כהונתו של שגריר מצרים בישראל, חאלד עזמי, הסתיימה לפני יותר משנה. הוא חזר לקהיר אחרי ארבע שנות כהונה, ומאז לא התמנה לו מחליף או ממלא מקום. הנשיא א-סיסי קבע כי כהונתו של עזמי, שנודע בישראל כשגריר מחובר ומנוסה, תוארך בשנה נוספת, ומאז הוא נוהג "לקפוץ" לישראל לעיתים רחוקות. לכן, הדיווח שפורסם אתמול ב"וול סטריט ג'ורנל" - שלפיו מצרים שוקלת להוריד את דרג היחסים הדיפלומטיים עם ישראל, ובין השאר בוחנת את החזרת השגריר מתל-אביב - אינו מדויק.
אין כיום גם שגריר ישראלי בקהיר, למרות שהתמנה שגריר חדש, אורי רוטמן, שאמור לצאת בקיץ - כשתסתיים כהונת השגרירה המכהנת, אמירה אורון, השוהה בירושלים. זה מצב נוח למצרים, שזועמת בגלוי מאז הונף דגל ישראל במעבר הפלסטיני ברפיח בשבוע שעבר. האירוע גרם להפסקה, כמעט לחלוטין, של העברת משאיות המזון ממצרים לעזה. בתגובה, מצרים הודיעה כי תצטרף לתלונת דרום-אפריקה, ביחד עם ירדן, בבית הדין הבינלאומי בהאג.
גם האמירות של גורמים ישראליים בכירים, שמתעקשים כי עדיין פועלות מנהרות הברחה ליד ציר פילדלפי "בשיתוף פעולה בין הצדדים", מקפיצות את בכירי השלטון בקהיר שטוענים כי סתמו את כל המנהרות. יותר מ-70 אלף אזרחי עזה כבר הצליחו בחודשיים האחרונים לעבור למצרים, ובמצרים מתעצם הפחד מהתפרצות של פלסטינים לקהיר וסביבתה.
בסוף השבוע הודיעה ישראל כי התירה מעבר של 200 אלף ליטר דלק לדרום הרצועה, לשימוש בתי החולים והמאפיות, ובמקביל הודיעה על סגירת מעבר כרם שלום - לאחר שמצרים עקפה את נקודת הבדיקה הישראלית והתירה מעבר ישיר של משאיות הציוד מרפיח המצרית אל תוך הרצועה. אחר כך היא שוב פתחה את המעבר כדי לדאוג להעברת המוצרים החיוניים והתרופות, אולם מצרים ממשיכה להתעקש שמשאיות הסיוע לא יעברו בדיקה בכרם שלום, אחרי שישראל השתלטה על המעבר ברפיח. מכל מקום, אספקת מוצרי המזון והשתייה, התרופות והשמיכות, ירדה בימים האחרונים בעקבות המתיחות בין מצרים וישראל.
בגלל המצב החדש ברצועה, קהיר ודוחא הכריזו על "פסק זמן" בשיחות המשא ומתן העקיפות עם משלחות ישראל וחמאס. עיתונים בקהיר מדווחים על ביטול פגישות שנקבעו בין בכירים ישראלים לעמיתיהם המצרים. הסיבה, כפי שנמסרה, היא רפיח, כשמצרים מדגישה: "הזהרנו אתכם". עם זאת, מצרים לא רומזת באופן רשמי לביטולו של הסכם השלום. לפי שעה, לא ברור מה יתניע את סבב השיחות הבא, היכן ייפגשו הצדדים, ומה עוד יכול לקרות עד לסבב הבא.