מפקד מחלקה – קצין בדרגת סרן, וארבעה לוחמים מגדוד 202 של הצנחנים נפלו שלשום בתקרית קשה של ירי כוחותינו, במהלך פשיטת צה"ל בג'באליה.
האירוע התרחש בציר שנתפס שלשום בשעה 9:00 בבוקר על ידי שני טנקים מגדוד 82 של חטיבה 7, ועל ידי כוחות מגדוד 202 של חטיבת הצנחנים – כוחות שמשתתפים שניהם בפשיטה שמובילה אוגדה 98 על מחנה הפליטים ג'באליה שבצפון-מזרח הרצועה.
1 צפייה בגלריה
yk13927286
yk13927286
(כוחות צה"ל פועלים ברצועה, אתמול | צילום: דובר צה"ל)
בצהריים, כמה שעות מאוחר יותר, בחר סגן מפקד גדוד 202 למקם את המפקדה שלו באחד המבנים לאורך הציר – מבנה רחב, בן כשלוש קומות, במרחק של כעשרה מטרים מהטנקים.
לקראת הערב עבר במקום סגן מפקד פלוגה בטנק - ודיבר ברשת הקשר עם הלוחמים בשני, כאשר כל מדפי הטנקים סגורים (ראשי הלוחמים בטנקים בתוך הכלים בגלל מתח מבצעי גבוה – י.ז).
מאוחר יותר, בסביבות השעה 19:00, כוח מאחד משני הטנקים זיהה קנה מחלון המבנה הסמוך ועידכן את הטנק שצמוד לו – מה שהוביל לירי הפגזים - מבלי שידעו ככל הנראה שמדובר ב"בית הסמג"ד", של גדוד 202.
התוצאה הייתה קטלנית. אתמול התיר דובר צה"ל לפרסום את שמותיהם של חמשת חללי הצנחנים שנהרגו כתוצאה מירי פגזי הטנק: סרן רועי בית יעקב (22) ז"ל מעלי; סמ"ר גילעד אריה בוים (22) ז"ל מקרני שומרון; סמל דניאל חמו (20) ז"ל מטבריה; סמל אילן כהן (20) ז"ל מכרמיאל; וסמ"ר בצלאל דוד שעשוע (21) ז"ל מתל-אביב. שמונה לוחמים נוספים נפצעו – שלושה מהם באורח קשה.
בצה"ל עדיין לא ברור מה הייתה הסיבה לירי ולחריגה המסתמנת מגבולות הגזרה, שכן כוח השריון שלוחמיו טעו, הוא חלק אורגני מצוות הקרב של גדוד 202. לפי התחקור הראשוני חשדו לוחמי השריון שמדובר במבנה עם מחבלים ולכן ירו את הפגזים. בתחקיר העומק שייערך ייבדק בין השאר מה כלל התדרוך שניתן ללוחמי השריון, וכן תיבדק התמצאותם של לוחמי השריון בשטח.
במחנה הפליטים ג'באליה פועלים שלושה צוותי קרב חטיבתיים, וכ-130 מחבלים חוסלו בו עד כה. רוב האוכלוסייה התפנתה עד כה - וגם היום תימשך ההתקפה של אוגדה 98 במקום.
הכוחות שפועלים בג'באליה בימים האחרונים מזהים התנגדות עזה של מחבלים, עם יותר מ-60 שיגורי טילי RPG על הכוחות – יותר מאשר בתמרון שחוו בחאן-יונס בתחילת השנה. ייתכן שגם זו אחת הסיבות למתח הגדול שבו היו לוחמי השריון של חטיבה 7 שירו את הפגזים.
חמשת לוחמי הצנחנים שנפלו בתקרית הקשה שלשום השתייכו כולם לפלוגת ח"ץ (חרדים צנחנים) של החטיבה.
במחזור הגיוס האחרון לפלוגה התגייסו 39 חרדים, המספר הגבוה ביותר מאז הקמתה בשנת 2016, אז נפתח המחזור הראשון שלה עם 19 מתגייסים בלבד. "השמועה על הפלוגה עוברת מפה לאוזן, לגבי היוקרה שלה והאפשרות לבצע בה שירות משמעותי קרבי, וכך הצלחנו לפרוץ", אמר סגן-אלוף דור מנשאוף, מפקד בסיס האימונים של חטיבת הצנחנים, שאחראי גם על פלוגת ח"ץ. "ביום חמישי האחרון גייסנו מחזור נוסף של לוחמים חרדים והם צפויים לעבור את המסלול אחד לאחד, ללא שום הנחה וללא שום הקלה, רק עם הקלות לאורח החיים שלהם", הסביר סא"ל מנשאוף. "כחטיבה אנחנו משקיעים המון, קלה כבחמורה, על מנת לתת למשרת החרדי את כל התנאים כדי שהוא יוכל לקיים הלכה למעשה גם אורח חיים חרדי וגם משימות צבאיות. זה מתחיל מתשתיות מיוחדות שיש ביחידה, דרך התאמת לוח הזמנים עם שעות לימוד תורה. בצורה הזו החייל מקיים אורח חיים חרדי ויש מעטפת שלמה של מדריכים".
לדברי סא"ל מנשאוף המלחמה העלתה את המוטיבציה לשירות קרבי גם בחברה החרדית. "עבור החרדים, הצנחנים זה אי של מצוינות מבחינת היכולת לאפשר להם את התנאים שהם זקוקים להם, וזה עובר מפה לאוזן".