"אני הוא המפקד ששלח את בניכם ובנותיכם לקרב שממנו לא שבו ואל העמדות שמהן נחטפו. אני אחראי לענות לכם על השאלות הנוקבות המדירות שינה מעיניכם", כך אמר אתמול הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, בטקס המרכזי ברחבת הכותל המערבי בירושלים.
הלוי הדגיש עוד: "אני נושא באחריות לכך שצה"ל כשל במשימתו להגן על אזרחי מדינת ישראל ב
3 צפייה בגלריה
yk13923120
yk13923120
(הרמטכ"ל הלוי, אתמול בטקס בירושלים | צילום: אלכס קולומויסקי)
-7 באוקטובר. את משקלה על כתפיי אני חש בכל יום, ובליבי אני מבין היטב את משמעותה".
הטקס בכותל נערך במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, שהגיע עם בגד קרוע לאות אבל על טבח 7 באוקטובר והחללים הרבים במלחמה. הוא פנה למשפחות החטופים והבטיח לא לשקוט עד שיחזרו הביתה - ושלח גם מסר לחרדים בצל משבר הפטור מגיוס: "הזכות להגן על ביטחון ישראל, הזכות לשרת בצה"ל - היא זכות עצומה. היא לא נטל. היא זכות. עצומה! זכות מקודשת בדם", אמר.
3 צפייה בגלריה
yk13923200
yk13923200
נשיא המדינה במהלך הטקס | צילום: מעיין טואף, לע"מ
מוקדם יותר, בטקס הזיכרון ביד לבנים בירושלים, מפקד הימ"מ, תת-ניצב ח', שבנו נפל ב-7 באוקטובר, סיפר כי השנה היום הזה מיוחד עבורו גם באופן אישי, בעקבות הבשורה שהגיעה אליו בעיצומה של הלחימה ביישובי העוטף. סגן (במיל') עידו, בנו הבכור, נהרג בזמן שנלחם במחבלים שהגיעו למתחם מסיבת הנובה.
"עבורי, בפעם הראשונה, הלאומי התערבב גם באישי. עידו, עלם חמודות, אוהב אדם וארץ, היה לוחם בשב"כ, הוא בילה עם חבריו במסיבה ברעים. כשהחלה מתקפת הפתע מצא עצמו מטפל בפצועים, מתחמש ונלחם במחבלי חמאס עד נשמת אפו האחרונה. בשעה 8:40 בבוקר שוחחתי עם עידו בפעם האחרונה בטלפון, הבנתי שהגרוע מכל קרה, ידעתי שמצבו קשה, שמעתי את המצוקה בקולו, וידעתי שאיני יכול לעזור לו".
3 צפייה בגלריה
yk13922974
yk13922974
חיילים מרכינים ראש בצפירה, אתמול | צילום: אלכס קולומויסקי
בטקס ביד לבנים, שפתח את אירועי ערב יום הזיכרון, נאם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר: "הדור הנוכחי ממשיך את עשיית קודמיו בהגנת המדינה - והוא מתגלה בחודשים האחרונים במלוא כוחו ועוצמתו". לדבריו, "ככל שהצטברו העדויות על הטבח הנורא, כך הצטברו העדויות על סיפורי הגבורה בשטח. אנשי הביטחון והרבה אזרחים - אף אחד לא עמד מנגד, הם קפצו קדימה אל מול מפלצות חמאס".