תחת הכותרת "הנדון: היעדר אכיפה כלפי בנייה בלתי חוקית באיו"ש" התקיים ב-20 במארס 2024 דיון דרמטי וסודי בראשות מפקד פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס. סיכום הדיון נחשף אתמול בתחקיר ה"ניו יורק טיימס" על כישלון אכיפת החוק על מתנחלים אלימים ופעילי טרור ימין קיצוני בעשורים האחרונים. בהכנת התחקיר השתתף עיתונאי "ידיעות אחרונות" ו-ynet, רונן ברגמן.
המסמך, שמבקר בחריפות את מינהלת ההתיישבות שהקים שר האוצר בצלאל סמוטריץ', מוען לבכירי צה"ל. פוקס מתריע בו כי מאז 7 באוקטובר כמעט ואין אכיפה של בנייה ישראלית בלתי-חוקית ביו"ש על ידי צה"ל, שהוא הריבון לפי חוק. כך, בחסות המלחמה, הוקמו או הורחבו עשרות מאחזים ודרכים שנפרצו על ידי מתנחלים, וידי פיקוד המרכז כבולות מלטפל בכך.
2 צפייה בגלריה
yk13926955
yk13926955
(האלוף פוקס | צילום: יואב דודקביץ)
"בתקופה זו צומצמה עד כדי נעלמה האכיפה כלפי הבנייה הישראלית הבלתי-חוקית", כתב פוקס, "החל ממארס 2023, תוכנית אכיפה המאושרת בפיקוד דורשת את אישור מינהלת ההתיישבות. מאז, ובדגש על הרבעון האחרון, נמנעת המינהלת מלאשר את הליכי האכיפה".
סמוטריץ' הגיב: "התחקיר הוא עלילת דם של עיתון שמסית באופן קבוע נגד המדינה, והפעם בשיתוף פעולה עם בכירים בצה"ל באופן גלוי וסמוי. נעשה הכל כדי למנוע מדינה פלסטינית שתסכן את קיומנו כאן. המלחמה על השטחים הפתוחים תקבע את זה. כפר-סבא לא תהיה כפר עזה".
2 צפייה בגלריה
yk13926986
yk13926986
השר סמוטריץ' | צילום: קובי קואנקס
מדובר צה"ל מסרו: "מדובר במסמך מקצועי העוסק בנושאים רלוונטיים לתחומי האחריות הביטחוניים של פיקוד המרכז ויועד לעיני הגורמים המקצועיים בלבד. צה"ל משקף את דעת הגורמים המקצועיים בחדרים סגורים בלבד".
אחרי חשיפת המסמך, העריכו גורמים בצה"ל כי השינוי בהעברת סמכויות האכיפה לסמוטריץ' מהווה סיפוח מעשי ומתקרב של יו"ש. "זה דבר חדש יחסית ובהתהוות, אבל המשמעות היא שאפליה שכזו תובא בקרוב למבחן בג"ץ - וצה"ל, באמצעות המדינה, יצטרכו להסביר את השינוי שקובע דין אחד לפלסטיני ודין שני לישראלי, באמצעות מינהלת אזרחית שכפופה לשר כמציאות חדשה", מעריכים בצה"ל, "זה בהחלט יכול לסבך את ישראל בחו"ל". כך או כך, בצבא הבהירו כי פרישתו של פוקס מצה"ל בימים אלו מגיעה בתום כהונה מלאה, ללא קשר לשר.