החרפה דרמטית ביחסים: מצרים הודיעה כי תצטרף לתביעת דרום-אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג.
המצרים טענו עד היום כי הם "יודעים לפתור את חילוקי הדעות בינינו לבין ישראל בלי לפגוע בהסכם השלום". אולם אתמול כבר נשמעו קולות אחרים כשהמצרים הודיעו כי "מאחר שישראל פוגעת ישירות באזרחי עזה והורסת בכוונה את התשתיות, נצטרף לדרישות דרום-אפריקה שהוצגו לבית הדין בהאג". מדובר, נזכיר, בדרישות להפסיק את המלחמה בעזה שכן היא גורמת ל"השמדת עם", כשבשלב ראשון נדרשה ישראל להבטיח העברת סיוע הומניטרי בהיקף מספיק על מנת למנוע את סיכון חייהם של התושבים.
משרד החוץ המצרי פירסם הודעה שבה הסביר כי "המתקפה של ישראל על רפיח, והסיכון ההומניטרי הקיצוני שהיא מהווה עקב מחסור במוצרים ושירותים בסיסיים, מובילה לפגיעה בלתי הפיכה בזכויותיו של העם הפלסטיני ברצועת עזה כולה".
בישראל הופתעו. המצרים אמנם הביעו התנגדות לפעילות הצבאית ברפיח, אולם בכירי המערכת המדינית היו תחת הרושם כי מדובר בהצהרות שנועדו בעיקר לרצות את דעת הקהל במצרים בפרט ובעולם הערבי בכלל. ההנחה הייתה כי יש "שפה משותפת" בין גורמים בכירים בשתי המדינות וכי "הגבולות ברורים". עכשיו מתברר שהמצב שונה, גם אם שני האישים החזקים של מצרים, הנשיא א-סיסי וראש המודיעין עבאס כאמל, עדיין שומרים על שתיקה ו"השליחות" הועברה לידי שר החוץ המצרי. "זאת לא רק ההודעה על האג שמטרידה אותנו", הסביר גורם מדיני בכיר, "אלא העובדה שהיא חלק משלם בעייתי. אנחנו במצב שלא היה בעבר ביחסים בין המדינות. מצרים מראה לנו שאין לה יותר סבלנות אלינו. זה עצוב ומדאיג".
מדוע חלה עליית המדרגה הזאת? סיבה אחת היא כנראה העובדה שבעקבות דרישת ישראל, למעלה מ-300 אלף תושבים עזבו את אזור רפיח. מצרים חוששת כי מספר גדול מתוכם לא יעבור לצפון הרצועה, אלא ינסה לעבור את הגבול לסיני. זאת כאשר הנשיא א-סיסי חוזר ומבהיר כי לא יסכים להתגנבות עזתים לשטח מדינתו.
בעיה נוספת מול המצרים: צה"ל השתלט בימים האחרונים על הצד העזתי של מעבר רפיח והוא סגור למעבר סחורות וסיוע הומניטרי. בקהיר טוענים כי מדובר בפגיעה בריבונות של מצרים, ומתעקשים: לא נעביר סחורות לבידוק דרך כרם שלום. גם ניסיונות של ראש ה-CIA וויליאם ברנס ובכירים אמריקאים נוספים לשכנע את המצרים להשתמש במעבר כרם שלום – לא צלחו. גורמים מדיניים טוענים כי מדובר במהלך מכוער של המצרים, ושדווקא הם אלה שעצרו את העברת הסחורות במטרה לדרדר עוד יותר את התנאים בעזה וליצור לחץ על ישראל.
גורמים מצריים בכירים ששוחחו אתמול עם "ידיעות אחרונות" הבהירו בלשון חד-משמעית: "נגמרה הסבלנות כלפי נתניהו. המהלכים הצבאיים האחרונים של ישראל באזור רפיח מסכנים את ביטחונה של מצרים. אנחנו לא מתכוונים לשבת בחיבוק ידיים. ואם ישראל תגיב בחריפות על ההחלטה שלנו להצטרף לתביעת דרום-אפריקה – המשבר יחמיר עוד יותר". עם זאת, אותם גורמים הכחישו שמצרים מתכוונת לסגת מהסכם השלום עם ישראל. "המצב קשה", אמר בכיר מצרי, "אבל לא הגענו, ואני מקווה שלא נגיע, לשלב הזה".