מתפרסם בשיתוף המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה
בעידן שבו ישראל נמצאת תחת לחץ בינלאומי כבד, מעמיק הצורך שלה בניתוק התלות במדינות אחרות לשם השגת משאבים חיוניים. בוועידת האנרגיה של ישראל, אשר נערכה ב-7 במאי, דנו בכירים בענף – יזמים, משקיעים, רגולטורים וקובעי מדיניות, בעתיד האנרגטי של ישראל ובדרכים שיש לנקוט כדי להגיע לעצמאות גם בתחום הזה. בין משתתפי הכנס היו שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, המנכ"לים של חברת החשמל, בז"ן, קצא"א, פי גלילות, נגה, נתיבי הגז הטבעי לישראל, ועוד.
6 צפייה בגלריה
yk13924763
yk13924763
(מנכ"ל ניו מד אנרג'י יוסי אבו עם לארי לנדרי מג'יי פי מורגן | צילומים: דרור סיתהכל)
כותרת הוועידה הייתה "הבטחת הביטחון האנרגטי והעצמאות האנרגטית של ישראל בעתיד". ואכן, המלחמה הדגישה את החשיבות המכרעת של משק אנרגיה עצמאי. על פי הגורמים השונים שהשתתפו בה, ניתן להשיג את המטרה הזאת בין היתר באמצעות הפחתת רגולציה, הקטנת הייבוא, הגברת הייצור ופיתוח תשתיות.
יוסי רוזן, יו"ר המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה, אמר כי "במיוחד כעת, החשיבות הגדולה של ביטחון אנרגטי בישראל ברורה לכולם. מדובר בעורק הראשי של כלכלת ישראל, ובהתאם, זה גם המפתח לביטחון המדינה ולתפקוד מערכת הביטחון".
אלוף (מיל') סמי תורג'מן, יו"ר דירקטוריון נגה ניהול מערכת החשמל, הסביר כי "מינהל המערכת מוביל את השינוי במשק החשמל תחת שלושה צווים עיקריים: אבטחת אמינות של אספקת חשמל בשגרה ובחירום, קידום תחרות וצמצום עלויות למשק ולצרכן, והפחתת זיהום הסביבה". לדבריו, "תרחיש של עלטה ארוכה, שבתקשורת התפרסם כי הוא אפשרי, הינו קיצוני מאוד וסבירותו נמוכה מאוד. אני בטוח שביכולתנו לספק חשמל בשגרה ובחירום ולהתגבר על כל המכשולים".
6 צפייה בגלריה
yk13924773
yk13924773
יוסי רוזן, יו"ר המכון לאנרגיה וסביבה | צילום: דרור סיתהכל
איה אבידור, יו"ר נתיבי גז לישראל, אמרה בכנס כי "הגז הוא אבן יסוד בשרשרת האספקה של אנרגיה בישראל. יש חשיבות גדולה לכך שכולנו כאן. זו הזדמנות לשמוע את הקולגות, הרגולטורים, כל הכוחות בשוק. אנחנו לומדים בוועידה לאן המשק הולך ומחפשים דרכים איך לנהל את הממשקים יותר טוב".
ארז כלפון, יו"ר קצא"א (חברת קו צינור אירופה אסיה), אמר כי "החברה התגייסה בתחילת המלחמה כדי לאפשר למדינת ישראל את הגדלת מלאי החירום של דלק, רכישה של סולר חירום עבור תחנות הכוח, התאמת מזח ליד נמל אילת והקמת יכולת תדלוק ליד בסיסי חיל האוויר בדרום. עובדי החברה סיכנו את חייהם בנמל אשקלון כאשר המשיכו להטעין אוניות גפ"מ תחת מתקפת טילים – הכול כדי לאפשר למשק להמשיך לעבוד".
6 צפייה בגלריה
yk13924772
yk13924772
משה קפלינסקי, יו"ר בזן | צילום: דרור סיתהכל
יוסי אבו, מנכ"ל ניו מד אנרג'י, הציג כמה צדדים חיוביים: "מדינת ישראל עברה מהפכה גדולה במשק האנרגיה שלה. תגליות הגז ב'לוויתן' ו'תמר' הבטיחו לישראל עצמאות אנרגטית לטווח ארוך, מה שיאפשר גם בתקופות של מלחמה שנוכל להיות תלויים רק בעצמנו. כך, למרות המלחמה בעזה ייצור החשמל והתעשייה הישראלית לא נפגעו. זה קרה הודות למאגרי הגז הטבעי, ובראשם 'לוויתן', אשר יכולים לספק את כלל צרכי האנרגיה של המשק הישראלי".
בהקשר הזה חיזק גם יוסי רוזן, שאמר כי האתגר הגדול ביותר במשק האנרגיה הוא שתהיה אספקה שוטפת. לדבריו, "שמירה על הביטחון האנרגטי זה לא דבר מובן מאליו. כשאין הפסקות חשמל, אין מחסור בדלק לצבא, אין מחסור בשוק האזרחי – זה אומר שהענף מאורגן, בנוי היטב ומשתתף במאמץ המלחמתי. ועל זה צריך לשמור".
6 צפייה בגלריה
yk13924762
yk13924762
סמי תורג'מן, יו"ר דירקטוריון נגה | צילום: דרור סיתהכל
איך עושים זאת? כלפון ציין כי "ב-7 באוקטובר נמל אשקלון נסגר והיה צריך להכניס אנרגיה דרך נמל אילת. לכן, כדי שנמשיך לספק ביטחון אנרגטי למשק בישראל יש להסיר את כל המגבלות מהחברה שלנו". לדעתו של יוסי אבו, "הדבר החשוב ביותר במשק הישראלי זה פיתוח תשתיות. יש לישראל גז טבעי בכמויות גדולות. מה שצריך זה להמשיך ולהשקיע בתשתיות גז טבעי שיבטיחו הזרמה בטוחה, יעילה וזולה למשק". אבידור התייחסה גם היא לנושא ואמרה ש"מדינת ישראל צריכה לשמור על גיוון אנרגטי. רק כך נוכל להתמודד יותר עם תרחישי קיצון".
רוזן חידד: "קודם כול, שלא יפגעו בענף עם החלטות שמתעלמות מזה שאנחנו נמצאים באזור של מלחמה. כלומר, שלא יחליטו לסגור את בז"ן, את נמל אילת, או החלטות נוספות שלא מתאימות לג'ונגל שאנחנו פועלים בו. בעוד עשר שנים המשק המקומי יספק את כל צרכי האנרגיה של המדינה, יגדיל את חלקה של האנרגיה המתחדשת, יהיו רכבים חשמליים. בסופו של דבר, צריך לספק אנרגיה למשק במחירים זולים ובתנאים מתאימים לאיכות הסביבה".
6 צפייה בגלריה
yk13924757
yk13924757
איה אבידור, יו"ר נתיבי גז לישראל | צילומים: דרור סיתהכל
אבו סיכם ואמר כי "אנחנו כאן כדי להמשיך ולהשקיע במשק הישראלי. חברות תעשיית הגז הטבעי השקיעו מעל 10 מיליארד דולר בעשור האחרון. אנחנו רוצים להמשיך ולהשקיע כדי לספק עוד גז טבעי למשק בישראל".
משה קפלינסקי, יו"ר בז"ן: "הקונספציה של סגירת בתי הזיקוק התרסקה. אני מזכיר לכולם את השבועות הראשונים של המלחמה, שבמהלכם אוניות כמעט ולא נכנסו לנמלי ישראל. ללא היכולות של בז"ן, מערכים שלמים במשק לא היו פועלים בתחילת המלחמה. הגיע הזמן שגם אנשי המקצוע הרלוונטיים במשרדי הממשלה יגידו את זה בקול רם וברור".
6 צפייה בגלריה
yk13924770
yk13924770
ארז כלפון, יו"ר קצא"א | צילומים: דרור סיתהכל
השנים האחרונות סימנו אתגרים גדולים עבור שוק האנרגיה, "והוא עומד בהן באופן מעורר השתאות", אמר רוזן, "אנחנו במצב של לחימה מתמשכת וכל פגיעה בתשתיות האנרגיה עלולה לפגוע ברציפות התפקודית של המשק. לכן, חשוב לדאוג לעצמנו, לא להסתמך על ייבוא, לפתח ולעבות את התשתיות המקומיות". לדבריו, "ישראל חייבת להפוך למעצמת אנרגיה בזמני רגיעה. אפשר להשיג זאת באמצעות פיתוח מושכל על בסיס התשתיות הקיימות, מחקר ופיתוח ישראליים ורכישת ידע מחו"ל, שיובילו לשינוי של קיימות וחדשנות. הגיע הזמן לקחת את גורלנו בידינו".

מתפרסם בשיתוף המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה