.
על צידו נטה הברוש / לא נשבר, את צמרתו הרכין עד עשב / והינה, מול הים / קם הברוש ירוק ורם.
כמו ברוש לבדה עמדה עדן גולן על הבמה במאלמו מול גלי עוינות ושריקות הבוז — ויכלה להם. מקום חמישי באירוויזיון, למרות התעלמות מוחלטת של רוב השופטים ברוב המדינות, ועם תמיכה עצומה בקרב קהל הצופים עצמם, שם ישראל והוריקן קיבלו את המקום השני.
2 צפייה בגלריה
yk13922681
yk13922681
(עדן לאחר הנחיתה בארץ אתמול | צילום: יוני פרוים)
על רקע המלחמה ואווירת האיבה כלפי ישראל, זהו ניצחון מזהיר. די אם נזכיר את השער של "סאנדיי טלגרף" הבריטי שהעניק לגולן תמונה מרהיבה בגודל של פוסטר, שהזכיר לא פחות מאת ימי הזכייה באירוויזיון של דנה אינטרנשיונל. הוריקן פינת דיווה.
20 שנה אני מלווה את תחרות האירוויזיון. מעולם, מעולם לא חזיתי בתחרות כזו של שנאת ישראל. אומרים לפעמים על האירוויזיון שזו רק תחרות שירים, שלא צריך להתרגש ממנה, שאנחנו לוקים בחוסר פרופורציה לגביה. אז לא. אירוויזיון 2024 היה מראה מדויקת למה שמתרחש כלפי ישראל בעולם. הקורבן הפך לנאשם על בסיס בורות, שטיפת מוח ואנטישמיות מובהקת.
בחוץ השתוללו אלפי פרו-פלסטינים עם נערת הפוסטר המגוחכת גרטה טונברג וצעקו להחזיר את היהודים לפולין, לא פחות. עיתונאי שלנו, זאב אברהמי, הוכה רק כי הגיע לתעד את המפגינים ושאל אותם שאלות שהם פשוט לא יכולים לענות עליהן. אלה היו בדיוק אותן תמונות שנאה שראינו במונדיאל קטאר 2022 והרוע בעיניים שראינו במחבלים ב-7 באוקטובר. מה שמנע מהם אלימות הרבה יותר גדולה הוא הכוחות השוודים, שצריך להצדיע להם על שבוע שניהלו בסדר מופתי. גם הם מבינים שהסכנה עומדת כיום לפתחם.
אם אלה היו "רק" ההפגנות, מילא. אבל כשהקולגות שלך, המשלחות המתמודדות, מגלות כלפיך בריונות, זה פשוט בלתי נתפס, נגד כל חוקי המשחק. עדן גולן וחברי המשלחת סבלו מאקטים בריוניים של משלחות אירלנד, הזמרת של יוון, הזמר ההולנדי, ואפילו מעיתונאי ספרדי שהעז לקרוא לעדן גולן במהלך החזרה "פרי פלסטיין".
השיא כמובן היה בשריקות הבוז, שגם הן בלתי נתפסות. זה לא כדורגל, זו תחרות שירה. זמרים אמורים לשיר, לקבל מחיאות כפיים אם זה טוב. אבל שריקות בוז? העולם השתגע. את הסוף אתם כמובן כבר יודעים. עדן גולן רק המריאה משלב לשלב והגבירה עד הסוף ממש, כשמחיאות הכפיים בולעות את שריקות הבוז וקהל במדינות רבות מצביע עליה כמנצחת. השיר של קרן פלס, אבי אוחיון וסתיו בגר נתפר במידות מדויקות לאירוע, והבימוי של יואב צפיר לקח את הוריקן לטופ. המחמאות גם לסטייליסט איתי בצלאלי שעיצב שמלה שמתכתבת היטב עם אירועי 7 באוקטובר.
גולן הרשתה לעצמה להתפרק בדמעות רק אחרי האירוויזיון. "אני לא מאמינה שזה נגמר. עם ישראל חי. הרגשתי שאני שרה בשביל החטופים שלנו, ואני מקדישה להם את ההשתתפות שלי. רציתי להיות להם לקול", אמרה בסיום. "שריקות הבוז רק חיזקו אותי". גולן קיבלה לפני הגמר ברכה מרגשת ממירב לשם גונן, אמה של החטופה רומי לשם גונן, שאמרה כי "עדן היא השראה. הרגשתי שהיא שרה שם גם בשביל רומי שלי".
עד כמה המדינה התעניינה באירוויזיון? שלשום נרשם נתון מדהים בדקת השיר של עדן בשידור בכאן - רייטינג של 53.6 אחוז, כנראה הדקה הנצפית ביותר בהיסטוריה של התאגיד. המשדר כולו נסק ל-36.8 אחוז בממוצע.
אתמול בבוקר נחתה גולן בטיסה מיוחדת וישירה של אל על, שאירגנה לזמרת קבלת פנים של מנצחת. בחוץ חיכו המעריצים והכי חשוב, גם החיבוק של אמא אולגה ואבא אדי.
2 צפייה בגלריה
yk13922687
yk13922687
דמעות וחיבוק מאמא | צילום: רז שכניק
ברוש לבדו איתן, לו רק נלמד / את דרכו של עץ אחד.