העיירה הקטנה והציורית אונטרבאך שבמרכז שווייץ נמצאת לאחרונה בליבה של פרשת ריגול מסתורית, שמערבת את המעצמות הגדולות סין וארצות-הברית.
במרכז הפרשה עומד מלון רוסלי, מלון צנוע ויפה, עם נוף מרהיב לעמקים ירוקים אין-סופיים מצידו האחד, ולאלפים השווייצריים המושלגים מהצד השני. בשנת 2018 נרכש המלון, תמורת מיליון דולר, על ידי בני זוג סינים, וונג ג'ין ואשתו לין ג'ינג, שהחלו להפעיל אותו לטובת התיירים שפוקדים את האזור. וונג, באופן מחשיד מעט, דובר גרמנית טובה. לין מתנהלת בסימני ידיים בלבד. על פי העיתון "הוול סטריט ג'ורנל", בני הזוג עלו על הרדאר של הפנטגון ושל שירותי המודיעין האמריקאיים, אחרי שהתברר שעשרות מטרים בלבד מהמלון ממוקם שדה תעופה שווייצרי צבאי, שאמור לקלוט בעתיד הקרוב את צי מטוסי האף-35 המתקדמים שצבא שווייץ עומד לרכוש מארה"ב. מסלולי ההמראה והנחיתה ממוקמים פחות מ-100 מטרים מהמלון, והם נגישים לחלוטין לאוכלוסייה ואפילו לא מגודרים.
1 צפייה בגלריה
yk13927745
yk13927745
(עכשיו הוא בבעלות הצבא השווייצרי. מלון רוסלי | צילום: מתוך גוגל מפות)
המודיעין האמריקאי החל לחשוש שוונג ורעייתו הם למעשה זוג מרגלים סינים בכירים, שרכש את המלון במטרה לעקוב אחרי כל מה שקשור לאף-35 – פאר היצירה הטכנולוגית הצבאית האמריקאית. מסמכים שהודלפו בעבר, על ידי המדליף האמריקאי אדוארד סנודן, חשפו שבשנת 2017 המשטר הסיני קיבל החלטה אסטרטגית ללמוד הכל על תוכנית האף-35 האמריקאית ולהיערך בהתאם בכל הגזרות.
אמנם המטוסים אמורים להגיע רשמית לשווייץ רק ב-2028, אבל בשנתיים האחרונות כבר נחתו כמה מטוסי אף-35 במקום.
על פי הדיווח, בשנה האחרונה החל הפנטגון לעקוב אחרי פעילות בני הזוג, והאמריקאים אף פנו לרשויות בשווייץ והתריעו בפניהן על החשד לגבי השניים. אלא שהשווייצרים, בהיעדר ראיות חותכות ומתוך ניטרליות פוליטית היסטורית, סירבו לפעול.
האמריקאים סירבו לוותר. לפי "הוול סטריט ג'ורנל", הם הציבו לשווייץ אולטימטום: או שבני זוג הסינים לא יהיו שם, או שעסקת האף-35 לא תצא לפועל.
הפרשה אמנם נחשפה רק כעת, אך לפי הדיווח, בקיץ שעבר פשטה המשטרה השווייצרית על המלון ועצרה את זוג הסינים ואת בנם. בני המשפחה הכחישו כל קשר לריגול, והשווייצרים קנסו את וונג ואשתו ב-5,400 דולרים, בשל עבירה מינורית על חוקי המלונאות. אלא שזה הספיק. וונג ואשתו ככל הנראה "נשרפו" ונאלצו לעזוב ולחזור לסין. לפי הדיווח, וונג השאיר את מפתחות המלון לאחד מתושבי העיירה, תוך כדי הבטחה שישוב בקרוב. אלא שוונג ומשפחתו נעלמו ואיש לא שמע מהם מאז. המלון נסגר וצבא שווייץ רכש אותו ב-1.8 מיליון דולרים.
תושבי העיירה נדהמו לשמוע על ההאשמות, אך נזכרו שבני הזוג גם החליפו את כל צוות המלון בעובדים סינים. סין הרשמית הכחישה בכל תוקף את ההאשמות בריגול ומאשימה את האמריקאים בהפצת שקרים אנטי-סיניים.