כשהיה עוד חבר כנסת, היה מונח על שולחנו של בצלאל סמוטריץ' קלסר עב כרס. למי ששאל אמר אז שזוהי תוכנית חקיקה מוכנה ליום פקודה. עם סיום הבחירות הגיע סמוטריץ' נחוש למשא ומתן הקואליציוני. מי זוכר שעוד דרש אז את משרד הביטחון או את ההתקפות שחטף כשסירב להיכנס לקואליציה. היום אפשר להבין כי באותם ימים בנה סמוטריץ' את הקונסטרוקציה המתאימה לשליטה עמוקה, כמעט היסטורית, מעבר לקו הירוק. שר האוצר יצר אחיזה בנקודות משפטיות, מדיניות ופוליטיות בגדה המערבית. כעת, אפשר להגיד שהריבון ביו"ש הוא כבר לא אלוף הפיקוד, אלא יו"ר הציונות הדתית.
אתמול, כחלק מתחקיר של "ניו יורק טיימס", נחשף מסמך ובו סיכום דיון שנערך במארס אצל אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס. הוא ביקר בו בחריפות את מינהלת ההתיישבות שהקים השר. לדבריו, צומצמה עד נעלמה האכיפה כלפי הבנייה הלא-חוקית ביו"ש. מלבד הקמת מינהלת ההסדרה שלוקחת את סמכויות האכיפה, ביצע סמוטריץ' שלל פעולות כמו מינוי לראשונה אי פעם של סגן אזרחי לראש המינהל האזרחי, העברת סמכויות משפטיות ליועמ"ש במשרדו, הגדלת הכרזות על אדמות מדינה, הכשרות של מקומות שהיו פסע מפינוי כמו חומש ואביתר וכמובן התפשטות החוות החקלאיות.
לשינויים הללו יש משמעות. מצד אחד, המתנחלים זוכים אחרי שנים להכרה ולמישהו שמקשיב להם. בטח נוכח הבנייה הבלתי-חוקית הפלסטינית שמתרחשת בהיקפים גדולים. אך מהצד השני ישנן השלכות שאנחנו פוגשים כעת בבתי הדין הבינלאומיים. בעולם כבר מתנהלים נגדנו הליכים משפטיים אודות המתרחש ביו"ש, והפעולות האלה עלולות לגרור את ישראל לסנקציות פליליות וצבאיות. בסופו של דבר, על דוכן העדים יצטרכו לעמוד נציגי הצבא והמדינה, ולתת הסברים מדוע הדברים נעשים באופן בלתי חוקי.
בנוסף, יש להבין כי ביו"ש, אי-אפשר לנתק את האזרחי מהביטחוני. לכל שינוי אזרחי יש השלכה ביטחונית. השינויים הללו, כך לפי גורמים בצבא, מייצרים מתיחות ביטחונית. כאשר חלילה יש פיגוע, באים בטענות לאלוף הפיקוד ולא לאנשי המינהלת. האלוף הוא שצריך לתת דין וחשבון, ולכן אין להתעלם מדבריו בנוגע לחוקיות הדברים.
אנשי המינהלת שינו לגמרי את סדר העדיפויות באכיפה. בעבר פינויים מצורך משפטי, ביטחוני או תכנוני לא היו מגיעים לדרג מדיני. הפעמים היחידות שבהן אנשי המינהל והפיקוד פנו לדרג מדיני היו בפינויים של בתים מאוכלסים. היום אי-אפשר בכלל לדמיין פינויים שהכרנו בעבר, כמו תשעת הבתים בעפרה או עמונה. רק לפני כמה ימים חשפנו כי כדי לפנות עצים שניטעו באופן בלתי חוקי לפי בג"ץ, היו צריכים בפיקוד את מעורבותו של הרמטכ"ל.
סמוטריץ' נמצא רק בתחילת הדרך. היחסיות היא משמעותית בפרשת השליטה ביו"ש. מערכת היחסים עם האמריקאים נמצאת במתיחות כה גדולה בעקבות המלחמה בדרום ובצפון, כך שלעומתה, עוד כמה בתים בלתי חוקיים ביו"ש הם כמו כאב ראש לעומת מיגרנה. כך מוצאים עצמם סמוטריץ' וצוותו כאלופי פיקוד המרכז בפועל.