בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) התכנס אתמול לדיון בבקשת דרום-אפריקה להוציא צווים זמניים נוספים נגד ישראל, בהם צווים לעצירת הלחימה בעזה ולהכנסת סיוע הומניטרי אליה, על רקע הפעולה ברפיח. הדיון נמשך כשעתיים שבהן משלחת דרום-אפריקה הציגה את טיעוניה, והמשלחת הישראלית תעשה זאת היום. בין השופטים בדיון היה גם נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק.
נשיא בית הדין, השופט הלבנוני נוואף סלאם, פתח את הדיון ואחריו עלה נציג התביעה מטעם דרום-אפריקה, ווסי מדונסלה, המכהן כשגריר בהולנד, שהאשים את ישראל ברצח עם בעזה. "אנו נאלצים לחזור לכאן בגלל השמדת העם הפלסטיני, עם יותר מ-35 אלף פלסטינים שנהרגו".
אחריו עלה נציג נוסף, פרופ' ואן לו, שאמר: "קיבלנו הבטחות שישראל עושה הכל להגן על אזרחים, שמענו שצה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בהיסטוריה, ושמענו הכחשות שיש רעב בעזה. אבל יש להביט בראיות: התקפות נגד אנשים באזורים בטוחים, התקפות על שיירות סיוע הומניטרי, קברי המונים. התמונות שעולות מעזה מספרות על זוועות".
לצד טענות מופרכות שהוצגו כעובדות על "קברי המונים", "תנאים אפוקליפטיים" ו"גופות נשים וילדים עם סימני עינויים", הציגו נציגי דרום-אפריקה ציטוטים של בכירים ישראלים ושל אנשי צבא, המציגים את ישראל באור בעייתי, לטענתם. למשל את שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שאמר באירוע מימונה באופקים לפני כשבועיים כי "אין חצי עבודה. רפיח, דיר אל-בלח, נוסייראת - השמדה מוחלטת. 'תמחה את זכר עמלק מתחת השמיים' - אין מקום מתחת לשמיים".
נציג נוסף מטעם דרום-אפריקה, עו"ד טמבקהה נאגקוקאיטובי, ציטט עוד: "שר האוצר סמוטריץ', חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, אמר כי 'אין צו בית משפט שישראל מחויבת לו'. בראיון ששודר בטלוויזיה הישראלית אמר סגן יו"ר הכנסת ממפלגת השלטון כי 'אנחנו צריכים לפלוש לעזה אתמול - אין בלתי מעורבים. אנחנו צריכים להיכנס ולהרוג, להרוג, להרוג. להרוג אותם לפני שיהרגו אותנו'".