אחרי הלחצים והביקורת – יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ משרטט את הקו האדום שלו: 8 ביוני 2024. התנאי: אם נתניהו לא יפסיק לערבב שיקולים פוליטיים במהלכי המלחמה – כך לדברי גנץ – שרי מפלגת המחנה הממלכתי יפרשו מהממשלה ומהקואליציה.
גורם המקורב לגנץ הבהיר אמש: ניתן לנתניהו שלושה שבועות כדי לראות אם הוא מקבל את התוכנית שלנו להמשך המלחמה, כולל סוגיית היום שאחרי וכן פתרון חוק הגיוס. "לגנץ אין כוונה לפרוש מהממשלה לצורך פרישה", הבהיר הגורם. "הוא רוצה להישאר כדי לנצח את המלחמה ולהחזיר את החטופים. אבל אנחנו מדשדשים, ביבי עסוק בפוליטיקה, שבוי בידיים של בן גביר וסמוטריץ' ולא יודע לקבל החלטות. אם ההתנהלות הזו תימשך – לא נוכל להישאר".
2 צפייה בגלריה
yk13928376
yk13928376
(צילום: אביהו שפירא)
בשבוע שעבר תקף שר הביטחון יואב גלנט בחריפות את נתניהו, בעיקר על רקע אי-קבלת החלטות בסוגיית "היום שאחרי" והאפשרות לכונן שלטון צבאי ברצועת עזה. ל״ידיעות אחרונות״ נודע כי גנץ תכנן לקיים את מסיבת העיתונאים ביום רביעי שעבר. לאחר ששר הביטחון עדכן אותו כי הוא מתכוון לקיים הצהרה, החליט לדחות אותה. גם אתמול גלנט עודכן בדבר מסיבת העיתונאים של השר גנץ וכן באולטימטום שהציג לנתניהו.
"אל תוך קודש הקודשים של ביטחון ישראל החלו לחדור שיקולים אישיים ופוליטיים", תקף גנץ את נתניהו. "כדי שנוכל להילחם כתף אל כתף – על קבינט המלחמה לגבש ולאשר עד 8.6 תוכנית פעולה כוללת בעלת שישה יעדים: השבת חטופינו, מיטוט חמאס ופירוז הרצועה, קביעת חלופה שלטונית, השבת תושבי הצפון עד 1.9, קידום נורמליזציה ואימוץ מתווה השירות הישראלי".
2 צפייה בגלריה
yk13927743
yk13927743
ג'ייק סאליבן | צילום: Elizabeth Frantz, רויטרס
בפנייתו לנתניהו אמר: "עליך לבחור בין ניצחון לבין אסון. אם תבחר להוביל את האומה לתהום, נפרוש מהממשלה, נפנה לעם, ונרכיב ממשלה שתוכל להביא לניצחון אמיתי".
גנץ טען כי בחודשים הראשונים של המלחמה האחדות עבדה ואף התקבלו החלטות נכונות. "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש", אמר גנץ. "מיעוט קטן השתלט על גשר הפיקוד של הספינה הישראלית והוא מוביל אותה אל עבר חומת סלעים. בעוד שחיילי ישראל מגלים גבורה עילאית בחזית – חלק מהאישים אשר שלחו אותם לקרב מתנהלים בפחדנות וחוסר אחריות".
לבסוף, פנה גנץ לנתניהו ואמר לו: "ראש הממשלה נתניהו, אני מביט בעיניך הערב ואני אומר לך – הבחירה בידיך. אחרי שדיברתי איתך שוב ושוב – הגיע רגע האמת. הגיעה שעת ההכרעה.
“אני מכיר אותך שנים ארוכות כמנהיג ופטריוט ישראלי: אתה יודע היטב מה צריך לעשות. נתניהו של לפני עשור היה עושה את הדבר הנכון. עליך לבחור בין ציונות לבין ציניות, בין אחדות לבין פלגנות, בין אחריות לבין הפקרות – ובין ניצחון לבין אסון".
גנץ סיים: "אם תעדיף את הלאומי על האישי ותבחר ללכת בדרכם של הרצל, בן-גוריון, בגין ורבין - תמצא בנו שותפים למאבק. אבל אם תבחר ללכת בדרכם של קנאים ותוביל את האומה כולה אל התהום – ניאלץ לפרוש מהממשלה".
גורם המקורב לגנץ הסביר את ההחלטה להציב לנתניהו אולטימטום. "בתקופה האחרונה קיים גנץ מספר פגישות בארבע עיניים עם ראש הממשלה והעלה את סוגיית המתאר האסטרטגי של המלחמה גם בקבינט המלחמה, אך נתניהו מסרב לעסוק בכך לעומק", אמר המקורב. "גנץ מרגיש שיש לו חובה מוסרית להגיד לציבור מדוע נכנסנו לדשדוש מסוכן".
בתגובה לדברים תקף ראש הממשלה בנימין נתניהו את גנץ. מלשכת רה"מ נמסר כי "בזמן שלוחמינו הגיבורים נלחמים להשמיד את גדודי חמאס ברפיח, גנץ בוחר להציב אולטימטום לראש הממשלה במקום להציב אולטימטום לחמאס. התנאים שמציב גנץ הם מילים מכובסות שמשמעותן ברורה: סיום המלחמה ותבוסה לישראל, הפקרת רוב החטופים, השארת חמאס על כנו והקמת מדינה פלסטינית. חיילינו לא נפלו לשווא ובוודאי שלא למען החלפת חמאסטן בפתחסטן".
בתוך כך, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן יגיע היום לסדרת פגישות בישראל, ברקע מאמץ אמריקאי לסגור את פרטי עסקת הנורמליזציה עם סעודיה ולהגיע לתיאום עם ישראל לגבי היום שאחרי ברצועת עזה.
סאליבן מגיע לישראל היישר מסעודיה אחרי פגישות עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן. גם בישראל וגם בארה"ב מייחסים חשיבות קריטית לביקור הזה. הוא ייפגש כאן עם רה"מ נתניהו, היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי והשרים יואב גלנט, בני גנץ ורון דרמר.
סאליבן יציג לבני שיחו בישראל את התרשמותו אחרי ביקורו בריאד ופגישותיו שם לגבי העסקה הסעודית. בישראל מעריכים שסאליבן יבהיר בביקורו שהאמריקאים הצליחו להגיע להסכם עם סעודיה, אך כדי ליישם אותו יש תנאים שישראל צריכה למלא גם מבחינת המלחמה בעזה, וגם מבחינת היחסים עם הפלסטינים.
בסוגיית רפיח – ישראל תנסה לשכנע את ארה"ב לשנות ולו גם חלקית את עמדתה ביחס לפעולה ברפיח, בזכות מה שבישראל מגדירים כפינוי מוצלח של האוכלוסייה בניגוד לציפיות מוקדמות (עד כה פונו 800 אלף תושבים). בכירים בישראל אמרו כי "נפרק את חטיבת רפיח. שום דבר לא ימנע זאת. אבל אנחנו מבצעים את הפעולה תוך התחשבות במה שמטריד את הממשל האמריקאי".
סוגיה נוספת שתעלה היא סוגיית עיכוב החימושים. בישראל אומרים שהאמריקאים מבינים שטעו בעניין הזה ומחפשים דרך לרדת מהעץ. אחת האפשרויות היא לספק לישראל את החימושים תוך התחייבות שישראל לא תשתמש בפצצות במשקל טונה ברפיח.
סאליבן ידון בעיקר בסוגיית עזה והיום שאחרי. הוא יבקש מישראל להסכים לאפשר שילוב של הרשות הפלסטינית בשיקום הרצועה – כדי לאפשר לסעודים ולאמירותים לעלות על העגלה. סביר להניח שיעסוק גם בגיזרת הצפון ובסוגיית עסקת החטופים הנמצאת כעת במבוי סתום.