לפני ארבעה חודשים הכריז צה"ל כי השתלט על ג'באליה, העיר השנייה בגודלה בצפון רצועת עזה, אולם מתברר כי ההישג הזה היה זמני בלבד. בלילה שבין שלשום לאתמול, בחסות תקיפות "חגורות אש" מקדימות של חיל האוויר, חדרו כוחות מאוגדה 98, שיועדו בכלל לפעול ברפיח, למעוז המתחדש של חמאס בעיר הסמוכה לגבול עם ישראל.
צה"ל אולי כובש ומטהר, אבל אין שום דבר שימנע מאנשי חמאס לשוב בסיום הפעילות. וכך, המחבלים חידשו את ירי הרקטות מאזור ג'באליה לשדרות הסמוכה ולאשקלון. לאורך היממה האחרונה היו מעל עשרה שיגורים משם. רובם יורטו או נפלו בשטחים פתוחים, אך אחת הרקטות פגעה ישירות במבנה באשקלון, פצעה קל שלושה אזרחים והסבה נזק כבד לדירה. לפחות חמש רקטות נוספות שוגרו מרפיח לעבר כרם שלום ונפלו בשטחים פתוחים או יורטו. זאת אחרי הירי מרפיח לבאר-שבע בסוף השבוע.
1 צפייה בגלריה
yk13922838
yk13922838
(צילום: דובר צה"ל)
בדומה לפשיטה שמתנהלת זה היום החמישי בשכונת זייתון שבדרום העיר עזה, אותה מבצעים כוחות מאוגדה 99 גם הפשיטה בג'באליה צפויה להימשך עוד ימים. הפעילות מתקיימת במקביל לפינוי של יותר מ-100 אלף עזתים מהעיר, שנותרו שם כעקורים. אנשי חמאס נטמעו ביניהם וחזרו לנהל את העניינים, צבאית ואזרחית.
התוצאה של העברת הכוחות היא שבמוקד השלישי הפעיל של הלחימה, כוחות אוגדה 162 – עם שתי חטיבות בלבד, גבעתי וחטיבה 401 של השריון – ממשיכים בפעולה המוגבלת ליד גדר הגבול במרחב מעבר רפיח, מבלי להתקרב לעיר עצמה. בצבא עידכנו אתמול על פירים נוספים שהחיילים מצאו והשמידו ועל כך שעשרה מחבלים יצאו מאחת המנהרות כשהם חמושים. הלוחמים על הקרקע הזמינו סיוע אווירי וכלי טיס הגיע וחיסל את המחבלים. בסך הכל, לפי נתוני צה"ל, כ-150 מטרות הותקפו מהאוויר ביממה האחרונה, כולל באזורים שבהם צה"ל לא פועל קרקעית.
באוגדה 162 עדיין ממתינים לאישור הדרג המדיני לפעול ברפיח עצמה. קל זה לא יהיה. לצד שלל מנהרות הברחת האמל"ח מסיני, שבהם יכולים מחבלים למצוא מסתור, יש גם כמיליון עזתים שעדיין שם. פינוי חלקי החל רק משכונות המעטפת שמחוץ לעיר הדרומית ברצועה.
בצבא מסבירים כי המציאות בג'באליה תחזור על עצמה בעוד מקומות אם לא יחול שינוי מהותי ברמה המדינית. "כל עוד אין ברצועה שלטון אחר שאינו של חמאס, נמצא את עצמנו נגררים למציאות שבה נחזור שוב ושוב לשכונות שאותן כבר כבשנו – אך חמאס חזר אליהן", הסביר גורם בכיר.
שר הביטחון, יואב גלנט, הציע כבר לפני חמישה חודשים תוכנית שתמנע את המעגל הזה: פעילי פת"ח, שאלפים מהם עדיין חיים ברצועה, ישלטו בה אזרחית ויהיו אחראים גם על השיטור, ואילו צה"ל ישלוט ביטחונית – בדומה למודל של יהודה ושומרון. ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה אותה בלחץ השרים סמוטריץ' ובן גביר.