בשבועות האחרונים חוזר צה"ל לפשוט על מקומות ברצועת עזה שכבר טופלו וטוהרו בשבעת חודשי המלחמה הראשונים, ובצה"ל נשמעת ביקורת כי הסיבה לכך היא היעדר החלטה של הדרג המדיני על חלופה שלטונית לחמאס. אמש הביקורת הפכה פומבית, כשדובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, נשאל בהצהרה ממעבר כרם שלום על הנושא והשיב: "זו שאלה לדרג המדיני. אין ספק שחלופה לחמאס תייצר עליו לחץ, אבל זו שאלה לדרג המדיני".
1 צפייה בגלריה
yk13923745
yk13923745
(עשן מיתמר בשמי רפיח, אתמול | צילום: AFP)
הדברים הגיעו בתום ביקור של הגרי ברפיח לצד הרמטכ"ל הרצי הלוי, בימים שבהם המבצע שם עוד נותר מוגבל בלחץ אמריקאי, ומתמקד כרגע בפאתיה המזרחיים של העיר. "במהלך יום הזיכרון ויום העצמאות חיסלנו 100 מחבלים בעזה", עידכן הגרי, "מאז תחילת הפעילות ברפיח הכוחות חיסלו כ-100 מחבלים, השמידו משגרים, איתרו כעשרה תוואי תת-קרקע ואיתרו אמצעי לחימה רבים, ובהם גם טילים נגד טנקים, רקטות, מטענים ועוד".
הגרי הוסיף כי אחרי ביקורו במזרח רפיח, מסר המפקדים הבכירים היה ברור. "הם הביטו אל הרמטכ"ל ואמרו לו, 'יש חטופים גם במרחב רפיח, אנחנו נחושים לעשות הכל, כל מה שיידרש כדי לייצר את התנאים שישובו אלינו הביתה במהרה'".
במהלך יום הלחימה נפצעו אתמול 13 לוחמים ברצועה, בהם 4 שפונו לבתי החולים במצב קשה.
בצל המחלוקות על פעולת צה"ל ברפיח עם ארה"ב, היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, יגיע לישראל. כך לפי גורמים אמריקאיים. סאליבן יבקר גם בסעודיה, ברקע המגעים להסכם נורמליזציה עם ישראל עוד לפני הבחירות בארה"ב בשלהי 2024.
ממשל ביידן מעריך כי ישראל צברה מספיק חיילים בקצה העיר רפיח כדי להתקדם למתקפה בקנה מידה מלא בימים הקרובים. כך דיווחה אתמול רשת CNN מפי שני בכירים בממשל. לפי הדיווח, בכירים אמריקאים לא בטוחים אם ישראל כבר קיבלה החלטה לצאת למתקפה כזו - בניגוד ישיר לעמדתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. במקביל, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי לפי עדויות של תושבים ברפיח, טנקים ישראליים התקדמו אתמול עמוק יותר במזרח העיר, אל שכונות כגון אל-ג'ניינה, א-סלאם ואל-ברזיל.
על רקע הדיווחים, סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) עידכנה את הערכותיה לגבי כמות האזרחים שעזבו את רפיח מאז תחילת הפעולה הצבאית של צה"ל בעיר הדרומית ביותר ברצועה - ולדבריה המספר עומד כעת על 450 אלף איש.
גורמים בישראל ובארה"ב היו אמורים לקיים דיונים נוספים סביב המבצע ברפיח, אך חלפו שבועות מבלי שנקבע תאריך חדש. "אנחנו מתכוונים להמשיך לנהל שיחות עם ממשלת ישראל", אמרה דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, בתדרוך לעיתונאים וציינה: "השיחות האלה נמשכות והן היו בונות".
בתוך כך, דקות לפני הצהרתו של הגרי, צה"ל פירסם אתמול תיעוד חריג ממזרח רפיח, שנתפס במצלמת רחפן בשבת האחרונה. בתיעוד נראים מחבלים עומדים בסמוך לרכבי או"ם, ולאחר מכן גם פותחים באש לעבר אזרחים - וכל זה בתוך מתחם לוגיסטי של אונר"א.
התיעוד שפורסם אמש הגיע בצל ביקורת בינלאומית על תקרית שבה עובד ארגון הבריאות העולמי (WHO) - שפועל תחת האו"ם - נהרג בתקיפה אווירית ברפיח. משרד החוץ האמריקאי מסר אמש כי "ארה"ב מודאגת מכך מאוד. יש להגן על עובדים הומניטריים בעודם ממשיכים בעבודתם מצילת החיים. אנו מצטרפים לקריאות לחקירה מלאה של האירוע הזה".
לפי צה"ל, "חקירה ראשונית מצביעה על כך שרכב של האו"ם נפגע בשטח שהוכרז כאזור לחימה פעיל. לצבא לא נודע על מסלול הרכב. נסיבות התקרית נמצאות בבדיקה".
בנוסף, ביקורת נמתחה על ישראל לאחר שעשרות פעילי תנועת "צו 9" חסמו שלשום את משאיות הסיוע שיועדו לרצועת עזה במעבר תרקומיא. המוחים השליכו סיוע מהמשאיות, וגרמו לתקלות בתשע מהן, כאשר אחת המשאיות אף הוצתה. שלושה מפגינים נעצרו. מ"צו 9" נמסר: "בוצעו מעשים שאינם עולים בקנה אחד עם ערכי התנועה".