בחיזבאללה המשיכו אתמול, זה היום ה-223, לתקוף את הצפון ושיגרו עשרות רקטות, טילי נ"ט וכטב"מי נפץ מתאבדים לעבר בסיסי צה"ל והיישובים המפונים בגבול.
לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם מתאבד ברכב שבו נסע עם שני לוחמים נוספים, שנפצעו באורח קל, ליד מטולה. לאורך היום נשמעו אזעקות בלתי פוסקות בעקבות התראות על ירי וחדירת כטב"מים לאורך הגבול, מהגזרה המערבית ועד המזרחית, ואף לצפון רמת הגולן. מערכות כיפת ברזל יירטו חלק מהרקטות, והשאר נפלו בשטחים פתוחים, חלקן גרמו לשריפות.
1 צפייה בגלריה
yk13927108
yk13927108
(הפגנת מפוני הצפון בחיפה, אתמול | צילום: אלעד גרשגורן)
הדי הפיצוצים של ירי חיזבאללה, שהשתמש גם ברקטות בורקאן כבדות שזורעות הרס רב, נשמעו למרחקים גדולים. "הבית שלי רעד מעוצמת הבום האדיר", סיפר מיקי גפני, חבר קיבוץ כברי המרוחק כשמונה קילומטרים מהגבול. "הטיל שפגע ברכס מעל שלומי הוא חלק משגרת היום של ירי חיזבאללה וירי צה"ל מנגד עם סוללות ארטילריה וכיפות ברזל". הוא מוטרד מאוד מתגובת צה"ל והממשלה, או מהיעדרה, לנוכח תקיפות החיזבאללה. "לא עושה רושם שלמישהו יש עניין לעצור את זה. בינתיים הם לא יורים עלינו בקיבוץ, אבל מה ימנע מהם לירות עלינו מחר?".
כמה עשרות מתושבי הצפון הפגינו אתמול אחר הצהריים בחיפה ובירושלים במחאה על הפקרת יישוביהם תחת הכותרת "נלחמים על הבית". ריטה בן יאיר, שפונתה לירושלים לפני יותר משבעה חודשים, אמרה כי "זו הפעם הראשונה שיצאנו החוצה לזעוק בזעקה גדולה את הכאב שלנו והתסכול היומיומי שמשפחות עוברות". בהפגנה בחיפה אמר דותן אטדגי, ממפוני שלומי, כי "אין לנו שום כוונה לחזור הביתה ולמצוא יום אחד את מחבלי חיזבאללה בבתים שלנו, כמו שקרה לתושבי הדרום".
ראשי הרשויות בצפון הפעילו אתמול לחצים גדולים על משרד ראש הממשלה, שלא יביא ביום ראשון לממשלה החלטה ל"סיוע חירום לצפון" - ההחלטה "המנותקת כל כך", לדבריהם, מצורכי האזור. בפנייה נואשת לראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר פורום קו העימות וראש מועצת מטה אשר משה דוידוביץ' מחה על "עבודה שטחית חסרת כל ניהול ומעוף, קרבות אגו בין גורמי השלטון וחוסר שיתוף פעולה בין-ממשלתי".
בפדרציית ניו-יורק ואשכול גליל מזרחי קיימו אתמול כנס לגיבוש תוכניות לשיקום ולחיזוק הקהילות. מפרוץ המלחמה גייסו בפדרציית ניו-יורק מעל 200 מיליון דולר והעניקו ליישובי הצפון יותר מ-100 מיליון דולר. איציק שמולי, מנכ"ל פדרציית ניו-יורק בישראל, אמר בשיחה עם מנהלי הקהילות כי "המחויבות שלנו היא לא רק לחירום".
בני בן-מובחר, יו"ר אשכול גליל מזרחי וראש מועצה אזורית מבואות החרמון, אמר כי "המדינה צריכה להיות מודאגת לא פחות מאיתנו מהמצב באזור הזה, כי אם נהיה נתונים כל הזמן נתונים לחסדי הפילנתרופיה והמדינה, לא נצליח להיות כאן".
והטרור לא עוצר בצפון. כתבנו אלישע בן קימון מוסיף כי אתמול בבוקר אירע פיגוע בשומרון, סמוך למסדרון חווארה. הישראלי שנפצע בינוני, איש קבע בצה"ל, פינה את עצמו ברכב לש"ג של חטמ"ר שומרון. הוא פונה לבילינסון ולא נשקפת סכנה לחייו.