במקביל לימי המלחמה הקשים בדרום ובצפון, תצטרך הממשלה להתמודד גם עם משבר פוליטי שמסכן את שלמות הקואליציה: חוק הגיוס. מחר אמורה הממשלה להגיש תצהיר משלים לבג"ץ בעקבות עתירה הדורשת להחיל את חוק הגיוס על כל הצעירים במדינה, לאחר שהכנסת לא הצליחה עד היום להעביר חוק גיוס חדש. בשבוע הבא ייפתח כנס הקיץ של הכנסת שיגרום כאבי ראש למקבלי ההחלטות.
נושא החוק לא צפוי לעלות בישיבת הממשלה היום משום שהקואליציה לא הצליחה לגבש הסכמות בנוגע אליו. עם זאת, בכירים בממשלה טוענים כי ראש הממשלה נתניהו ינסה לבצע מחטף בישיבה ולהציג מתווה גיוס, מהלך שנעשה בניגוד לייעוץ המשפטי.
2 צפייה בגלריה
yk13924140
yk13924140
(לשכת הגיוס בירושלים | צילום: רפי קוץ)
נכון לעכשיו, לממשלה אין מתווה או חוק גיוס חדש להציע לבג"ץ. התשובות לבית המשפט והניסיון להציג מתווה גיוס חדש נתקלים בקשיים עצומים בגלל הקשיים שמערימים החרדים וחילוקי הדעות בין השרים יואב גלנט ובני גנץ לבין נתניהו.
החרדים מתנגדים בתוקף להגדיר יעדי גיוס במתווה החוק וגם מתנגדים לסנקציות כלכליות. בממשלה מעריכים כי בלי יעדי גיוס ונימוקים משכנעים, החוק לא יעבור את שופטי בג"ץ. "זה הולך להיות הסיפור הגדול של כנס הקיץ", אומר בכיר בקואליציה, "הממשלה לא יודעת איך להתמודד עם המוקש הפוליטי הזה".
החרדים לחוצים להעביר חוק גיוס בהקדם בעקבות הפסקת התמיכה הכספית בישיבות. בסוף חודש מארס הוציא בג"ץ צו ביניים להפסקת התמיכות לתלמידי מוסדות תורניים החייבים בגיוס לצה"ל אשר לא עושים זאת.
בכנסת אין כרגע רוב לחוק הגיוס בין היתר בעקבות התנגדות של ח"כים מהליכוד והציונות הדתית לחוק "פרווה". גם בממשלה יש חזית נגד נתניהו והחרדים: כאמור, גלנט וגנץ. שר הביטחון דורש להציג חוק מטעם משרד הביטחון ובתנאי שיהיה מקובל על כל ראשי מפלגות הקואליציה, ובראשם גנץ. בתחילת השבוע פירסם גנץ הודעה חריפה נגד נתניהו וטען כי הוא מנסה לבצע מחטף עם חוק הגיוס. "ראש הממשלה", אמר, "בזמן שחיילי צה"ל ומפקדיו נלחמים ערב יום הזיכרון הקשה מאז קום המדינה, אתה פועל כדי להביא חוק שלא מקדם שירות הוגן במדינה, יפגע בגיוס לצה"ל, בביטחון ובחוסן הישראלי. אל תפרק את החברה הישראלית בזמן מלחמה משיקול פוליטי. עוד לא מאוחר להעביר את מתווה השירות הישראלי".
מזכיר הממשלה יוסי פוקס הכחיש את טענתו של גנץ וטען כי אין שום מתווה גיוס שעומד להגיע לישיבת הממשלה. "כמזכיר הממשלה שאמון על מתווה הגיוס", אמר, "נדהמתי לקרוא את הציוץ המפלג של שר בממשלה, ערב יום הזיכרון, שבו הוא תוקף את הממשלה על 'חוק גיוס' עלום, על 'סדר יום' של הממשלה ביום רביעי שטרם נקבע, תוך שימוש ביום הזיכרון קרדום לחפור בו והאשמות חסרות שחר על פגיעה במדינה".
2 צפייה בגלריה
yk13923373
yk13923373
הרמטכ"ל הלוי בטקס מצטייני הנשיא | צילום: אלכס קולומויסקי
בטקס מצטייני הנשיא אמר הרמטכ"ל הרצי הלוי: "כמה טוב יהיה לו בעוד כמה שנים יישבו בשורות המצטיינים עוד מבניה (של החברה החרדית), ויוכיחו כי ניתן לשמור על הזהות האמונית ועל אורח החיים הדתי ובה בעת להצטיין בשירות הצבאי למען העם והמדינה. זהו צורך ביטחוני-לאומי מובהק".