מזה חודשים מתלוננים מפוני הצפון והדרום על יחס מבזה ומשפיל בחלק מבתי המלון אליהם נעקרו לפני שבעה חודשים, ובמשרד התיירות החליטו לקרוא אותם לסדר.
במכתב אזהרה משפטי שהועבר לכל המלונות, האכסניות ומתקנים המארחים מפונים הובהר להם כי עליהם לעמוד בכל תנאי ההסכמים שנערכו עימם ולהימנע מאפליית המפונים לעומת אורחים אחרים, אחרת לא יקבלו תשלום. במכתב למלונות מבהירים במשרד התיירות כי "לאחרונה מתקבלות תלונות של מפונים לפיהן נמנעת מהם הגישה והשימוש בשטחים ציבוריים של המלון וביתר שירותיו, משל היו אורחים סוג ב'".
הרקע: חלק מבתי המלון מנסים לדחוק בעקורים לעזוב כדי שנופשים "רגילים" ימלאו את מקומם. המנהלים מפעילים עליהם לחצים פסיכולוגיים, הכוללים לפעמים איומים וסילוק בכפייה, ולעיתים גם "מענישים" בעונשים קולקטיביים את כלל המפונים אם מישהו מהם העז להתלונן ולחשוף בפומבי את שנעשה להם. מתלונות שהגיעו למשרד התיירות עולה כי מפונים נתקלים, למשל, בשינויים תכופים ופתאומיים בזמני הארוחות, הגבלות בשימוש במכונות כביסה ועוד.
על פי ההסכמים שנחתמו עם בתי המלון, שקיבלו עד כה מעל שני מיליארד שקלים מקופת המדינה עבור אירוח המפונים, הם מחויבים לאפשר להם שימוש מלא בכל שטחיהם הציבוריים. בתמורה, הם זוכים לתעריפי אירוח שעומדים על מעל 800 שקלים לזוג עבור כל יום וכ-200 שקלים לילד. במשרד התיירות הזכירו למלונות כי בחודש נובמבר הועלו התעריפים המשולמים להם, "בין היתר על יסוד ההתחייבות לשימוש מלא במתקני המלון ושירותיו".
"יש מלונות שנותנים יחס מאוד חמים וביתי, בעיקר הקטנים, אבל יש כמה רשתות שרוצות לחזור לשגרת עבודה ומנסות להפריד בין המפונים לאורחים הרגילים", מספר פאר לרדו, רכז מפוני קריית-שמונה בתל-אביב. לדבריו, "יש מלונות שדורשים פתאום תשלום עבור החניה, לא מאפשרים לבני משפחה גרעינית שחוזרים מהמילואים להצטרף בסופי שבוע, מגישים לתושבים שלנו אוכל בחמגשיות, יוצרים הפרדה בתוך חדרי האוכל בין מפונים ללקוחות אחרים, לא מאפשרים כניסה למתקני המלון ועוד".
כל זה קורה, אגב, לאחר שהממשלה האריכה את ההתקשרות עם המלונות שבהם משתכנים מפוני הצפון עד 31 בדצמבר.
ממשרד התיירות נמסר: "המשרד מוקיר את התגייסות המלונות ואת היחס הביתי והחם שרובם המוחלט נותן למפונים. לצד זאת, המשרד מטפל בתלונות נקודתיות לגופו של עניין".