במבט ראשון הוא נראה כמו עוד קצין שנלחם בעזה. בחור גבה קומה עם זקן של כמה ימים, עטוי ציוד קרב שלא ירד ממנו מאז שנכנס בתחילת השבוע עם חייליו לג'באליה. רק כשאמר את שמו התברר מיהו. רס"ן (מיל') איתן פונד, כיום סגן מפקד גדוד הסיור של חטיבת בית הספר למכ"ים ולמקצועות החי"ר, קיבל את עיטור המופת על לחימתו בצוק איתן. כשנחטף חברו סגן הדר גולדין ז"ל לתוך מנהרה ברפיח, איתן לא חשב פעמיים. הוא זינק פנימה והתקדם כמה מאות מטרים בניסיון להצילו.
2 צפייה בגלריה
yk13923948
yk13923948
(רס"ן (מיל') איתן פונד | צילום: יואב קרן)
הדר גולדין מלווה אותו מאז במחשבותיו. וגם עכשיו, כשציין את יום הזיכרון בעזה, חשב עליו. אבל לא רק עליו. "רוב הגדוד שלנו הם בוגרי סיירת גבעתי, היחידה של הדר ושלי בצוק איתן, ורובם הכירו אותו. כולנו הולכים לאותה משימה – להחזיר את הדר ואת שאר השבויים, ולנצח. זה קשור האחד לשני. החזרת החטופים והניצחון. בצוק איתן פיספסנו בגדול וזה הזמן לתקן. לא הבאנו אז את כל החיילים הביתה. לא השמדנו מספיק את המנהרות. לא הכרענו את חמאס".
איך ציינתם את יום הזיכרון?
איתן: "עשינו פה טקס. הייתה צפירה, הגיע המח"ט, דיבר, גם המג"ד דיבר בקשר. אבל כשאתה נמצא כאן אתה לא באמת צריך את יום הזיכרון. אתה זוכר תמיד. אתה חווה אובדן, אתה חווה פצועים, אנחנו מקיימים את הצוואה של הנופלים בזה שאנחנו פה".
2 צפייה בגלריה
yk13923821
yk13923821
סא"ל (מיל') איתמר איתם | צילום: יואב קרן
ואיך התחושה להיות בתוך עזה ביום העצמאות?
"זה יום עצמאות מועצם. אנחנו חלק מהעצמאות החדשה של מדינת ישראל".
בשביל גדוד הסיור של ביסלמ"ח, שמספרו 6828, זה כבר סבב הלחימה השלישי ברצועה. עכשיו הם נלחמים תחת פיקוד צק"ח (צוות קרב חטיבתי) של 460, חטיבת ההכשרה של חיל השריון, הפועלת בצפון הרצועה במסגרת אוגדה 98. מפקד הגדוד, סא"ל (מיל') איתמר איתם, הוא בנו של השר לשעבר, תא"ל (מיל') אפי איתם, איש הציונות הדתית. בזקנו העבות הוא נראה כמו הרצל. מישהו כתב בטוויטר שאם היו מבקשים מבינה מלאכותית ליצור תמונה של יהודה המכבי, היא הייתה מציירת את איתמר איתם.
"הגדוד שלי התגייס ב-7 באוקטובר ובמשך שלושה חודשים נלחם במרכז הרצועה, בזייתון ובסג'עיה. הייתה לנו עוד גיחה קצרה בחאן-יונס ועכשיו אנחנו פה להשלים את המשימה שהתחלנו בה. זה ייקח עוד זמן. צריך נחישות ואורך רוח. את האיום על יישובי העוטף ועל ילדינו אנחנו צריכים לפרק. בשביל זה צה"ל קיים. אם הוא לא יודע לעשות את זה, אין לו זכות קיום".
איך ציינת את יום הזיכרון?
"עשינו את הדבר הכי חשוב שאפשר לעשות ביום הזיכרון: יצאנו להתקפה ודיברנו קצת עם האנשים בקשר. בסיטואציה שאנחנו נמצאים בה לא באמת צריך להסביר. האנשים פה איבדו חברים, גם בגדוד יש לנו נפגעים. ועכשיו, ביום העצמאות, אנחנו יוצאים לעוד מתקפה. טנקים, חיל האוויר, חי"רניקים והנדסה זו חגיגה גדולה. אין חגיגה טובה מזאת ליום העצמאות".
אתה יכול להגיד כמה מילים על הסמג"ד שלך?
איתמר: "איתן הוא חלוץ הלחימה בתת-קרקע. לוחם ותיק ובעל ניסיון, איש אמיץ. כולם פה גיבורים אחד-אחד".
שלשום חצה הגדוד את ציר טנצ'ר החוצה את הרצועה והוא מתקדם בג'באליה. אני צועד עם איתן כשברקע סימפוניה של ירי נשק קל, מקלעים וטנקים. "אנחנו גדוד חי"ר, אבל יש לנו גם פלוגת שריון, פלוגת הנדסה, דחפורים, עוקץ, זיקים באוויר. אנחנו גם מפעילים מטוסי קרב", אומר איתן, שמשמש באזרחות כמנהל אגף אסטרטגיה בעיריית נתיבות.
מה השתנה בהיבט התת-קרקע מאז שרצת לתוך המנהרה בצוק איתן?
"הם מבינים שהם לא יכולים להתחבא שם; שלא משנה איפה הם יהיו, יש לנו את העוז להיכנס ולהוציא אותם. ולהוציא גם את החטופים שלנו משם. זה לא אומר שאנחנו רצים ונכנסים למנהרות. נכנסים באופן שקול ומדוד".
לך יצא להיכנס למנהרות בסבב הזה?
"לא. וטוב שכך".