מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה, קרא אתמול להקים מדינה פלסטינית שתהיה מוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית. בן סלמאן אמר את הדברים בפסגה הערבית ה-33 שהתכנסה במנאמה, בירת בחריין.
"אנחנו תומכים בהקמת המדינה הפלסטינית", הבהיר בן סלמאן, שנאומו פתח את הפסגה, וסיפר כי סעודיה שלחה סיוע לתושבי עזה. עוד הוסיף כי הוא קורא לקהילה הבינלאומית לתמוך במאמצים להפסקת אש ברצועה. הוא הדגיש כי "ממלכת סעודיה קוראת לפתרון סכסוכים בדרכי שלום". בן סלמאן ציין גם, כי סעודיה מקדישה מאמץ מיוחד לבעיות בעולם הערבי וקרא, בלי להזכיר את החות'ים בשמם, לעצור כל פעילות שמשפיעה על תנועת כלי השיט בים האדום.
1 צפייה בגלריה
yk13926689
yk13926689
(המנהיגים בפסגת הליגה הערבית, אתמול | צילום: אי־אף־פי)
פרשנים ערבים שמדווחים על אירועי הפסגה אמרו כי בן סלמאן "לא חרג מההקפדה על הניטרליות המסורתית של ארצו", אבל הדגישו כי זאת הפעם הראשונה שבה דיבר במילים מפורשות על הקמת מדינה פלסטינית.
זאת הפעם הראשונה בהיסטוריה של בחריין שפסגה ערבית מתכנסת בה, וקבלת הפנים הייתה מיוחדת, חמה ונרגשת: רחובות מנאמה קושטו בתצלומי ענק של כל אחד מהמנהיגים הערבים. בנאומים חזרה ובלטה העובדה שראשי העולם הערבי מוכנים לדאוג לצורכי תושבי עזה, לשלוח להם סיוע כלכלי ומוצרי מזון, אבל לא יתגייסו לעזור להם לצאת מגבולות הרצועה. נשיא מצרים א-סיסי הקדיש לכך פרק מיוחד בנאומו כשהדגיש כי "יש להם מולדת, ועליהם לשמור עליה מתוך שטחיה".
העובדה שחמאס לא הוזכר בשמו אפילו פעם אחת בהודעת הסיכום של 22 ראשי המדינות החברות בליגה הערבית, משכה תשומת לב מיוחדת. לגינוי מיוחד זכתה תקיפת משאיות הסיוע הירדניות שחצו את ישראל בדרכן לרצועה. ראשי העולם הערבי, בהובלת המלך עבדאללה, קראו לחקירה בינלאומית.
בשאר אסד מסוריה נכח בפסגה, אך המנהיגים שמרו ממנו מרחק. בלט בהיעדרו: מוחמד בן זייד, שליט איחוד האמירויות ששיגר במקומו את שליט נסיכות דובאי.