בצומת כברי, בצומת כח, בצומת עמיעד ובצומת שלומי: שבעה חודשים לאחר שעשרות אלפי תושבים נעקרו מבתיהם ויישוביהם הפכו ל"רצועת ביטחון" שמופגזת בקביעות על ידי חיזבאללה, פתחו אתמול במחאה תושבי וראשי יישובי קו העימות בגבול לבנון בדרישה להכרעה ולחזרתם בביטחון.
1 צפייה בגלריה
yk13924156
yk13924156
("מפסיקים לשתוק". מפגינים בצפון, אתמול | צילום: אפי שריר)
ראשי היישובים שמובילים את המחאה, שהתפרסה על צמתים מרכזיים ברחבי הגליל העליון והמערבי, נאבקים נגד היעדר הביטחון, התקציב והתוכנית לצפון, יחד עם קריסת בעלי העסקים והחקלאים, לנוכח המלחמה.
"אנחנו דורשים מהממשלה להציג תוכנית פעולה ולהסביר לתושבי הצפון מתי הם חוזרים הביתה", אמר משה דוידוביץ, יו"ר פורום קו העימות וראש המועצה האזורית מטה אשר, "לאנשים אין ודאות ואין תקווה, יש רק ייאוש. אנחנו לא מוותרים, אנחנו נגיד לממשלה ולראש הממשלה המנותק, אנחנו פה נחיה ונגדל את ילדינו. מגיעה לנו זכות השיבה לביתנו. אנחנו רוצים להיות בבית בביטחון, אנחנו לא רוצים שיירו לנו על הבתים ולא מסכימים שנסראללה יכתיב לנו את סדר היום ושהממשלה המנותקת תתעלם מאיתנו".
דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה שרבים מבתיה נחרבו מירי חיזבאללה מאז פרוץ המלחמה, הוסיף כי "הפקרה של יישובי הגבול הינה הפרת האמון שיש בין ההנהגה לבין תושביה. מעולם לא הגענו לסיטואציה הבלתי מתקבלת על הדעת שבה הממשלה פשוט קיבלה החלטה לא להחליט, וויתרה על חבל ארץ שיש בו חקלאות, תיירות ותושבים, ושמה במקומם עשרות אלפי חיילי צה"ל כחלופה להתיישבות בגליל".
אביחי שטרן, ראש העיר קריית-שמונה, מסר כי "מה שקורה עכשיו זו רק יריית הפתיחה למה שצפוי לקרות בהמשך. אם בצפון החיים לא יחזרו למסלולם והתושבים שלנו לא יחזרו הביתה, נדאג שגם החיים במרכז לא יימשכו כרגיל. מפסיקים לשתוק ודורשים תשובות ברורות".
גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית גליל עליון: "למלחמה הזו יש שתי תמונות ניצחון ושתי אלו בלבד. הראשונה, חזרת כל החטופים והחטופות הביתה. השנייה, חזרת תושבי הצפון והדרום לביתם. כל יום, כל שבוע שעובר ללא התמונות האלו, הוא ניצחון לחמאס ולחיזבאללה, ותבוסה למדינת ישראל".
הוא התחייב בשם התושבים: "אנחנו, תושבי הצפון, נחזור הביתה. אנחנו יחד, ניקח את הכאב, העצב, משבר האמון ונהפוך אותם לכוח המניע לשקם, לתקן, לאחות, להחזיר לילדים ולנכדים שלנו את התקווה".