ראש ממשלת סלובקיה רוברט פיצו נפגע קשה אתמול מירי, במהלך ניסיון התנקשות שמזעזע את אירופה. ממשלת סלובקיה מסרה שקיים חשש לחייו של פיצו, שפונה במסוק לבית חולים בעיר באנסקה ביסטריצה במרכז סלובקיה. לפי הדיווחים הוא נפצע בבטנו, והמשטרה עצרה חשוד בירי.
פיצו נורה אתמול בשעה 14:30 בעיירה הנדלובה, הנמצאת במרחק 180 ק"מ צפון-מזרחית מהבירה ברטיסלבה. ניסיון ההתנקשות, שכלל חמש יריות, היה אחרי ישיבת ממשלה שהתקיימה בעיירה, ובזמן שפיצו נפגש עם קהל תומכיו.
2 צפייה בגלריה
yk13925110
yk13925110
(החשוד בירי לאחר שנעצר | צילום: Radovan Stoklasa, רויטרס)
פיצו בן ה-59, שנחשב לראש ממשלה פופוליסט ממחנה השמאל, חזר אשתקד לכהונה רביעית כראש ממשלה. במשך הקריירה הפוליטית הארוכה שלו הוא שינה את עמדותיו, ונע בין מדיניות פרו-אירופית לעמדות לאומניות והתנגדות לאיחוד האירופי ולארה"ב. ניצחונו בבחירות אשתקד נחשב למכה לליברלים ולתומכי האיחוד האירופי, והישג לתומכי רוסיה.
בקמפיין הבחירות הבטיח פיצו להפסיק את הסיוע הצבאי לאוקראינה, ולהיאבק כדי למנוע את הצטרפותה העתידית לנאט"ו. כמו כן הוא מתח ביקורת על הסנקציות שהוטלו על רוסיה. ניצחונו של פיצו בבחירות עורר דאגה באיחוד האירופי: מתנגדיו חוששים שתחת הנהגתו סלובקיה תתרחק מהמערב ותלך בעקבות הונגריה וראש הממשלה שלה, ויקטור אורבן.
2 צפייה בגלריה
yk13925106
yk13925106
ראש ממשלת סלובקיה, רוברט פיצו | צילום: אי־אף־פי, JOHN MACDOUGALL
בעקבות הירי הודיעה אתמול האופוזיציה הסלובקית על ביטול הפגנה שתוכננה להערב נגד רפורמות שמתכננת הממשלה בשידור הציבורי.
ניסיון ההתנקשות עורר אתמול זעזוע ברחבי אירופה, ומנהיגי היבשת גינו בצורה נחרצת את הירי. סלובקיה, שבה חיים כ-5.5 מיליון תושבים, חברה באיחוד האירופי וגם בברית נאט"ו.
אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, אמרה שמדובר ב"מתקפה מתועבת" והוסיפה: "למעשי אלימות שכאלה אין מקום בחברה שלנו, והם פוגעים בדמוקרטיה". ראש ממשלת הונגריה אורבן אמר כי הוא "מזועזע מהמתקפה המתועבת נגד החבר שלי, ראש הממשלה רוברט פיצו".