יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז, הודיע כי מלבד השבתת הלימודים הבוקר, ישנה כוונה להחריף את העיצומים נגד משרד האוצר. הארגון מתכוון להשבית את הלימודים בבתי הספר העל-יסודיים באופן מלא וחלקי לסירוגין עד סוף השנה, אם לא ייחתם הסכם, פתיחת שנת הלימודים הקרובה בסכנה.
מזה כחודשיים, בבתי הספר התיכונים לא מתקיימות פעילויות מחוץ לבית הספר והתלמידים אינם מקבלים ציונים. זאת בשל מחאת ארגון המורים נגד כוונת משרד האוצר להתנות את הסכם השכר החדש בהסכמת הארגון להעסקת מורים ומנהלים בחוזים אישיים. יו"ר הארגון ארז מאשים את משרד האוצר בכך שחזר בו מהסכמות אליהם הגיעו ערב פתיחת שנת הלימודים. לטענתו, הארגון מסכים להעסקה בחוזים אישיים, אף בכפוף לשמירה על זכויותיהם במסגרת ההסכם הקיבוצי משום שחוזה רגיל יפגע בזכויותיהם.
1 צפייה בגלריה
yk13924186
yk13924186
(רן ארז | צילום: אלכס קולומויסקי)
באמצעות עו"ד סיגל פעיל, פנה ארגון המורים לבית הדין הארצי לעבודה כדי שיורה לממונה על השכר במשרד האוצר לבטל את ההנחיה לקנוס ולנכות משכר המורים אלפי שקלים בשל העיצומים. לטענת ארגון המורים, הממונה על השכר מנסה להלך אימים על המורים באמצעות קביעת "קנסות" שנועדו להעניש את עובדי ההוראה בעוד הם ממשים את זכותם החוקתית להתארגן. מדובר בסכום של 2,400 שקלים שכבר שולמו למורים על חשבון הסכם השכר וסכומים נוספים בשל העיצומים הננקטים על ידם.
עו"ד סיגל פעיל ציינה, כי הנחיית הממונה על השכר באוצר בלתי חוקית וכי עובדי ההוראה מבצעים את מלוא היקף משרתם ואינם מחסירים ולו דקה אחת. "בנסיבות אלו, זכאים עובדי ההוראה לשכר מלא ואין שום עילה בדין להפחית משכרם או לקנוס אותם", ציינה עו"ד פעיל והוסיפה, כי גם אילו האוצר היה סבור שעובדי ההוראה מבצעים עבודה חלקית, היה עליו לפנות לבית הדין שיקבע זאת ולא לנקוט צעדים חד-צדדיים.
המדינה ביקשה בתשובתה לבית הדין לדחות את עתירת ארגון המורים וציינה, כי "העיצומים שנוקטים המורים גורמים לשיבוש קשה בשגרת הלימודים ולפגיעה חמורה ולעיתים בלתי הפיכה בציבור התלמידים". המדינה טוענת עוד, כי בהתאם להלכה הפסוקה עובד ששובת ממלאכתו אינו זכאי לשכר ושעה שעובדי ההוראה נוקטים שביתה חלקית, על הממונה על השכר לפעול לתשלום חלקי. לגבי הטענה שהאוצר מעניש את המורים ציינה המדינה : "כשם שהעיצומים אינם בבחינת ‘עונש’ למעסיק, אף שהם גובים ממנו מחיר, כך גם ‘מחיר’ העיצומים נגד העובדים אינו בבחינת עונש, אלא חלק מכללי המשחק - יישומה של משוואות הכוחות".