למרות מחאות והפגנות ענק בחודש האחרון בבירה טביליסי ובערים נוספות, אישר אמש הפרלמנט הגיאורגי בטביליסי בקריאה שלישית ואחרונה את "חוק הסוכנים הזרים", המכונה גם "החוק הרוסי". החוק, שההשראה שלו מרוסיה (ודומה גם ל"חוק המימון הזר" שניסו לקדם בארץ), מחייב כל עמותה או גוף תקשורת שמקבל מימון של יותר מ-20% מתקציבו ממדינות זרות, להיכנס לרשימה ממשלתית של "סוכנים זרים" שתגביל את פעילותו.
הדיון על החוק הגיע עד לחילופי מהלומות בין פוליטיקאים, אבל גם המכות הללו לא עזרו. כשבחוץ מתגודדים עשרות אלפי מפגינים המתנגדים לחוק וצרים על הבניין, אושר החוק בתמיכתם של 84 צירים לעומת 30 מתנגדים. לאחר אישור החוק פרצו עימותים אלימים בין כוחות המשטרה למפגינים מחוץ לפרלמנט.
1 צפייה בגלריה
yk13923958
yk13923958
(הפגנה סוערת בגאורגיה | צילום: אי־אף־פי, Giorgi Arjevanidze)
כאמור, חוק דומה מאוד חוקק ברוסיה בשנת 2012, ובאופוזיציה טוענים שגיאורגיה הולכת בעקבות רוסיה - בניגוד גמור לדעת רוב הציבור שתומך בהמשך ההתקרבות למערב. גם האיחוד האירופי עשה מאמצים גדולים בחודש האחרון לשכנע את הממשלה הגיאורגית שלא לקדם את החוק, שמחליש את הבסיס הדמוקרטי הגיאורגי.
לפני שנה ניסתה הממשלה לחוקק את אותו חוק בדיוק, אך נסוגה בעקבות מחאות ענק. לפי חוקת גיאורגיה, לנשיאה סלומה זורבישווילי יש זכות הטלת וטו, והיא הבטיחה בעבר שתטיל אותו אם החוק יאושר בקריאה שלישית. אלא שלממשלה הנוכחית יש רוב מספיק לביטול הווטו הנשיאותי, ונראה שהוא ייכנס לתוקף - למרות התנגדות הציבור.